شیوه های آموزش در مکتب خانه های هرمزگان
الموضوعات : فصلنامه تاریخجلیل تراهی 1 , اردشیر اسدبیگی 2 , احمد بازماندگان خمیری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تاریخ و تمدن اسلامی،واحد مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
2 - استادیار، گروه تاریخ و تمدّن ملل اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی. مشهد، ایران
3 - استادیارگروه تاریخ ایران اسلامی،واحد بین الملل قشم،دانشگاه پیام نور،قشم،ایران
الکلمات المفتاحية: استان هرمزگان, شیوه های آموزش, مکتب خانه های هرمزگان, نهاد آموزشی, تعلیم و تربیت,
ملخص المقالة :
نگاهی به تاریخ آموزش نشان می دهد که از بدو شکل گیری نهادهای تربیتی، سازمان و شاکله این نهاد تطور و تحول زیادی داشته است یکی از این نهادهای تاثیر گذار در کشور ما مکتب خانه ها بوده اند.پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه های آموزش در مکتب خانه های هرمزگان انجام شده است.این مطالعه از منظر روش شناسی در زمره تحقیقات توصیفی - تحلیلی است. یافته های این پژوهش نشان می دهد مکتب خانه ها از جمله آموزشگاه های همگانی اما سازمان نیافته ای بود که تعلیم کودکان در سطوح ابتدایی و بسیار پایین به طور عام و آموزش قرآن را به طور ویژه عهده دار بود که مبنای عمل مکتب خانه ها در اصل آموزش مقدمات و از جمله خواندن قرآن ، فارسی حساب و واجبات دینی و به ویژه نماز بود. نظام مکتب خانه ای علی رغم تاثیر گذاری آن بر افزایش سطح سواد و دانش افزایی جامعه روستایی ،بعضاً ،به دلیل سواد پایین ،ناآشنایی مکتبدارها با اصول تعلیم و تربیت و تنبیهات بدنی باعث تنفر کودک از معلم و درس و مکتب شد. این پژوهش که در زمره تحقیقات مروری و کتابخانه ای به شمار می آید در صدد تبیین و تشریح و نقد این نهاد آموزشی و پرورشی می باشد که در تکوین و تعالی آموزش و پرورش ایران و هرمزگان سهم بسزایی داشته است.