نقش اِلمان های گردشگری جنگ در افزایش نرخ بازدید گردشگران از موزه جنگ خرمشهر
الموضوعات :
حیدر محمدی
1
,
سید محمد موسوی جد
2
,
شبنم صالحی
3
,
سارا ساعدی
4
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان
4 - دانش آموخته کارشناسی ارشدمدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان
تاريخ الإرسال : 11 الأحد , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 24 الإثنين , رجب, 1442
تاريخ الإصدار : 10 السبت , شوال, 1442
الکلمات المفتاحية:
گردشگری جنگ,
افزایش نرخ بازدید,
موزه جنگ خرمشهر,
ملخص المقالة :
جنگ تحمیلی با تمام ویرانی ها و سختی هایی که برای مردمان مناطق مرزی کشور ایران به ارمغان آورد، حس غرور و افتخار را نیز برای کشورمان نیز بر جای گذاشت حال مردم از سراسر کشور و خارج از کشور برای دیدن این مناطق و آثار بر جای مانده از جنگ سفر می نمایند و همین امر منجر به رونق گردشگری جنگ در این مناطق شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از حیث انجام پژوهش توصیفی - پیمایشی می باشد. ابزار اصلی جهت جمع آوری داده در این پژوهش پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش را گردشگرانی تشکیل می دهند که به دیدن موزه جنگ شهر خرمشهر رفته بودند. با توجه به این که حجم دقیقی از جامعه در اختیار پژوهشگران قرار نداشت، بر اساس اصل اشباع دادهها و دریافت کثرت نظرات اعضای نمونه تعداد ۲۴۰ نفر بر اساس نظر پژوهشگران به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی ساده بدون جایگزین می باشد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه های پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون T تک نمونه ای مستقل به بررسی فرضیه های پژوهش پرداخته شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که محرک های گردشگری جنگ با افزایش نرخ بازدید گردشگران رابطه مثبت و معناداری دارد و پیشنهاد می شود که دولت در حیطه روابط بین الملل، و موزه جنگ خرمشهر در حیطه تبلیغات و رسانه ها تلاش مضاعفی جهت جذب گردشگر داشته باشند.
المصادر:
احمدی، مهدی، محمدی، غلامرضا (۱۳۹۳). شناسایی، اولویتبندی و تعیین عوامل موثر بر انگیزهها و نیازهای گردشگری دفاع مقدس، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال ۱۷، شماره ۶۵، صص ۱۴۰-۱۱۵.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، (۱۳۹۷)، موزهها و اموال فرهنگی تاریخی.
تقدیسی، احمد، کریمیان، تقی، حاجیلو، مهدی، رحمانی سریاست، مجید (۱۳۹۴)، گردشگری دفاع مقدس و بررسی گرایش گردشگران ورودی به مناطق جنگی (مورد مطالعاتی: خوزستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه)، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال ۱۸، شماره ۶۸، صص ۱۶۲-۱۳۵.
حسنپور، محمود (۱۳۹۲). نگاهی به جایگاه صنعت گردشگری در ساختار نظام اداری ایران و مقایسه آن با برخی از کشورهای پیشرو، مجله اتاق بازگانی، سال۸۵، شماره ۸۰، صص ۵۷-۵۳.
حمیدی، الهه (۱۳۹۳). بررسی نقش رسانهها در توسعه گردشگری ورزشی، اولین کنگره تخصصی مدیریت شهری و شوراهای شهر.
زنگنه، مهدی (۱۳۹۵). ارزیابی و تحلیل شاخصهای توسعه انسانی در مناطق شهری کشور، جغرافیا و توسعه فضای شهری، دوره۶، شماره ۱، صص ۱۶۰-۱۴۹.
زاهدی، محمد؛ حاجیها، بهاره و مریم خیامباشی (۱۳۸۷)، موزه، موزهداری و موزهها، چاپ دوم، اصفهان، انتشارات چهار باغ.
سبکبار، حسنعلی، باغیانی، حمیدرضا، نورانی، حمیده (۱۳۹۰). نقش گردشگری جنگ در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری مناطق جنگی استان خوزستان با استفاده از روش TOPSIS، برنامه ریزی فضایی، دوره۱، شماره۲، صص ۹۴-۸۳.
ضرغام بروجنی، حمید، سهرابی، مهدیه (۱۳۹۲). گونه شناسی بازدیدکنندگان مناطق جنگی ایران و نقش آن در انتقال فرهنگ پایداری دفاع مقدس، جامعه پژوهی فرهنگی، سال۴، شماره ۲، صص ۱۰۱-۷۵.
غفاری، غلامرضا، تقی زادگان، مریم (۱۳۹۴). مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری و سرمایه ی اجتماعی مجازی در ایران، مجله برنامه ریزی و گردشگری توسعه، دوره۴، شماره ۱۴، صص ۹۰-۶۷.
قائدعلی، حمیدرضا، لطیفی، میثم (۱۳۹۳). الگوی پارادایمی الگوهای راهیان نور، دو فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی،سال۳، شماره ۱۰، صص 28-1.
کوزهگر کالجی، لطفعلی، آقایی، پرویز، محمدی، حیدر (1396). تأثیر ارزش ویژه برند گردشگریبر وفاداری گردشگران موزه مورد مطالعه: موزه ملی ایران، فصلنامه گردشگری و توسعه، سال 6، شماره 11، 190-207.
محمدی، سعدی (۱۳۹۷). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثربر گسترش گردشگری جنگ در استان کردستان، فصلنامه علمی پژوهشی اطلاعات جغرافیایی، دوره ۲۷، شماره ۱۰۷، صص ۶۶-۴۹.
نادری گرزالدینی، مرجانه (۱۳۹۷). نقش آیینهای محلی در جذب توریسم و توسعة گردشگری (مطالعه موردی: آیین نوروزخوانی در مازندران)، فصلنامه علمی تخصصی پژوهشهای گردشگری و توسعه پایدار، سال۱، شماره۱، ۴۳-۳۵.
وثوقی، لیلا، رجبی مقدم، نیلوفر (۱۳۹۷). عوامل انگیزشی در گردشگری جنگ مورد مطالعه: موزه جنگ خرمشهر، دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال۶، شماره ۱۱، صص ۲۶-۱.
یوسف نژاد، قادر، حاجی میرزایی، هومن (۱۳۹۷). واکاوی رویکرد به توسعه مناطق مرزی در برنامههای پنچ ساله توسعه، همایش ملی جامعه شناسی مرز: سیاستهای توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان، دانشگاه کردستان، ایران.
Bassey B. (2015), Transforming the Nigeria tourism industry through tourism entrepreneurial development, African Journal of Business Management, Vol .9 (15), pp. 569 – 580.
Guðbrandur (2004). Museums and tourism: Stakeholders, resource and sustainable development, Master’s Dissertation, Göteborg University
Bigley, J. D., Lee, C., Chon, J., & Yoon, Y. (2010). Motivations for War-related Tourism : A Case of DMZ Visitors in Korea, Tourism Geographies, 12(3), 371–394.
Fernando, S. (2017). Managing the Post-War Tourism Development in Sri Lanka, International Journal of Business and Social Scie, 7(11), 90–100.
Koper, M. (2015). Dark tourism post-wwi Destinations of Human Tragediesand Opportunities for Tourism Development, Proceedings of the International Workshop, Published by University of Primorska Press.
Ladki, S. M., & Dah, A. (2016). Challenges Facing Post-War Tourism Development Challenges Facing Post-War Tourism Development : The Case of Lebanon, Leisure & Tourism Management, 1(2), 35-43.
Minić, N. (2012), development of „dark tourism in the contemporary society, Journal of the Geographical Institute Jovan,62(3):81-103 ·
Molokacova, L. (2011), new phenomenon - Dark tourism, Acta Geoturistica, vol 2, number 1, 1-7.
Perera, K. (2012), the Role of Museums in Cultural and Heritage Tourism for Sustainable Economy in Developing Countries, International Conference on Asian Art, Culture and Heritage.
Ritchie, J. B., & Crouch, G. I. (2003). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Cabi.
Runyard, Sue and Ylva, French: (1999). Marketing and Public Relation Hanndbook. For Museums, Galleries & Heretage Attractions, London.
Sharpley, R. & Stone, P. (2008). Consuming Dark Tourism: A Thanatological perspective, Annals of tourism Research, Vol. 35, pp. 574-595
Yuill, S. M. (2003). Dark Tourism: Understanding Visitor Motivation at Sites of Death and Disaster, Texas: A & M University
_||_