بررسی رابطه اینرسی راهبردی و عملکرد صادراتی: مورد بنگاههای صادرکننده استان تهران
الموضوعات :کیهان تاج الدینی 1 , علی اشرف احمدیان 2 , علیرضا معطوفی 3
1 - دانشیار، دانشگاه لوند، سوئد
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، صندوق ضمانت صادرات ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان،گرگان-ایران
الکلمات المفتاحية: آمیخته بازاریابی, اینرسی راهبردی, بنگاه صادر کننده, راهبردهای بنگاه,
ملخص المقالة :
در آینده خطر ورشکستگی و خروج از بازار در بسیاری صنایع بیشتر خواهد بود، زیرا در حال حاضر اندازه و دفعات بروز تغییر در محیط فراروی آن ها در حال افزایش است. این تغییرات به سرعت بستر و بافتی که راهبردها در آن طراحی و اجرا می شوند و نیز اطلاعات و ابزاری را که مدیران در اختیار دارند، عوض می کند. با توجه به اینکه اجرای موفقیت آمیز استراتژی های بنگاه در بازارهای جهانی مستلزم تطبیق عناصر آمیخته بازاریابی با راهبردهای آن است، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه اینرسی راهبردی و عملکرد صادراتی می باشد. براین اساس 300 بنگاه صادرکننده از استان تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه گردآوری و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد، اکثر بنگاه های صادرکننده ایرانی با نوعی اینرسی در حوزه راهبرد بازاریابی روبرو بوده است و این امر یکی از دلایل ناپایداری در حوزه عملکرد صادراتی بنگاه ها می باشد. یافته های دیگر پژوهش حاضر نشان می دهد، بین تطابق عناصر آمیخته بازاریابی با راهبردهای بنگاه و عملکرد صادراتی بنگاه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بنا به نتایج این تحقیق، بنگاه هایی که بین راهبردهای بازاریابی و راهبردهای اصلی آنها سازگاری راهبردی وجود داشته باشد، عملکرد صادراتی پایدارتری خواهند داشت.
- کاتلر، فیلیپ و گری، آرمسترانگ، «اصول بازاریابی»، بهمن فروزنده(1380)، انتشارات آتروپات، تهران، چاپ چهارم.
- واکر، اوریل سی، هارپر دابلیو، بوید، جان، مالینز و ژان کلود، لرش «استراتژی بازاریابی»، سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی(1383)، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران،چاپ اول.
- Axinn, C.N. & P., Matthyessens (2002), "Limits of internationalization theories in an unlimited world", International Marketing Review, Vol.19, No. 5, PP. 436-49.
- Cadogan, J.W., N.J., Paul, R.T., Salminen, K, Puumalainen, & S., Sundqvist (2001), "Key Antecedents to Export Market-Oriented Behaviors: A Cross-National Empirical Examination", International Journal of Research in Marketing, Vol .18, No. 3, PP. 261-282.
- Cavusgils, S.T. & S., Zou (1994), "Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures", Journal of Marketing, Vol. 58, No. 1, PP.1-21.
- Gresov, C., H.A., Haveman & T., Oliva (1993), "Organizational Design, Inertia and the Dynamics of Competitive Response", Organization Science, Vol. 4, No. 2, PP.181-208.
- Hambrick, D.C. and P.A., Mason (1984), "Upper Echellons: The organization as a reflection of its top managers", Academy of Management Review, Vol. 9, No. 2, PP.193-206.
- Hannan, M.T. & J., Freeman (1977), "the population ecology of organizations", American Journal of Sociology, Vol. 82, No. 5, PP. 929-964.
- Hannan, M.T. and J., Freeman (1984), "Structural inertia and organizational change", American Sociological Review, Vol. 49, No. 2, PP. 149–164.
- Hodgkinson, G.P. & G., Wright (2002), "Confronting Strategic Inertia in a Top Management Team: Learning from Failure", Organization Studies, Vol. 23, No. 6, PP. 949-977.
- Huff, J.O., A.S., Huff & H., Thomas (1992), “Strategic Renewal and the Interaction of Cumulative Stress", Strategic Management Journal, Vol. 13, No. 91, PP.55-75.
- Kieser, S. & L., Sproull (1982), "Managerial response to changing environments: perspectives and problem sensing from social cognition", Administrative Science Quarterly, Vol. 27, No. 4, PP. 548-570.
- Kongmanila, X. & Y., Takahashi (2009). "Innovation, Export Performance and Profitability of Lao Garment Exporters", International Journal of Economics and Management, Vol. 3, No. 2, PP. 225 – 236.
- Lages, L.F (2012), "Going GloCal", Gold Magazine, Vol. 13, PP. 72–75: In Business Publisher.
- Lages, L.F., G., Silva & C., Styles (2009), "Relationship capabilities, product quality, and innovation as determinants of export performance", Journal of International Marketing, Vol. 17, No. 4, PP.47–70.
- Lages, L.F., J.L., Abrantes & C.R., Lages (2008), "The STRATADAPT scale: A measure of marketing strategy adaptation to international business markets", International Marketing Review, Vol. 25, No. 5, PP. 584–600.
- Lages, L.F., C., Lages, & C.R., Lages (2006), "Main consequences of prior export performance results: An exploratory study of European exporters", Journal of Euro marketing, Vol. 15, No. 4, PP. 57–75.
- Lant, T.K. & S.J., Mezias (1992), "An organizational learning model of convergence and reorientation", Organization Science, Vol. 3, No. 1, PP. 47-71.
- Lant, T.K., F.J., Milliken & B., Batra (1992), "The role of managerial learning and interpretation in strategic persistence and reorientation: An empirical exploration", Strategic Management Journal, Vol. 13, No. 8, PP. 585–608.
- Miller, D (1991), "Stale in the saddle: CEO tenure and the match between organization and environment", Management Science, Vol. 37, No. 1, PP. 34-52.
- Mitsuhashi, H. & H.R., Greve (2004), "Powerful and free: Intraorganizational power and the dynamics of corporate strategy", Strategic Organization, Vol. 2, 107–132.
- Morgan, A.N., A., Kaleka & S.C., Katsikeas (2004), "Antecedent of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment", Journal of marketing, Vol. 68, No. 1, PP.90-108.
- Nassimbeni, G (2001), "Technology, innovation capacity, and the export attitude of small manufacturing firms", Journal of research policy, Vol. 30, No. 2, PP. 245–262.
- Navarro, A., F., Losada, E., Ruzo & J.A., Diez (2009), "Implications of perceived competitive advantages, adaption of marketing tactics and export commitment on export performance", Journal of world business, Vol. 45, No. 1, PP. 49-58.
- Okpara, O.J (2009), "Strategic choices, export orientation and export performance of SMEs in Nigeria", Management Decisions, Vol. 47, No. 8, PP. 1281-1299.
- Robertson, C. & S.K., Chetty (2000), "A Contingency-Based Approach to Understanding Export Performance", International Business Review, Vol. 9, No. 2, PP.211-235.
- Ruigrok, W. & H., Wagner (2003), "Internationalization and performance: An organizational learning perspective", Management International Review, Vo. 43, No. 1, PP. 63-83.
- Sharma, B (2004), “Marketing Strategy Contextual Factors and Performance: An Investigation of the Relationship", Marketing International and Planning, Vol. 22, No. 2, PP. 128-143.
- Sousa, C.M.P., F.J., Martinez-Lopez & F., Coelho (2008), "The determinants of export performance: A review of the research in the literature between 1998 and 2005", International Journal of Management Review, Vol. 10, No. 4, PP. 343-374.
- Tesfom, G. & C., Litz (2006), "A Classification of Export Marketing Problems Of Small And Medium Sized Manufacturing Firms In Developing Countries", International Journal of Emerging Markets, Vol. 1, No. 3, PP. 262-281.
- Tushman, M. & E., Romanelli (1985), "Organizational evolution: A metamorphosis model of convergence and reorientation", In B. M. Stawand L. L. Cummings (Eds.), Research in organizational behavior (Vol. 7), Greenwich, CT: JAI Press, pp. 171-222.
- Voerman, J.A (2003), "The Export Performance of European SMEs", Labyrint Publication, Netherland.
- Voerman, J.A., M., Wodel & P.S., Zwart (2000), "Export Market Information Behavior of SMEs: the Influence of firm Characteristics", SOM theme B: Marketing and Network.
- Yokota, R & H., Mitsuhashi (2008), "Attributive change in top management teams as a driver of strategic change", Asia Pacific Journal Management, Vol. 25, No. 2, PP.297–315.
_||_