The Role of Hidden Curriculum on Educational Function of Students(A Case Study in Neyshabour High-school Students)
الموضوعات :Heydar Jan Alizadeh 1 , Mahmoud Sharepour 2 , Reza Kashefi Rad 3
1 - Mazandaran University
2 - Mazandaran University
3 - MA. From Mazandaran University
الکلمات المفتاحية: hidden curriculum, Social Settings, Halpean Craft Test, Educational Function,
ملخص المقالة :
This study studies the role of hidden curriculum on educational function of students in 2011-2012. It also studies the hidden curriculum (social setting) on educational function among high- school students in Nayshabour. This research is descriptive and inferential. It also uses Halpean craft questionnaire and the validity shows 88%. 290 students were selected. Social settings of high schools includes the relationship of staffs and principles with students. The relationship of teachers with students and the students with each other results are as follows: The social settings of special schools(Nemoneh Shahed) 1- The state schools are different from close-open social settings. 2- The social settings of Nemoneh schools are more open than state ones. 3- The social settings of girls schools are more open than boys ones. 4- The open social settings(21%) explains educational function of students. 5- If the social settings close more, the educational functions will reduce.
انصاف پور، غلامرضا، 1378، فرهنگ فارسی«ویرایش دوم»، تهران انتشارات زوار.
2ـ بلاسی، پائولو، 1381؛ «وظیفه موسسه های آموزشی عالی در اروپای جدید»، ترجمه مترجمین: مجموعه مقالات چالشهای فراروی آموزش عالی در هزاره سوم: تهران؛ دانشگاه امام حسین(ع) .
3ـ رفیعپور، فرامرز، 1381، موانع رشد علمی ایران و راحلهای آن، تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ اول.
4ـ سیف، علی اکبر، 1382، روانشناسی یادگیری و آموزشی، تهران، انتشارات اگاه.
5ـ دواس، دی، ای، 1376، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران نشر نی
6ـ طالبان، محمد رضا، 1380، دینداری و بزهکاری در میان جوانان دانش آموز، تهران، موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ اول.
7ـ طالب زاده، محسن، صالح صدق پور، کرا نی، انسی، 1378، بررسی تاثیر جو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارت های اجتماعی دانشآموزان، فصلنامه مطالعات درسی.
8ـ قورچیان، نادر قلی، 1378، تحلیلی از برنامه مستتر، بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام آموزشی. فصلنامه پژو هش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 1. صص 68-48.
9ـ کیوی، ریمون، کامپنهود، لوکوان، 1386، روش تحقیق در علوم اجتماعی (نظری و عملی). ترجمه عبدالحسین نیکگهر، تهرا ن. نشر توتیا، چاپ دوم.
10ـ مهرمحمدی، محمود. علیخانی، محمدحسین، 1383، بررسی پیامدهای قصدنشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. سال یازدهم. شمارههای 4، 3. صص 146-121.
11- Ahola, s. (2000). Hidden curriculum in higher education: something to fear for or comply to? Research unit for the sociology for education, University Turku.
12- Ausbrooks, r. (2000). what is school,s hidden curriculum teaching your child?. [on line].<www.parentingteens.com/curriculum.shtm1.[Aug 2001].
13- Connelly,M;Clandinin,J(2000).Narrative inquiry:Experience and story in Qualitative.Sanfrancisco:Jossey-Basso.