آینده صنعت گردشگری استان گلستان: سناریوها و راهکارهای پیشنهادی
الموضوعات :
زهرا الداغی
1
,
عبدالحمید ابراهیمی
2
,
سامره شجاعی
3
,
حسین دیده خانی
4
1 - گروه کارآفرینی، واحدعلی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آبادکتول،ایران
2 - گروه مدیریت, دانشگاه آزاداسلامی،علی آبادکتول،ایران
3 - گروه مدیریت، واحدعلی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آبادکتول،ایران
4 - گروه مدیریت،واحد علی اباد کتول،دانشگاه ازاد اسلامی،علی اباد کتول،ایران
تاريخ الإرسال : 22 السبت , ربيع الثاني, 1440
تاريخ التأكيد : 15 الأربعاء , جمادى الثانية, 1440
تاريخ الإصدار : 15 الأربعاء , جمادى الثانية, 1440
الکلمات المفتاحية:
صنعت گردشگری,
استان گلستان,
آینده نگاری,
سناریو,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق، آینده صنعت گردشگری استان گلستان با رویکرد سناریونویسی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش، پیمایشی و از نظر ماهیت بر اساس روشهای جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرگان نظری و تجربی است .روش نمونهگیری غیر احتمالی به دو روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی است . ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان بود. .نتایج تحقیق درمرحله اول منجر به شناسایی پنج عامل و 24 متغیر مرتبط با آینده صنعت گردشگری استان گلستان شد.و در نتایج مرحله دوم تحقیق(ماتریس تاثیرات متقابل) براساس خروجی نرم افزار میک مک ، 8 عامل اصلی موثر شناسایی شدند. واین 8 عامل در پرسشنامه عدم قطعیت بکارگرفته شد که براساس دومعیار عدم قطعیت و میزان اهمیت و از ترکیب دو محورکارآفرینی بخش گردشگری و فرهنگ پذیرش گردشگر چهار سناریو شناسایی و انتخاب شدند .در پایان هم راهکارههای پیشنهادی برای هر سناریو ارائه شده است.
المصادر:
اسمعیل نژاد، م، شهرکی، ف، رضائی، ا.1396. برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری در مناطق روستایی استان سیستان و بلوچستان در راستای توانمندسازی اجتماعات محلی.نشریه راهبرد توسعه، شماره 51، ، ص 199.
الوانی، م و پیروز بخت، م.1385. فرایند مدیریت جهانگردی. تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بهشتی، م، زالی، ن.1390. شناسایی عوامل کلیدی توسعه منطقهای با رویکرد برنامهریزی برپایه سناریو. مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی. برنامهریزی و آمایش فضایی، دوره پانزدهم، صص 28-9.
تقوایی، م، حسینی خواه، ح. 1396. برنامهریزی توسعه صنعت گردشگری مبتنی بر روش آینده پژوهی و سناریونویسی (مطالعه موردی: شهر یاسوج)».نشریه برنامه ریزی و توسعه گردشگری. شماره 23، صص 8-3.
ختایی، م، فرزین، م و موسوی، ع.1387. اندازهگیری کارایی هتلهای شهر تهران با استفاده از روش تحلیلی پوششی دادهها». فصلنامه پژوهشهای اقتصادی. دوره 8، شماره 2، صص 24-1.
خیرگو، م و شکری، ز.1390. توسعه فرایند سیاستگذاری با استفاده از راهبرد آینده نگاری، فصل نامه علمی- پژوهشی مدیریت نظامی. دوره 11، شماره 42، صص 102-71.
زالی، ن، عطریان، ف.1395. تدوین سناریوهای توسعه گردشگری منطقهای بر اساس اصول آینده پژوهی (مورد مطالعه: استان همدان). فصلنامه آمایش سرزمین، دوره هشتم، شماره اول، صص 131-107.
سازمان جهانی گردشگری.1379. برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای. ترجمه بهرام رنجبران و محمد زاهدی، اصفهان، انتشارات جهاد دانشگاهی.
شاهکویی، ا.1390. بررسی نقش اقلیم در برنامهریزی گردشگری استان گلستان.سپهر نشریه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، دوره بیستم، شماره هفتاد و نهم، صص 57-52.
محرابی، ج، خلیلی شورینی، س، خلفی، ا.1391. بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران.، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول شماره 9.
هال، ک، جنکیتز، ج.1387. سیاست گذاری جهانگردی، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی. تهران، انتشارات دفتر سازمان پژوهشهای فرهنگی.
Awedyk ، M and Niezgoda، 2016.New opportunities for future tourism after25 years of political and socio economic transformation – foresight in Poland’s tourism planning. JOURNAL OF TOURISM FUTURESVOL. pp. 137-154.
Fahey، and Robert M.R..1998.Learning from the future، competitive foresisht scenarios، Canada:John wiley&sons lnc
Holden، 2002. Environment and Tourism، Routledge.
Saricam، Kalaoglu، F. Polat، S. (2012)، «Determination of the variables for future anticipation in Turkish apparel industry»، TEKSTİL ve KONFEKSİYON; 137-143.
Postma، 2015. Investigating scenario planning–a European tourism perspective. URNAL OF TOURISM FUTURES، VOL. 1، NO. 1، 2015، pp. 46-52.
_||_