تدوین نقشه راه گردشگری شهری با رویکرد توسعه منابع انسانی (مطالعه موردی: استان اصفهان)
الموضوعات :
عبدالمجید محمدی
1
,
اکبر اعتباریان
2
,
رضا ابراهیم زاده
3
1 - عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران و دکترای مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان، اصفهان، ایران
2 - مدیر گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری شهری, توسعه منابع انسانی, نقشه راه, مدلسازی ساختاری تفسیری, فراترکیب,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تدوین نقشه راه گردشگری شهری استان اصفهان با رویکرد توسعه منابع انسانی است. در مرحله اول کلیه پژوهشهای مرتبط با موضوع (48 تحقیق) با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که نتیجه آن شناسایی و دسته بندی 9 شاخص توسعه منابع انسانی بود. در مرحله دوم با بررسی ادبیات و مصاحبه با 21 خبره صنعت گردشگری استان 57 راهکار عملیاتی برای پیادهسازی شاخصها شناسایی شد. در نهایت، در مرحله سوم با نظرخواهی از 10 خبره و تحلیل اطلاعات آن با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، شاخصها و راهکارهای عملیاتی سطحبندی و روابط بین آنها تعیین و به عنوان نقشه راهی جهت توسعه منابع انسانی گردشگری شهری استان ارائه گردید. نتایج اینکه در پایینترین سطح، شاخصهای طراحی مدل شایستگیهای مشاغل صنعت گردشگری و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر دیگر شاخصها داشته و مهمترین شاخصها محسوب میشوند و در بالاترین سطح شاخص تعریف و اعطای جوایز تعالی مدیریت منابع انسانی صنعت گردشگری است که دارای بیشترین وابستگی بود. در نهایت شاخصهای بکارگیری شبکههای اجتماعی، تخصیص یارانهها و ارائه تخفیف دورههای آموزشی، ارائه آموزشهای همگانی، طراحی مدل شایستگیهای مشاغل صنعت و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بر کل شاخصها تأثیر داشته و مسئولان بایستی با توجه ویژه به این شاخصها تأثیر آنها را بر دیگر شاخصها مورد پایش قرار داده و با اتخاذ مکانیزمهای مناسب در دیگر شاخصها بهبود ایجاد نمایند. در پژوهش حاضر، این مکانیزمها در قالب راهکارهای عملیاتی به همراه نقشه راه پیادهسازی آنها ارائه گردید.
