تبیین بهینهسازی مشخصات رف نوری در مدارس اقلیم نیمه گرم و خشک با رویکرد تامین آسایش بصری و بهرهوری انرژی
رومینا خلیل زاده اقدمی
1
(
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
سید مجید مفیدی شمیرانی
2
(
استادیار، گروه معماري، دانشكده معماري و شهرسازي، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
)
منصوره طاهباز
3
(
دانشیار، دانشکده معماري و شهرسازي، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: نورروز, فضای آموزشی, بهرهوری انرژی, آسایش بصری, خیرگی مخل آسایش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بهینهسازی مشخصات رف نوری بر بهبود عملکرد نورروز و کاهش مصرف انرژی در کلاسهای درس میپردازد. به منظور تحقق هدف، پیش دبستانی شهید مهدوی تهران، به سبب ویژگیهایی همچون رف نوری، دیوار ترومب به همراه دریچه های نور، شمسه در سقف و آترویم مورب به عنوان نمونه مورد پژوهی انتخاب شد. نورسنجی با ابزار سنجش روشنایی در دو کلاس به عنوان سناریوی مرجع و شبیهسازی و همچنین تحلیل نتایج با کلایمت استودیو انجام شد. فرآیند تحلیل شامل 19 پیکربندی متفاوت برای شاکله رف نوری داخلی و خارجی است که در چهار مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. متغیرهای مستقل در هر مرحله تغییر داده شد و نتایج آن با مدل پایه بدون رف نوری قیاس شدند. اما در مرحله نهایی، مدل بهینه با سناریوی مرجع و مدل پایه مورد ارزیابی قرار میگیرد. مدل LSPV4به عنوان مدل بهینه انتخاب شد. نتایج حاصل از تحلیل خیرگی سالانه نشان دهنده کاهش این شاخص با نرخ رشد 58/62-درصدی در سناریوی مرجع و 49/60-درصدی در مدل پایه است. مقادیر یکنواختی نورروز در مدل بهینه در کلاس جنوب شرقی و جنوب غربی نسبت به سناریوی مرجع به ترتیب 06/47 و 98/60درصد و نسبت به مدل پایه 57/59 و86/17درصد افزایش یافته است. بنابراین براساس نتایج حاصل از شبیهسازی انجام شده، بهینهسازی مشخصات رف نوری در کلاس درس شهر تهران در جهت دستیابی به آسایش بصری با تامین نورروز مطلوب و کاهش خیرگی و همچنین بهرهوری انرژی با کاهش مصرف انرژی و تولید برق مورد نیاز برای روشنایی در مواقع لزوم تحقق یافته است.