شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای سبز در منطقه آزاد اروند با تکنیک TOPSIS
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: تاپسیس, تحلیل عاملی اکتشافی, مصرف کنندگان, منطقه آزاد اروند, کسب و کارهای سبز,
ملخص المقالة :
هدف: افزایش آگاهی زیستمحیطی در میان مصرفکنندگان، آنها را بر آن میدارد تا توجه بیشتری به کسب و کارهای سبز داشته باشند. هدف اصلی از اجرای این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای سبز در منطقه آزاد اروند با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تکنیک تاپسیس بود.روش: این پژوهش توصیفی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه مورد مطالعه مصرف کنندگان مشاغل خانگی در منطقه آزاد اروند بوده که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که، اقدامات خیرخواهانه کسب و کار، ارزش دادن کسب و کار به طبیعت، اخلاق در کسب و کار، کیفیت ادراک شده محصول به عنوان عوامل اثر گذار بر حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای سبز در منطقه آزاد اروند هستند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از رتبهبندی گزینهها با تکنیک تاپسیس حاکی از این است که گزینهی منافع ارائه شده از محصولات کسب و کار سبز از اولویت برتری نسبت به سایر گزینهها برخوردار است، به همین ترتیب رتبه سایر معیارها نیز مشخص شده است.