تاثیرکیفیت عناصر آمیخته بازاریابی بر رضایت گردشگران ورزشهای زمستانی پیست اسکی آلوارس استان اردبیل
الموضوعات :
صدف حصاری
1
,
نسرین عزیزیان کهن
2
,
مهرداد محرم زاده
3
1 - دانشگاه محقق اردبیلی ، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی ، اردبیل
2 - دانشگاه محقق اردبیلی ، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی ، اردبیل
3 - دانشگاه محقق ادربیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اردبیل،
تاريخ الإرسال : 24 الثلاثاء , شعبان, 1442
تاريخ التأكيد : 05 الإثنين , شوال, 1442
تاريخ الإصدار : 10 السبت , شوال, 1442
الکلمات المفتاحية:
رضایت,
کیفیت,
صنعت گردشگری,
گردشگری ورزشی,
ملخص المقالة :
استان اردبیل امروزه تبدیل به یکی از قطبهای گردشگری در کشور شده و این مساله بستر سرمایهگذاری را در این شهر فراهم کرده است. از این رو فعالیتها و برنامههای بازاریابی گردشگری بهویژه عناصر آمیخته بازاریابی در این شهر، امری ضروری و مهم تلقی میشود. پژوهش حاضر با بررسی تاثیر کیفیت عناصر آمیخته بازارایابی بر رضایت گردشگران ورزشهای زمستانی پیست اسکی آلوارس استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی که جامعه آماری آن گردشگرانی با حداقل یک تجربه اسکی در اردبیل بوده، میباشد. در این پژوهش جهت سنجش اعتبار محتوا از نظر اساتید راهنما، مشاور و خبرگان استفاده شده است. پایایی همه متغیرها در دامنه قابل قبول قرار دارد. برای جمعآوری داده لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق از پرسشنامههای عناصر آمیخته بازاریابی در بین گردشگران (110 پرسشنامه) استفاده شده و برای تحلیل توصیفی دادهها، از جداول نمودارها، شاخصهای پراکندگی و برای تحلیل آمار توصیفی و استنباطی فرضیهها از آمارههای مختلف، میانگین متغیرهای تحقیق و آزمون کولموگروف-اسمیرنوف در بسته نرمافزاری SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهدکه مولفه کیفیت مهمترین عامل رضایتمندی گردشگران پیست اسکی آلوارس میباشد، که بیشترین تاثیر را دارد و عموم گردشگران پیست اﺳﻜﻲ آلوارس به دﻧﺒﺎل کیفیت مناسب مقصد ﻫﺴﺘﻨﺪ تا رضایت آنان افزایش بیابد تا اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ ﺧﻮد را ﺑﻪ ورزش و ﺗﻔﺮﻳﺢ در پیست ﺑﭙﺮدازﻧﺪ بنابرین یافتهها نشان میدهد که فرضیههای اصلی مورد قبول بوده و عناصر آمیخته بازاریابی بر رضایتمندی تاثیر مثبت معناداری دارد.
المصادر:
اﺣﺴﺎﻧﯽ، ﻣﺤﻤﺪ؛ ﻫﻨﺮور، اﻓﺸﺎر؛ اﻓﺘﺨﺎری، رﮐﻦ اﻟﺪﯾﻦ؛ ﻫﻨـﺮی، ﺣﺒﯿـﺐ؛ ﺟـﺮدن، ﻓﯿﻮﻧـﺎ، (1389)، «ﺗﻌﯿـﯿﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣﻬـﻢ در ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزش در ﮐﺸﻮر »، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ(حرکت)، شماره 4.
پارسی پور، سولماز، (1383) ؛ ازاریابی ورزشی و دیدگاه استراتژیک ، فصلنامه علم و ورزش، شماره 4.
زینالی، میثم (۱۳۹۴). بررسی تأثیر مؤلفههای آمیخته بازاریابی بر عملکرد صنعت گردشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه گیلان.
شفقی، علی (۱۳۹۵). نقش عناصر آمیخته بازاریابی در ارتقای جایگاه صنعت گردشگری استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه گیلان.
ﺻﺮدی ﻣﺎﻫﮑﺎن، ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ، (1380) ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ در ﺻـﻨﻌﺖ ﺟﻬـﺎﻧﮕﺮدی ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﻣﻘـﺪس ﻣﺸـﻬﺪ .ﭘﺎﯾـﺎن ﻧﺎﻣـﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس.
عباسی، اعظم و محمدرضا معین فر (۱۳۸۹). بررسی آمیختههای بازاریابی در صنعت گردشگری ورزشی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم سبزوار
کوزه چیان،هاشم؛ خطیب زاده، مهدی؛ هنرور، افشار،(1390). نقش ابعاد کیفیت خدماتی گردشگری در رضا یتمندی گردشگران ورزشی ، نشریه پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی ،سال اول ، شماره 2، صص19-43.
مرادی، عرفان؛ الهی، علیرضا و صفاری، مرجان (1397) ، مطالعه تعیین روابط علی انگیزهها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی: نقش میانجی درگیری ذهنی ، مطالعات مدیریت گردشگری ،159-120 .
همافر، هنری، حیدری، امامی(1390) ،" نقش جهانگردی ورزشی در اشتغال، درآمد و توسعه اقتصادی" مجله مدیریت مهمان نوازی و گردشگری،2(3)، صص 34-37 .
Atilgan, e., akinci, s., & aksoy, s., (2003), mapping service quality in the tourism .industry. Managing service quality, 13(5), pp.412-422.
Chang, Seohee (2009). “Relation between active leisure and active vacations”. Ph.D. Thesis, university of Florida.P: 1.
chen, c. M., lee, h. T., chen, s. H., huang, t. H. (2011), “tourist behavioral intention to service quality and customer satisfaction in kinmen national park, Taiwan”, international journal of tourism research, 13, 416-432..
Dwi Suhartanto , Anthony Brien , Ina Primiana (2020). Tourism loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction and motivation, Curren lssues in tourism 23(7), 867-879..
Tseng C. J. (2006), Research on consumers' motivation, satisfaction and constraints in dance in Taipei City. Master's thesis, Taipei Municipal University of Education, Taipei City.
Faullant, R. and et al (2008). “The impact of satisfaction and image on loyalty. The case of alpine ski resorts”. Journal of managing service quality, Vol. 18, No. 2.PP:163-178.
Huang CH. (2005), Study on Visitors’ Recreated Motivation and Satisfaction at the Reservoir Scenic Area-A Case Study of the Wu-San-To Reservoir Scenic Area. Leader University Leisure Management Department Master’s Thesis. P: 1.
Lee, j. H., Kim, h. D., koi, y. J., sagas, m. (2011), The influence of service quality on satisfaction and intention: a gender segmentation strategy, sport management review 14, 54-63.
Kotler, p, (1991).Marketing Management: Analysis, planning ,and control .Englewood cliffs, Nj; prentice-Hall.Pp.1618.
Kuo, H. L. (2006). “A study of participants' motivation, anticipation and satisfaction on scuba diving of sport tourism”. Master's thesis, National Taiwan college of physical education. Taichung city.P: 1.
Kamau, F., Waweru, F. K., Lewa, P., & Misiko, A. J. (2015). The effects of the marketing mix on choice of tourist accommodation by domestic tourists in Kenya.
kouthoris, c., konstantinos, a. (2005). Can service quality predict customer satisfaction and behavioral intention in the sport tourism industry? , an application of the servqual model in an outdoors setting, journal of sport tourism 10 (2), 101- 111.
Shonk, d. J. (2006). Perceptions of service quality, satisfaction and the intent to return among tourists attending a sporting event. Doctoral dissertation, the ohio university, us.
Wei – Ku Yeh (2008), “The investigation of tourists' motivation satisfaction and constraint
factors on snorkeling holiday of marine leisure and tourism at renting in Taiwan”. Ph.D. Thesis, U. S. sports academy, daphne, Alabama.PP:5-10.
Weed, M. (2006). “Understanding sports tourism participation. Complexities and diversity”. Journal of sport and tourism. 11 (3), PP:195-99.
Zeithaml v a, berry. )1988( , Servqual: a multi-item scale for measuring consumer perception of the service quality. Journal of retailing. 64(1): 12 -40.
Zabkar vesna, makeover brencic maja, dmitrovic tanja. (2010), Modelling perceived quality, visitor satisfaction and behavioral intentions at the destination level. Journal of tourism management, 31: 537–546.
Wei, Y. L. (2007). “The sports tourism industry development and trend analysis”. Retrieved from: http://www.taipeitradeshows.com.tw/leisuretaiwan.
World Tourism organization (2008). “World tourism exceeds expectations in 2007”. Arrivals grow from 800 million to 900 million in two years.Retrieved from http://www.unwto.org/media/news/en/press_det.php?id=1665.
_||_