بررسی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری بر اساس روشهای اطلاعات متقابل
الموضوعات :
علی جهان تیغ پور
1
,
محمد رضا شفیعی
2
,
رقیه علیجانی علیجانی وند
3
1 - دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشکاه شهر کرد
تاريخ الإرسال : 23 السبت , شوال, 1439
تاريخ التأكيد : 01 الثلاثاء , محرم, 1440
تاريخ الإصدار : 12 الخميس , ذو الحجة, 1439
الکلمات المفتاحية:
گردشگری",
"جذب گردشگر",
"CFS",
"استان سیستان و بلوچستان,
ملخص المقالة :
چکیدهصنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می باشد. به همین دلیل در دهه های اخیر بسیاری از دولتها، مسئولین اقتصادی و صاحبنظران با حساسیت بیشتری به گسترش این صنعت روی آورده اند و در تلاش هستند سهم بیشتری از بازار جهانی این صنعت را برای جوامع خود به ارمغان ببرند. گردشگری همچون سایرصنایع نیازمند مدیریت است،مدیریت در این صنعت شامل پیش بینی نیازهاوجلب رضایت گردشگران فعلی وآتی است بطوریکه اساساعرضه کنندگان خدمات این صنعت رادررقابت بایکدیگرقرارداده است. گردشگری در چند دهه اخیر به یکی از مهمترین بخش های فعالیت اقتصادی کشور ها تبدیل شده است. این صنعت بعنوان یک سیستم جهانی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و اسنادی و همچنین از روشهای میدانی و مشاهده مستقیم استفادهشده است. سپس بهمنظور تحلیل روابط شاخصهای موردمطالعه از تکنیکهای انتخاب ویژگی یا تحلیلهای اطلاعات متقابل بهره گرفته شد. در مجموع می توان گفت که نتایج حاصل از تحلیل انتخاب ویژگی بیانگر این بوده است که عوامل موثر بر توسعه گردشگری از دیدگاه مردم تبلیغات با 701/، از دیدگاه مسئولین مشارکت با 679/ و از دیدگاه گردشگران مدیریت با 677/ دارای بیشترین اهمیت است. از این رو مدیریت کلان در بحث صنعت گردشگری از مهمترین مولفه های موفقیت در این صنعت نو ظهور می باشد.
المصادر:
اسعدی، م، سعیدا اردکانی، س1394. ارائه مدلی پویا جهت توسعه گردشگری تاریخی(مورد مطالعه: استان یزد)، دو فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال هفتم، شماره 14، 101-88، پاییز و زمستان1394.
پاپلی یزدی، م ح. سقایی، م (1385) گردشگری( ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
پارسائی، ا (1384) امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از GIS ، پایان نامه کارناسی ارسد دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
جعفری ص، احمد، خ(1392)، اثر گردشگری بر توسعه انسانی، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، شمارهی7، صص24-11.
جهانتاب، ا؛ قاسمی، ی، حسینی، آ(1389): جاذبههای گردشگری و راهکارهای توسعه آن در استان کهگیلویه و بویراحمد، همایش منطقهای توریسم و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج. 22-21 مهر.
حسین زاده کریک، س.ط.، سلطانی، ع(1389)، "شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه اکوتوریسم پایدار مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویراحمد"، اولین کنفرانس ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار در بخشهای کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست.
حیدری چپانه، ر؛ نصرالله زاده، ز، و عبداللهی، م (1391) "تحلیلی بر نظام آموزش عالی گردشگری در ایران مبتنی بر مدل سوات" مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال اول، شماره 1،
رزمآور، س (1389)."بررسی گردشگری یاسوج" پایاننامه کارشناسی، دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی، گروه مدیریت جهانگردی.
رنجبر، م (1388) مقدمه ای بر برنامه ریزی و مدیریت طبیعت گردی، انتشارات آییژ، تهران.
زنگی آبادی، ع، محمدی، ج، زیرکباش، د (1387)، تحلیل گردشگری داخلی شهر اصفهان، جغرافیا و توسعه، شماره 8، 131-115.
صفری، ح (1389) " امکان سنجی احداث پارک جنگلی در منطقه تنگ چاهو به منظور توسعه اکوتوریسم"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
عقیلی زاده، ن، قنبر زاده اشعری، آ (1394) سنجش حمایت ساکنین روستایی از توسعه ی گردشگری در روستاهای مناطق جنگلی و عوامل مؤثر برآن، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری سال چهارم، شمارهی 15، زمستان 1394. 188-170.
کاظمی، م (1386) مدیریت گردشگری، چاپ دوم، انتشارات سمت، تهران
کاظمی، م (1380).«فرهنگ زیربنای جهانگردی پایدار در ایران»، ویژه نامه اقتصاد و مدیریت، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 48.
کاظمی، م (1390) مدیریت گردشگری، تهران، انتشارات سمت، چاپ پنجم.
گی، چاک وای (1377) جهانگردی در چشم انداز جامع، ترجمه پارساییان و اعرابی، تهران انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
محلاتی، ص (1380) درآمدی بر جهانگردی، چاپ اول، نشر دانشگاه شهید بهشتی.
میرکتولی، ج، مهدیان ب، مهدی، ع، میرزایی کوتنای، ز (1394)تحلیلی بر آیینهای فرهنگی- مذهبی بومی ونقش آن در توسعه گردشگری، آیین عیدههادر شهرستان سواد کوه، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی سال پانزدهم، شماره38، 96-71، پاییز94.
مدهوشی، م ، ناصر پور، ن (1382)." بررسی و تبیین موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان" فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 28. 25-58.
نوروزی فرد، ه، روستا، م.ا (1394)، برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری روستایی در نواحی روستایی شهرستان ایذه (مطالعه موردی: روستای شیوند)، جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای، شماره18، 134-119، بهار 1395.
هزار جریبی، ج، نجفی، م. م(1390)، بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در ایران (با رویکردجذب گردشگران خارجی)، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی سال 23، پیاپی 47، شماره 3، پاییز 91. 146-133.
Altinay M. Hussain K, (2005): Sustainable tourism development: a case study of North Cyprus, «International Journal of Contemporary Hospitality Management», Volume:17 , pp:272 – 280
Albalate-daniel., and ,bel.german.,(2009), tourismand urban public transport: Holdirng jermand pyessare under supply constraints, tourism molnac germand , ELSEVIR.
L ,.Edwards. D. M: stilits .N. Roman. C. and. Scoot N(2009) Destination and enterprise management for a tourism future" Tourism management VOL30 NO2 pp63-74.
Eccles Gavin, Costa Jorge (1996), Perspectives on tourism development, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Volume 8, Number 7, pp 44-51.
Font Xavier and Ahjem Tor E (1999), Searching for a balance in tourism development strategies, international journal of contemporary hospitality management, Volume 11, Issue, 2/3, pp 73-77
. Friedel M. and Chewings V. 2008. Refining regional - development strategies using a systems approach. Central Australian Tourism Futures Stage 2. working paper 29. Desert knowledge crc.
Gjorgievski, Mijalce & Melles Trpkova, Sinolicka, 2012, Movie induced Tourism: A new Tourism Phenomenon, ,UTMS Journal of Economics 3 (1): pp 97–100
Goeldner, R. and Ritchie, J.R.B. (2006). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. 10th edition. Hoboken, N.J.: John Wiley and Sons, Inc.
Gthinji, M.W. (2006). An evaluation of the use of eco labeling Within the Ecotourism Sector, University of East Anglia.
Holden, J. (2008). Democratic culture: opening up the arts to everyone, London: Demo
Holjevac, A. I. (2003). A Vision of Tourism and the Hotel Industry in the 21st Century Hospitality Management, Vol.22.
Ko,D.W&Stewart,w.f(2002).A Strufctural equation model of Residents Attitudes for Tourism Devel opment,Tourism Management,vol.23
Lankford,S.V&Howard,D.A(1994).Developing a Tourism impacts Attitude Scale.Annals of Tourism Research,Vol.21,No.1
Larousse Dictionary (1991):3046
Liua, abby, wall, Geoffrey.(2006), planning tourism employment: a developing country perspective . Tourism management 27 pp 159 – 170.
Longman Dictionary (1988):1712
Oxford Dictionary (1970). Volume 1.
Rosentraul m.s. and joom. 2009.Tourism and economic development: which inverstment produce for reginal tourism management vol 302 pp -759-770
Shaalam Ihab Mohamed (2005): Sustainable tourism development in the Red Sea of Egypt threats and opportunities, Journal of Cleaner Production, Volume 13, Issue 2, Pages 83-87.
Sinclair Donald (2003). Developing indigenous tourism: challenges for the Guianas, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Volume 15 , 140-146.
Tianyu Ying, Yongguang Zhou (2007), Community, governments and external capitals in China’s rural cultural tourism: A comparative study of two adjacent villages ,Tourism Management,No. 28, pp.96–107
Wearing, S, Neil, J. (2009). Ecotourism; Impacts, Potentials and Possibilities? Butterworth-Heinemannt, Oxford, UK.
_||_