تحلیل و بررسی رفتار سفر شهروندان در شهرهای میانی ایران و مقایسه آن با کشورهای پیشرفته (مطالعه موردی شهر بیرجند)
الموضوعات :یداله غلام پور 1 , کوروش افضلی 2 , مرتضی عراقی 3 , محمدحسن غنی فر 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
الکلمات المفتاحية: شهروندان, حمل و نقل, شهر میانی, کلیدواژه: رفتار سفر,
ملخص المقالة :
در این مقاله یک چارچوب مفهومی برای تحقیق در مورد رفتار سفر از طریق تعریف دامنه هدف تحقیق، برنامههای اساسی فعالیتهای انسانی و مفهومسازی مسافر به عنوان یک بازیگر شبکه حمل و نقل در مورد زیرساختها و شبکههای انسانی و پرداختن به محتوای اجتماعی فعالیتها ارائه شده است. همچنین بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار مسافران در شهرهای میانی ایران (شهر بیرجند)، از جمله فرکانس سفر افراد مختلف در روز، هدف سفر و انتخاب حالت ارائه شده است. سپس تفاوت بین شهر بیرجند در کشور ایران و کشورهای پیشرفته (آمریکا، انگلستان و هلند) در رفتار مسافران مقایسه، و دادههای بدست آمده تجزیه و تحلیل میگردد. این تحقیق که از نوع بنیادی است و روش آن ترکیبی (کمی – کیفی) به صورت پیمایشی و توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش از بین استفاده کنندگان از شبکه حمل و نقل عمومی شهر بیرجند و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده است که در طی آن 389 نفر شامل 202 نفر مرد و 187 نفر خانم انتخاب میگردد. نتایج حاکی از آن است که افراد در سنین بالای 60 سال بیشتر از سنین زیر 60 سال رفتن به خرید و سرگرمی و تربیت بدنی را انتخاب میکنند. و زنان بیشتر از مردان به خرید میپردازند، و برعکس بیشتر مردان سرگرمی و تربیت بدنی را نسبت به زنان انتخاب میکنند. با افزایش سن، افراد مسن بیشتر پیادهروی را به عنوان حالت اصلی سفر انتخاب میکنند و افراد کمتری دوچرخه یا اتومبیل موتوری را برای سفر انتخاب میکنند.
Ajzen I. The theory of Planned Behavior. Organ. Behav. Hum. Decis. Process. 1991;50:179–211. doi: 10.1016/0749-5978(91)90020-T.
Ajzen I., Fishbein M. Attitudes and the attitude-behavior relation: Reasoned and automatic processes. Eur. Rev. Soc. Psychol. 2000;11:1–
Alsnih, R., Hensher, D. A. (2013). The mobility and accessibility expectations of seniors in an aging population. Transportation Research Part A, 37, 903-916. analysis. Journal of Transport Geography, 13, 340-351
Arai, A., Mizuno, Y., Arai, Y. (2011). Implementation of municipal mobility support services for older people who have stopped driving in Japan. Public Health, 125(11), 799-805
Asch S.E. Effects of group pressure upon the modification and distortion of judgement. In: Guestzkow M.H., editor. Groups, Leadership and Men. Carnegie; Pittsburgh, PA, USA: 1951. pp. 117–190.
Burkhardt, J., Berger, A.M., McGavock, A.T. (2000). The Mobility Consequences of the Reduction or Cessation of Driving by Older Women. Ecosometrics, Inc.
Carp, F.M. (1971). , The Gerontologist 11(2), 104-111
Clarke, P., Ailshire, J.A., Lantz, P. (2019). Urban built environments and trajectories of mobility disability: Findings from a national sample of community-dwelling American adults (1986 2001). Social Science & Medicine, 69, 964-970
Di Ciommo, F., Comendador, J., López-Lambas, M. E., Cherchi, E. & de Dios Ortúzar, J. (2014). Exploring the Role of Social Capital Influence Variables on Travel Behavior. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 68, 46-55.
Facts and Details. (2011). Elderly people, retirement and graying of China. June , 2011 http://factsanddetails.com/china.php?itemid=106&catid=4&subcatid=21
Fornell C. A national customer satisfaction barometer: The Swedish experience. J. Mark. 1992;56:6–21.
Fujii S., Gärling T. Application of attitude theory for improved predictive accuracy of stated preference methods in travel demand analysis. Transp. Res. Part A. 2013;37:389–402. doi: 10.1016/S0965-8564(02)00032-0.
Gärling T., Gillholm R., Gärling A. Reintroducing attitude theory in travel behavior research: The validity of an interactive interview procedure to predict car use. Transportation. 2018;25:147–167.doi:10.1023/A:100500431177.
Gwinner K.P., Gremler D.D., Bitner M.J. Relational benefits in service industries: The customer’s perspective. J. Acad. Mark. Sci. 1998;26:101–114.
Harbin Institute of Technology. (2018). The Report of Changchun City Residents Travel Survey Analysis. 2008. Harbin, China (In Chinese)
Hildebrand, E. D. (2013). Dimensions in elderly travel behavior: a simplified activity-based model using lifestyle cluster. Transportation, 30, 285-306
Jim, C.Y., Chen, S.S. (2013). Comprehensive greenspace planning based on landscape ecology principles in compact Nanjing city, China. Landscape and Urban Planning, 65, 95-116
Kenichi Shoji (2017), Lessons From Japanese Experiences Of Roles Of Public And Private Sectors In Urban Transport.
Kinsella, K., He, W. U.S. (2019). Census Bureau, International Population Reports, P95/09-1, An Aging World: 2008, U.S. Government Printing Office, Washington, D.C., 2019.
M, Arntz and., R, Assaad 2015. (outc market gendered and mobility geographical evidencefromEgy: omesunderstructuraladjustment 454–431), 3 (33.Vol, Dev World», p
Mann E., Abraham C. The role of affect in UK commuters’ travel mode choices: In interpretative phenomenological analysis. Br. J. Psychol. 2006;97:155–176. doi: 10.1348/000712605X61723.
Marlon 2015 The: travel work-non in gap gender land and potential earning income of roles r Economics Urban of Journal.
Mercado, R., Paez, A., Scott, D., Newbold, K., Kanaroglou P. (2017). Transport policy in aging societies: An international comparison and implications for Canada. The Open Transportation Journal, 1, 1-13. Published with permission from Bentham Science Publishers Ltd.
Newbold, K.B., Scott, D.M., Spinney, J.E.L., Kanaroglou, P., Páez, A. (2005). : a cohort
OECD. (2011). Ageing and transport: mobility needs and safety issues. OECD Publications, Paris, France
Oxley, J., Charlton, J., Scully, J., Koppel, S. (2010). Older female drivers: An emerging transport safety and mobility issue in Australia. Accident Analysis and Prevention, 42, 515-522
Pettersson, P., Schmöcker, J.-D. (2018). Active ageing in developing countries? - Trip generation and tour complexity of older people in Metro Manila. Journal of Transport Geography, 18(5), 613-623
Pullman M.E., Gross M.A. Ability of experience design elements to elicit emotions and loyalty behaviors.Decis.Sci. 2004;35:551–578.
Samet, R. H. (2019). Complexity, the science of cities and long-range futures. Futures 47: 49–58.
Schmöcker, J.-D. Quddus, M.A., Noland, R.B., Bell, M.G.H. (2018). Mode choice of older and disabled people: a case study of shopping trips in London. Journal of Transport Geography, 16, 257-267
Schwanen T., Banister D., Anable J. Rethinking habits and their role in behavior change: The case of low-carbon mobility. J. Transp. Geogr. 2012;24:522–532.
Sheeran P. Intention-behavior relations: A conceptual and empirical review. Eur. Rev. Soc. Psychol. 2012;12:1–36. doi: 10.1080/14792772143000003.
Sugiyama, T., Thompson, C.W. (2018). Associations between characteristics of neighbourhood open space and .
Todd Litman (2019), Victoria Transport Policy Institute, Evaluatingpublic Transit Benefits And Costs, Best Practices Guidebook
Urban Forestry & Urban Greening, 7, 41-51
Yaghfoori, H., Eskandarisani, M., Akbari, F. (2018). The Role of the historical context in promoting components of urban competitiveness with emphasis to tourism (the case study: historical context of Birjand city).. Spatial Planning, 7(3), 63-84. doi: 10.22108/sppl.2017.106274.1111
Zhang, Z., Mao, B., Liu, M., Chen, J., Guo, J. (2017). Analysis of travel characteristics of elders in Beijing. Journal of Transportation System Engineering and Information Technology, 7(6), 11-20
_||_