نقش گردشگری در تحولات اقتصادی (مطالعه موردی:شهر ملایر)
الموضوعات :
پگاه فرهادیان
1
,
مجید شمس
2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
2 - استاد جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
تاريخ الإرسال : 22 الأربعاء , جمادى الثانية, 1440
تاريخ التأكيد : 28 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1440
تاريخ الإصدار : 15 الأربعاء , جمادى الثانية, 1440
الکلمات المفتاحية:
مدل SWOT,
گردشگری شهری,
واژگان کلیدی: توسعه پایدار,
اقتصاد شهری,
شهر ملایر,
ملخص المقالة :
درآستانه هزاره سوم،صنعت گردشگری،جایگاه خاصی رادراقتصادکشورهابه خوداختصاص داده است ونقش فعال ومؤثری رادرارتقای ساختاراقتصادی،اجتماعی وفرهنگی کشورها،به خصوص درکشورهای توسعه یافته بازی میکند. عموماشهرهاجاذبه های گردشگری متعددی دارندوهمواره گردشگران زیادی رابه سمت خودجلب میکنند.گردشگری،درمیان فعالیتهای فراغتی،از بیشترین تنوع وتحرک،از یکسو و وسیعترین پهنه مکانی وفضایی ازسوی دیگربرخورداراست.شایدبتوان گفت که گردشگری به خصوص گردشگری شهری،به گونه ای تمام فعالیتهای فراغتی دیگر؛مانند (خرید،پیاده روی و ...) راباخودهمراه دارد وبدین سبب،برنامه ریزی ومدیریت گردشگری،ازامورحساس وپیچیده وچندوجهی است که توجه ویژه مدیران شهری رابه خودجلب کرده ا ست. امروزه به گردشگری،به عنوان یک امراقتصادی نگریسته میشود؛ لذاتعیین کار،فعالیت وهدف آن،امری حائزاهمیت قلمداد میشود؛زیرا شهرها فضای تجلی قدرت اقتصادی،سیاسی،اجتماعی وفرهنگی وبازوی محرک دولت هامحسوب میشوند.در این مطالعه که مبتنی به روش توصیفی _ تحلیلی است با استفاده از مدل SWOT به تبیین نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدها در حوزه گردشگری شهری ملایر پرداخته شده است و راهبردهای منتیج از مدل ارائه شده است.یافته ها نشان می دهد که شهر ملایر به عنوان شهر دوم استان همدان علیرغم دارا بودن توانهای محیطی و سابقه تاریخی و فرهنگی از نظر گردشگری شهری دارای وضعیت مناسبی نمی باشد.
المصادر:
ابراهیمی، علیرضا و خسرویان، (1384)؛ عوامل مؤثر بر رشد و توسعه صنعت توریسم در استان مازندران؛ مجموعه مقالات اولین همایش نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، تهران انتشارات رسانش.
اعرابی، محمد، (1387)، دستنامه برنامهریزی استراتژیک، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، تهران.
خاکسار، علی. (1382)، نقش برنامهریزی در توسعه گردشگری پایدار، مجموعه مقالات بررسی سیاستها و برنامه توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
رنجبریان، بهرام و زاهدی، محمد، (1388)، شناخت گردشگری، چهارباغ، اصفهان.
زیاری، کرامت اله ( 1381 ). برنامهریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات دانشگاه یزد، چاپ اول.
ضرابی، اصغر و کیانی(1380)، تحلیلی بر زیرساختهای گردشگری در مقصد اکوتوریستی بند ارومیه با استفاده از روش SWOT .
عبدالعلی زاده علی، زندی حسام(1389)، نقطه چینهای خاکستری گردشگری در کلان شهرهای ایران(راهکاری نوین در جذب گردشگری)، ص43.
کازس، ژرژ و فرانسواز پوتیبه (1382). جهانگردی شهری، ترجمه صلاح الدین محلاتی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
موحد، علی. گردشگری شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
محلاتی، صلاح الدین، (1380)، ”در آمدی بر جهانگردی”، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
ملکی، سعید؛ حسین زاده دلیر، (1384)، رتبه بندی نواحی شهری از نظر شاخصهای توسعهی پایدار با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و تاکسونومی - شهر ایلام.
کیانی سلمی، صدیقه؛ و همکاران، (1396)، ارزیابی فرآیند توسعه گردشگری بر اساس مدل چرخه حیات مقصد(نمونه موردی:شهرستان بویراحمد)، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری.
مهندسین مشاور و معماری و شهرسازی زیستا(1384)، طرح جامع ملایر، جلد اول و دوم و سوم، وزارت مسکن و شهرسازی.
اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملایر
اداره ارشاد اسلامی شهرستان ملایر
Bernroider, E., (2002). ERP selection process in midsize and large organizations Business Process Management Journal, 54
Dyson, Robert, G., 2004, Strategic Development and SWOT analysis at the University of Warwick, European Journal of Operational Research, 21
Houben G, Lenie K, Vanhoof K. A knowledge-based SWOT - analysis system as an instrument for strategicplanning in small and medium sized enterprises. Decision Support Systems1999: 17
_||_