اسطورهکاوی "عاشقانۀ خسرو و شیرین" در متون ادبی-هنری ایران (با تاکید بر دوره معاصر)
الموضوعات :
مرضیه گلابگیر اصفهانی
1
,
زهرا فنایی
2
1 - - دانشآموخته رشتۀ پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، مرکز تحقیقات افق های نوین در معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - استادیارگروه هنر، مرکز تحقیقات افق های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
تاريخ الإرسال : 07 الأربعاء , محرم, 1442
تاريخ التأكيد : 17 الأربعاء , ربيع الثاني, 1442
تاريخ الإصدار : 07 الأربعاء , جمادى الثانية, 1442
الکلمات المفتاحية:
اسطورهکاوی,
متون ادبی,
متون هنری,
عاشقانۀ خسرو و شیرین,
ملخص المقالة :
روایتهای اسطورهای و اسطورۀ نامها در طول زمان متاثر از حوضچههای معنایی است که در آن تکوین مییابند. ازاینرو، یک متن در دورههای گوناگون دارای دلالتپردازیهای متفاوتی میشود. متنهای ادبی-هنری در بستر شکلگیریشان بهتر شناخته شده و مناسبتر رمزگشایی میشوند؛ این امر شناخت کاملتری از الگووارۀ حاکم بر فرهنگ هر دوره را در پی دارد. عاشقانۀ خسرو و شیرین، در دورههای مختلف ایران تا دورۀ معاصر همواره مورد توجه قرار گرفته؛ نگارگران، شاعران و نویسندگان زیادی به آن پرداختهاند و یکی از پرکاربردترین اسطورههای متون ادبی-هنری به شمار میآید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر عوامل معاصر؛ زمان، فرهنگ جامعه و نوع نگرش خالق بر ارائۀ روایت به مطالعۀ بینامتنی و اسطورهکاوی این روایت در متون متفاوت دورۀ معاصر میپردازد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی-تحلیلی به جستوجوی عوامل تاثیرگذار بر آثار معاصر و نحوۀ استفادۀ هنرمند از آنها برای پاسخ به این پرسش میپردازد: بستر زمان، فرهنگ معاصرِ جامعه و نوع نگرش آفریننده چه تاثیراتی بر نحوه ارائۀ روایت و استفاده از خردهروایتها ایجاد کرده است؟ نتایج نشان میدهد تحولات، وقایع، ارتباطات و تغییر جامعه بهطورِمستقیم بر نحوه تفکرِ آفریننده تاثیر گذاشته و خردهروایتهای جدیدی را در ارائه عاشقانۀ خسرو و شیرین در آثار معاصر ایران باعث شده است.
المصادر:
اتحاد محکم، سحر، (1392)، تجلی کلامی و تصویری داستان خسرو و شیرین نظامی در دورۀ قاجار با مطالعۀ اسطورهکاوی، استاد راهنما: دکتر بهمن نامورمطلق، دکتر مجتبی عطارزاده استاد مشاور: دکتر بهار مختاریان.
پور شفیع، عبدالله (1374)، بازسازی جغرافیایی شهری قصر شیرین، تهران، انتشارات آناهیتا.
تناولی، پرویز (1339)، «فرهاد و آهو»، قابل دسترسی در سامانۀ: http://vac.farhangi.sharif.edu/parviz-tanavoli/
رضایی نبرد، امیر، (1396)، در کارگه خیال (بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان)، تهران: سوره مهر.
ستاری، جلال، (1383)، سایه ایزوت و شکرخند شیرین، تهران، نشر مرکز.
سعیدی سیرجانی، علیاکبر، (1367)، سیمای دو زن، تهران: نشرنو.
صافیان اصفهانی، محمدرضا، (1396)، تحلیل ساختاری خسرو و شیرین نظامی، تهران، نشر نقش نگین.
عوضپور، بهروز، (1395)، اسطورهکاوی، تهران: کتابآرایی ایرانی.
عوضپور، بهروز- نامورمطلق، بهمن، (1393)، ژیلبر دوران و نقد اسطورهای، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شماره 37، زمستان 93، (از صفحۀ 205 تا 235).
فتحی، حسن، ثمینی، نغمه (1394)،سریال شهرزاد، به کارگردانی حسن فتحی، پخش نمایش خانگی.
فردوسی، ابوالقاسم، (1390)، شاهنامه، به کوشش سعید حمیدیان براساس چاپ مسکو، تهران: نیکا.
فرشچیان، محمود، (1392)، ترنم طبیعت، آثار استاد فرشچیان، تهران: خانه فرهنگ و هنر گویا.
کیارستمی، عباس (1387)، فیلم سینمایی شیرین.
معروفی، عباس، (1381)، پیکر فرهاد، تهران: ققنوس.
نامورمطلق، بهمن، (1392)، درآمدی بر اسطورهشناسی، تهران: سخن.
نامورمطلق، بهمن، (1395)، بینامتنیت از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم ، تهران: سخن.
نامورمطلق، بهمن، (1398)، اسطورهکاوی عشق در فرهنگ ایرانی، تهران: سخن.
نظامی گنجوی، الیاسبنیوسف، (1385)، کلیات نظامی گنجوی، تصحیح وحید دستگردی، تهران: میلاد.
وحشی بافقی، کمالالدین، (1392)، دیوان وحشی بافقی، مقدمه سعید نفیسی، تهران: نشر ثالث.
وحید دستگردی، حسن (1374)، کلیات خمسه نظامی، تهران، راد.
http://vac.farhangi.sharif.edu
https://fa.wikipedia.org/wiki
https://fidibo.com/book/1242
http://vac.farhangi.sharif.edu
https://wisgoon.com/pin/8820831
_||_
Etehad Mohkam, Sahar (2013), Theological and Visual Manifestation of the Story of Khosrow and Shirin Nezami in the Qajar Period with the Study of Exploration Myth, M.Sc. Thesis, Supervisor: Bahman Namvar Motlagh, Isfahan University of Arts.
Pourshafie, Abdullah (1995), Geographical Reconstruction of Qasr Shirin, Tehran: Anahita.
Tanavoli, Parviz (2016), "Farhad and Gazelle", available at: http://vac.farhangi.sharif.edu/parviz-tanavoli/
Rezaei Nabrad, Amir (2017), in the workshop of imagination (a study of the place of imagination in the works of Mahmoud Farshchian), Tehran: Surah Mehr.
Sattari, Jalal (2004), Shadow of Isot and Shirin smile, Tehran: Center.
Saeedi Sirjani, Ali Akbar (1988), The Face of Two Women, Tehran: Nasherno.
Safian Esfahani, Mohammad Reza (2017), Structural Analysis of Khosrow and Shirin Nezami, Tehran: Naghshe Negin.
Avazpour, Behrooz (2016), Mining Myth, Tehran: ketabaraei e Irani.
Namvar Motlagh, Bahman (2016), Intertextuality from Structuralism to Postmodernism, Tehran: Sokhan.
Fathi, Hassan, Samini, Naghmeh (2015), Shahrzad series, directed by Hassan Fathi, home show broadcast.
Ferdowsi, Abolghasem (2011), Shahnameh, by Saeed Hamidian, Tehran: Nika.
Farshchian, Mahmoud (2013), Taranom e Tabiat, Works by Farshchian, Tehran: Goya House of Culture and Art.
Kiarostami, Abbas (2008), Shirin movie.
Marufi, Abbas (2002), Farhad's body, Tehran: Gognoos.
Namvar Motlagh, Bahman (2013), An Introduction to Mythology, Tehran: Sokhan.
Namvar Motlagh, Bahman (2019), The Myth of Exploring Love in Iranian Culture, Tehran: Sokhan.
Avazpour, Behrooz, Namvar Motlagh, Bahman (2014), "Gilbert durand and critique of myths", Quarterly Journal of Mystical Literature and Cognitive Myth, No. 37, Winter 93, pp. 205-235.
Nezami Ganjavi, Elias Ibn Yusuf (2006), Generalities of Nezami Ganjavi, edited by Vahid Dastgerdi, Tehran: Milad.
Vahshi Bafghi, Kamaluddin (2013), Divan Vahshi Bafghi, Introduction by Saeed Nafisi, Tehran: Third Edition.
Vahid Dastgerdi, Hassan (1374), Khamseh Nezami Generalities, Tehran, Rad.