A Survey on the Effective Socio-Cultural Factors on Internet Tendency among Shosh Payam Noor University Students
الموضوعات :Eshagh Arjomand Siapoush 1 , Mehdi Adibi Sedeh 2 , Maryam Zali Kahkesh 3
1 - *
2 - *
3 - *
الکلمات المفتاحية: Social Class, trust in parents relationship, tendency to internet, friendly relations, religion and ethnic believers,
ملخص المقالة :
Nowadays internet is one of the main instruments for accessing to information. Social groups use different motivations, but this phenomenon has a special situation among students. Students in addition of amusement, fun and keen motivation to be familiar with unknown world, for educational-science purposes and finding job and educational choices are among main users of internet. The main purpose of this survey is considering effective social and cultural factors on tendency to internet. The students is Shoush Piamnoor university who were active in junior college and bachelor levels and in humanities, grade science, technical and engineering education were groups among the sample by utilizing of Cochran formula 300 people were selected as sample size. Random systematic sampling method and cluster sampling is two stages. Collecting information method and its instrument is questionnaire that was analyzed by using of SPSS Software. For considering significant relationship between variables, statistical tests like Chi Square test, F & T tests Pearson correlation coefficient, V keramers Coefficient, Kendal and Spearmen correlation coefficient and also multi variational and course analyze were used. Results show that relationship between variables in parent relationship, friendly relationship among religion and ethnic-believers, gender and educational level correlation have a significant relationship with student tendency to internet. Variables such as age, educational course, socio-economical base and dwelling don’t have significant relationship to student tendency to internet. Regressin analyze result shows that all dependent variables expressed that 62/3 percent of student tendency to internet. Varieties such as trust in parent relations, student's gender and social level respectively have more contribution in prediction student's tendency to internet.
2. امیدوار، احمد و صارمى، علیاکبر، 1381، اعتیاد به اینترنت، انتشارات تمرین، 1، تهران.
3. اوحدی، مسعود، 1380، نظریه اجتماعی رسانهها، انتشارات سروش، تهران.
4. پاتریشیا، ولیس، 1382، روانشناسی اینترنت، ترجمه فضلالله قنادی، انتشارات دانشگاه کمبریج، مؤسسه انتشاراتی ایران نو، تهران.
5. جلالی، داربوش، عزیزالله، آقابابایی و سهیلا، باقری، 1387، مطالعه عوامل مؤثر بر استفاده جوانان از اینترنت، تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهار محال و بختیاری، نشریه جهانی رسانهها، شماره ششم (پاییز 1387).
6. جهانگرد، نصرالله، 1380، گزارش روند برگزاری اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی ژنو، دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی، تهران.
7. خسروجردی، محمود و میرزایی، آیتالله، 1388ف مطالعه متغیرهای جنس، مقطع تحصیلی و اندازه سازمان آموزشی، فصلنامه راهبرد، سال هجدهم، شماره 53، صص 225-213.
8. ذکایی، محمدسعید، 1383، جوانان و فراغت مجازی، فصلنامه مطالعات جوانان، شماره 6.
9. ساروخانی، باقر، توسلی، غلامعباس، سید عربینژاد، عزیزه، 1387، تأثیر فضاهای مجازی بر کنش اجتماعی جوانان دانشجوی دختر با تأکید بر اینترنت، پژوهشنامه علوم اجتماعی گرمسار، سال دوم، شماره 1، بهار 1387، صص 152-131.
10. ساروخانی، باقر، باباییفرد، اسداله، 1387، اینترنت، جهانیشدن و هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران، فصلنامه علمی–پژوهشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شماره 13، زمستان 1387، صص 160-145.
11. ستارزاده، داوود، 1386، بررسی عوامل مؤثر بر اعتیاد جوانان به اینترنت و پیامدهای آن، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد خلخال، سال سوم، شماره چهارم، پاییز 1386، ص142-12.
12. سلیمی و همکاران، 1388، پژوهشی با عنوان ارتباطات اینترنتی در زندگی: بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساس تنهایی در استفاده از اینترنت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، فصلنامه مطالعات روانشناختی، سال پنجم، شماره 3(پیاپی 19)، صص 103-81.
13. عطاران، محمد، 1383، جهانیشدن فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت آموزشی مدارس هوشمند، انتشارات مؤسسه توسعه فناوری تهران.
14. فیضی، ایرج، 1384، بررسی اینترنت و سبک فراغتی نوجوانان، طرح پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان، ایسپا، 1384، تهران.
15. گدازگر، حسین و همکاران، 1383، بررسی تأثیرات استفاده ازاینترنت بر نسبینگری و جهانینگری دانشجویان دانشگاه تبریز، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره سوم، پاییز 1383، صفحات 183 تا 203.
16. محسنی، منوچهر، 1380، جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی، انتشارات دیدار، تهران.
17. معینی، جهانگیر، 1384، تأثیر هویتی اینترنت، انتشارات محراب قلم، تهران.
18. محمدبیگی، ابوالفضل و دیگران، 1388، تأثیر وابستگی به اینترنت بر وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال 12، شماه 4، ویژهنامه 1، صص 152-131.
19. موحد محمدی، حمید و ایروانی، هوشنگ، 1381، الگوی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکدههای کشاورزی ایران، مجله علوم کشاورزی ایران، تهران.
20.Bullen, Pat and Harre, Niki (2000), The Internet: Its Effects on Fatty and Behavior Implications for Adolescents, Department of Psychology, University of Auckland, November.
21.Chebbi, Prasanna and et al. (2000), Some Observations on Internet Addiction Disorder Research, Graduate Studies Program in Computer Inforamtion Systems Southern University at New Orleans, LA 70126, USA, Journal of Information Systems Education Volume 11(34) Clinicians drawn in by clients with Internet abuse problems(2000), Volume 31, No 4, April.
22.DeAngelis, Tori(2000), Is Intenet addiction real, Monitor on Psychology, Volume 31, No 4, April.
23.Duran, Maria Garcia(2003), Internet Addiction Disorder, AllPsych Journal, 14 December.
24.Fenichel, Michael(2003), Internet Addiction." Addictive Behavior, Transference or More? , www. Fenichel. Com/addiction. Html.
25.Lim, Jin Sook and et al. (2004), A Learning System for Internet Addiction Prevention, Proceedings of the IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 04).