استراتژی مومنتوم غیر پارامتریک بر پایه رتبه و علامت مورد مطالعاتی: بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهپارسا جوزی 1 , سید محمد رضا داودی 2 , سعید کاظمیان حسین آبادی 3
1 - گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان ، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی مومنتوم, نظریه بازار کارا, مومنتوم بر پایه رتبه, مومنتوم بر پایه علامت,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش استراتژی مومنتوم غیر پارامتریک بر پایه رتبه و علامت در بورس اوراق بهادار تهران است. در پژوهش حاضر دو رویکرد پیاده سازی استراتژی مومنتوم غیر پارامتریک با عنوان مومنتومهای مبتنی بر رتبه و علامت معرفی گردید. از نرم افزار متلب و کدنویسی برای تحلیل داد ها و پیاده سازی مدل استفاده شده است. مدل پژوهش برگرفته از مقاله تی سانگ و همکاران(2021) میباشد. نتایج پژوهش بر روی دادههای ماهیانه 16 صنعت از بورس اوراق بهادار تهران در بازه 1391 تا 1400 نشان می دهد که رویکرد مومنتوم مبتنی بر رتبه نسبت به معمولی و علامت، نسبت شارپ را به اندازه 30% افزایش میدهد و همچنین مومنتوم رتبه در معیار ارزش در معرض ریسک نیز دارای کمترین ریسک میباشد. بعلاوه رابطه رگرسیونی نشان می دهد که هر دوی بازده ماهیانه مومنتوم رتبه و بازده ماهیانه مومنتوم علامت در سطح اطمینان 95/0 بر بازده ماهیانه مومنتوم معمولی دارای اثر معنادار مثبت هستند. ضریب تعیین بالا و مناسب 892/0 نیز نشان می دهد که یک رابطه خطی بین سه بازده برقرار میباشد.
_||_