واکاوی نقش عوامل ادراکی –شناختی بر الگوهای رفتاری کودکان با تأکید بر هوش هیجانی مورد پژوهی: محله سجاد مشهد
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 - دانشیار گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.(نویسنده مسئول)toktamhanee@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, کودکان, : ادراک, محله سجاد, یادگیری مسیر,
ملخص المقالة :
هدف :با توجه به تواناییهای شناختی کودکان در فضای شهری که شامل دریافت، ادراک و رفتار است ترکیب هوش هیجانی و رفتار یادگیری مسیر در فضاهای شهری برای کودکان مبنای توجه به ارزشهای مهم نظیر پردازش اطلاعات، تصمیمگیری و اجرای تصمیم است. هدف از ارائه این پژوهش بررسی تأثیر نقش عوامل ادراکی – شناختی بر الگوهای رفتاری کودکان با تأکید بر هوش هیجانی محله سجاد می باشد لذا در ادامه به بررسی روش شناسی پژوهش پرداخته شده است. روش:روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و در این راستا بهمنظور گردآوری دادهها از مشاهدات میدانی، پرسشنامه، بازدید سایت استفاده میشود که روش نمونهگیری کوکران بهصورت تصادفی و تکمیل پرسشنامه هوش هیجانی مایر و سالوی و پرسشنامه که بهصورت 5 گزینهای طراحی گردیده است. در این پژوهش از جامعه آماری 1310 نفری توسط 298 نفر از کودکانی که 10-14 سال میباشند تکمیل گردیده است. پس از جمعآوری دادهها پرسشنامههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS به تحلیل پرداخته شد ، روش آزمون و بررسی فرضیات تحلیل با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، بررسی ضریب همبستگی میان دو متغیر، آزمون لون و تحلیل واریانس Anova تحلیل گردیده است.میزان آلفای کرونباخ حاصل از پرسشنامه0.837 در یافتههای حاصل از تحلیل کمی به نظر میرسدیافته ها: میان یادگیری مسیر کودکان و افزایش سن در هوش هیجانی ارتباط مستقیمی وجود دارد. گروه سنی 12-14 سال اعتمادبهنفس بالاتری در بروز رفتار یادگیری مسیر در محیط دارند. این گروه خودآگاهی بالاتری نسبت به گروه سنی 10-12 دارند. به میزانی که کودکان هوش هیجانی بالاتری داشته باشند سهولت بیشتری در رفتار مسیریابی در فضاهای شهری دارند.
_||_