ساخت دستوری و بلاغی ترکیبهای وصفی و اضافی پی در پی و اهمیت آن در شعر امینپور
الموضوعات :
منوچهر جوکار
1
(دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز)
شیما فاضلی
2
(دانشجوی دکتری زبان ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز)
الکلمات المفتاحية: قیصر امینپور, ارزشهای هنری, ترکیب وصفی پی در پی, ترکیب اضافی پی در پی, ساخت دستوری و بلاغی,
ملخص المقالة :
نوآوری در شعر معاصر به تغییر قالب، محدود نمیشود. شاعران معاصر به برخی از آرایههای ادبی و ظرفیتهای مختلف آن نیز نگاهی نوآورانه داشتهاند و با کاربردهای تازه، گهگاه برخی از اصول بلاغت کهن را به نقد کشیدهاند. یکی از این نوآوریها ساخت ترکیبهای تازة وصفی و اضافی پی در پی و کاربرد اثرگذار آن در بدیع و صورخیال است. قیصر امینپور یکی از شاعران برجسته نسل انقلاب، با رویکرد ویژه به ترکیب گروهی واژهها ـ به تعبیر بلاغت کهن تتابع اضافاتـ هم در قالبهای سنتی و هم آزاد، به این نوع ترکیبسازی علاقة خاصی نشان داده است. ترکیبات وصفی و اضافی طولانی در شعر امینپور دارای ویژگیهای دستوری و زبانی ویژهای هستند و در خلاقیتهای ادبی و هنری او تأثیرگذار به نظر میرسند، در حالی که گذشتگان غالباً چنین کاربردی را از عیوب سخن به شمارآوردهاند. در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده، ساخت دستوری و بلاغی این ترکیبات و نقش و اهمیت آن در شعر امینپور مورد بررسی قرار گرفته است. حاصل پژوهش بیانگر این است که ترکیبات طولانی از ویژگیهای اساسی دو مجموعه آینههای ناگهان و دستور زبان عشق هستند و در تنفس صبح و گلها همه آفتابگردانند به نسبت کمتری دیده میشوند. امینپور در تصویر مفاهیم انتزاعی و نیز واقعیتهای ملموس پیرامونی، این ترکیبات را به کمک عوامل دستوری، بیانی و بدیعی به گونهای در خلال آثار خود به کار برده است که موجب غنای زبان، افزایش قدرت تصویری و موسیقایی، ایجاز، ابهام هنری، تداعی حالات و معانی و تأثیر هر چه بیشتر شعر شده است.
_||_