ارزیابی رضایت گردشگران و تحلیل عوامل موثر بر رضایت آنان در شهرهای مرزی غرب ایران (مطالعه موردی: شهر مریوان، استان کردستان)
الموضوعات :
سیدهادی طیب نیا
1
1 - استادیار جغرافیا/دانشگاه سیستان و بلوچستان
تاريخ الإرسال : 21 الثلاثاء , ذو الحجة, 1441
تاريخ التأكيد : 07 الأربعاء , محرم, 1442
تاريخ الإصدار : 06 السبت , ربيع الثاني, 1442
الکلمات المفتاحية:
گردشگری,
امنیت اجتماعی,
مریوان,
امکانات شهری,
رضایت گردشگران,
ملخص المقالة :
شهرستان مریوان یکی از مراکز گردشگری است که میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف است. با توجه به ورود حجم بالایی از گردشگران به این شهر، بررسی عوامل موثر بر رضایت آنان؛ ضروری است. لذا هدف از این تحقیق، بررسی میزان رضایت گردشگران از شهر مریوان و عوامل موثر بر آن است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی-تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات از دو روش اسنادی و میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه گردشگران وارد شده به شهرستان مریوان که حداقل 24 ساعت در این شهرستان اقامت داشته اند(481500نفر). تعداد نمونه ها نیز با توجه به امکانات تحقیق و نیز نظر متخصصین مربوطه، 200 نمونه در نظر گرفته شد. دادهها و اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرمافزارهای Excel(برای دادههای توصیفی) و SPSS تحلیل شده و آزمون همبستگی میان متغیرها به دست آمد. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر بالای عوامل؛ امکانات و خدمات شهری، امنیت اجتماعی، بازار و کنش های بازارایان بر رضایت گردشگران از شهر مرزی مریوان است. همچنین ارتباط معناداری میان رضایت گردشگران با امکانات و خدمات شهری، امنیت اجتماعی، کنش های بازاریان به ترتیب با میزان همبستگی 0.730،0.772و 0.645 و سطح معناداری کمتر از 0.5 مشاهده شد. یعنی با بهبود این عوامل، موجب بالا رفتن رضایت گردشگران از اقامت در این شهر می شود. لذا توجه به بهبود این عوامل در جهت افزایش رضایت گردشگران و بازگشت مجدد آنها، ضروری است.
المصادر:
اردکانی و همکاران(1389)؛ شناسایی و اولویت بندی مولفههای مؤثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه، گردشگری، شماره 23.
پاپلی یزدی، محمد حسن و سقایی، مهدی(1385)؛ گردشگری(ماهیت و مفاهیم)، نشر سمت.
پورمرادی، حمیده(1389)؛ علل و عوامل جذب گردشگر در شهرستان مریوان، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه پیام نور مریوان.
خیاط زاده ماهانی، اکرم(1382)؛رضایت مشتری، ماهنامه بازاریابی، سازمان مدیریت صنعتی، شماره 41.
دیبایی، پرویز(1371)؛ شناخت جهانگردی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
راه چمنی، احمد(1383)؛ بررسی وضعیت بازاریابی توریسم و ارتقای آن در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق تهران.
رسول اف، جلال، و یوسفی، منصور، و رشیدی، داریوش(1380)؛ شناسایی سطوح نیازها و عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان، فصلنامه کشاورزی، شماره اول(دوره جدید)، صص 4-7.
رضوانی، محمد رضا(1387)؛ توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، انتشارات دانشگاه تهران.
رضوی فر، جعفر، و خیاط مقدم، سعید(1380)، مدیریت و صنعت گردشگری، انتشارات محقق.
رخش ماه، رضا(1391)؛ بازار یابی مقاصد و مدلهای استراتژیکرقابتی مقصد؛
www.rrakhsh.blogfa.com
زاهدی، شمس السادات(1377)؛ تحلیلی بر تبعات توسعه جهانگردی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره20، صص43-53.
فنی، زهره. برغمدی، مجتبی. اسکندرپور، مجید. و سلیمانی، منصور(1391). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال هفتم، شماره 20، صص 48-31.
سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان کردستان(1398).
سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، مرکز آمار ایران.
شعاعی، محمد علی(1372)؛ آشنایی با مفاهیم فرهنگ و روابط فرهنگی، نشر مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین المللی.
طالقانی، محمد. و فتاحی، سارا (مرداد و شهریور 1384)؛ کیفیت خدمات گردشگری و اهمیت آن در جلب رضایت گردشگر، دو ماهنامه مدیریت، شماره 99-100، صص 56-63.
کاتلر، فلیپ، و آرمسترانگ، گری (1376)؛ اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات کتاب.
ملک اخلاق، اسماعیل(1382)؛ طراحی الگوی سیاستگذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
مروتی شریف آبادی، علی، و فاطمه عزیزی، زینت جمشیدی (1395)؛ تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 11، شماره 33، بهار 1395، صص 85-104.
مهرانی، هرمز(1374)؛ تأثیر بازاریابی بر جذب جهانگردی بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی.
Ali, J. A. and M. Howaidee (2102). The impact of service quality on tourism satisfication in Jerash, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in business, Vol. 3, No. 12, pp. 164-187.
Burkayt A.j. and Medilk, S (1975). The Management of Tourism. London: Heinemann Publication 134.
Gilmore, J. H. (2002). "Differencing Hospitality Cooperation’s via. Experiences". Cornell Hotel and Restaurant: Quarterly. 43 (3): PP. 87-92.
Hasegava, H. 2010. Analyzing tourists’ satisfaction: A multivariate ordered probit Journal of Tourism Management 31. pp. 86-97.
Lee, S., Jeon, S., Kim, D. (2011). The impact of tour quality and tourist satisfaction on tourist loyalty: The case of Chinese tourists in Korea. Journal of Tourism Management 32. pp.1115-1124.
Mikulic, J., Prebezac, D. (2012) Using dummy regression to explore asymmetric effects in tourist satisfaction: A cautionary note. Journal of Tourism Management 33. pp.713-716.
Song, H., Veen, R., Li, G., Chen, J, L. 2012. The Hong Kong tourist satisfaction index. Journal of Annals of Tourism Research, Vol. 39, No. 1, pp. 459–479.
Thomas Rhodri and Huw Thomas. (2006). "Micro Politics and Micro Firms". Journal of Small Business and Enterprise Development. 13(1): PP. 100-106.
Torres-Sovero, Claudia a, b., José A. González b., Berta Martín-López b., Christopher A. Kirkby (2012). Socialeecological factors influencing tourist satisfaction in three ecotourism lodges in the southeastern Peruvian Amazon. Journal of Tourism Management 33. pp.545-552
Tosum, C. and L. Jenkins. (1996). "Regional Planning Approach to Tourism Development: The Case of Turkey". Journal of Tourism Management. 17 (7): PP. 112-119.
Zehrer, Anita. (2009). "Service Experience and Service Design". Managing Service Quality. 19 (3): PP. 332- 339.
_||_