تحلیل لایههای موسیقایی مهدویسرودههای بختیاری
الموضوعات :
فرهاد براتی
1
,
عنایت اله محمودی
2
1 - استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
الکلمات المفتاحية: موسیقی, زیباییشناسی, بختیاری, مهدویسروده, شعر کلاسیک گویشی,
ملخص المقالة :
مهدویسرودههای معاصر غالباً به دلیل پرداختن به اندیشههای آزادیخواهانه، دادخواهی، ستیز با ستم و ترسیم جامعۀ آرمانی، از گیراترین و ارزشمندترین انواع ادب پایداری و گونۀ آیینی به شمار میآیند. پرداختن به مهدویّت و انتظار، بعد از انقلاب اسلامی به دلیل رویکرد ایدئولوژیک حاکم بر انقلاب، به یک بنمایۀ پررنگ در فضای شعر و ادبیّات ایران تبدیل شد. شاعران بختیاری نیز متأثر از فضای حاکم بر شعر این دوره و همچنین به دلیل باورمندی ایلوندان به آموزههای شیعی، به سرودن اشعار مهدوی پرداختند. تعداد مهدویسرودههای بررسیشده در این پژوهش، سی و یک سروده از هجده شاعر گویشیسرای بختیاری است که همگی در قالب کلاسیک سروده شده و به چاپ رسیدهاند. در پژوهش حاضر، لایههای موسیقایی مهدویسرودههای بختیاری بررسی و تأثیر زیباییشناسی این لایهها بر کلانلایه تحلیل شدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که شاعران بختیاری در هنگام بهرهگیری از امکانات صوتی و موسیقایی زبان، علاوه بر کارکرد تزیینی، به نقشمندی آواها و پیوند آنها با موضوع توجّه جدّی داشتهاند. در مهدویسرودههای بختیاری، هر سه سطح موسیقی بیرونی، درونی و کناری به فراخور درونمایه و متناسب با موضوع به کار گرفتهشدهاند.
_||_