تعرفههای بخشی و توزیع جغرافیایی صنایع پاییندستی کشاورزی: شواهدی از استانهای ایران
الموضوعات :
منصور اردشیری
1
(
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
رضا مقدسی
2
(
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
سعید یزدانی
3
(
استاد گروه اقتصاد کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران
)
امیر محمدی نژاد
4
(
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: ایران, توزیع جغرافیایی, طبقهبندی JEL:F10 F15, .H32, صنایع پاییندستی کشاورزی, جغرافیای اقتصادی جدید, واژگان کلیدی: تعرفه,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله ارزیابی اثر تعرفههای بخشی بر توزیع جغرافیایی صنایع پاییندستی کشاورزی در استانهای ایران در چارچوب نظریه جغرافیای اقتصادی جدید است. بدین منظور از رهیافت میدلفارت- نارویک، اورمن و ونبلز (2000) استفاده شد که در آن چشمانداز توزیع مکانی فعالیت صنایع با توجه به تعاملات چند عاملی بین ویژگیهای منطقهای و صنعتی شکل میگیرد. مدل تحقیق با استفاده از اطلاعات صنعتی و منطقهای 33 رسته صنعت در سطح کد 4 رقمی طبقهبندی (ISIC) برای صنایع پاییندستی کشاورزی 28 استان کشور در دوره 93-1383 با روش اثرات ثابت برآورد شد. نتایج نشان داد تعرفههای بخشی بر الگوی مکانیابی صنعتی در صنایع پاییندستی کشاورزی ایران اثر معنادار دارد؛ بدان معنا که اجرای سیاستهای حمایتی سبب افزایش تجمع در برخی استانها و شکلگیری الگوی هسته- پیرامون در ایران شده است.
_||_