تاثیر مدیریت مربیگری بر عملکرد پایدار در سازمان هلال احمر استان سیستان و بلوچستان
الموضوعات :محمد قاسمی 1 , زهرا امیدوار 2 , فریبا شریفی ارجمند 3
1 - استادگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
3 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، امارات متحده عربی
الکلمات المفتاحية: سازمان هلال احمر, عملکرد پایدار, مربیگری.,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر، توسعۀ دانش کاربردی در یک زمینۀ خاص است؛ این پژوهش- به قصد کاربرد نتایج یافته هایش برای حل مشکلات خاص درون سازمان و سنجش تأثیر مدیریت مربیگری بر عملکرد پایدار- در سازمان هلال احمر استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. این تحقیق، از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. جامعه آماری آن، شامل کلیۀ کارکنان سازمان هلال احمر استان سیستان و بلوچستان می باشد که حجم آن بر اساس اطلاعات ۱۸۵۰ نفر بوده است. روش نمونه گیری ، به صورت تصادفی طبقه ای صورت گرفته و حجم نمونه به کمک فرمول نمونه گیری کوکران با سطح اطمینان ۹۵ درصد و خطای ۵ درصد ۳۱۸ نفر تعیین گردیده است. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد بوده؛ به این صورت که جهت اندازهگیری شدت کوچینگ از طریق یک مقیاس دو ماده ای مربوط به اثربخشی رفتار مربیگری سرپرست و میزان انجام این رفتار، با تطبیق موارد با بازخورد ایلگن و همکاران، عملیاتی شده است. جهت سنجش عملکرد پایدار از پرسشنامۀ استاندارد (استنیسکی و اربکیوسکاس ، ۲۰۰۹) که شامل 16 گویه می باشد استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با روش معادلات ساختار نشان داد که مدیریت مربیگری، اثربخشی رفتار مربیگری سرپرست و میزان انجام این رفتار بر عملکرد پایدار تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Al Hilali, K. S., Al Mughairi, B. M., Kian, M. W., & Karim, A. M. (2020). Coaching and Mentoring. Concepts and Practices in Development of Competencies: A Theoretical Perspective. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 10(1), 41-54. doi:10.6007/ijarafms/v10-i1/6991
Ali, Z. B. M., Wahi, W., & Yamat, H. (2018). A review of teacher coaching and mentoring approach. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(8), 504-524. doi:10.6007/IJARBSS/v8-i8/4609
Bachkirova, T., Arthur, L., & Reading, E. (2015). Evaluating a coaching and mentoring programme: Challenges and solutions. International coaching psychology review, 10(2), 175-189. doi:10.1002/9781119656913.ch19
Bachkirova, T., Jackson, P., & Clutterbuck, D. (2021). Coaching and Mentoring Supervision: Theory and Practice, 2e. McGraw-Hill Education (UK), 1-331.
Caplan, J. (2003). Coaching for the future: How smart companies use coaching and mentoring. CIPD Publishing, 1-177.
Connor, M., & Pokora, J. (2017). EBOOK: Coaching and Mentoring at Work: Developing Effective Practice: Developing Effective Practice. McGraw-Hill Education (UK), 1-296.
Cornelius, K. E., Rosenberg, M. S., & Sandmel, K. N. (2020). Examining the impact of professional development and coaching on mentoring of novice special educators. Action in Teacher Education, 42(3), 253-270. doi:10.1080/01626620.2019.1638847
Cruz, L., & Rosemond, L. (2017). Coaching academia: The integration of coaching, educational development, and the culture of higher education. Journal on Excellence in College Teaching, 28(4), 83-108.
DaviD, S. (2016). Beyond goals: Effective strategies for coaching and mentoring. Routledge, 1-384.
Ellinger AD, Hamlin RG, Beattie RS. (2008) Behavioural indicators of ineffective managerial coaching: A cross-national study. Journal of European Industrial Training.;32(4):240- 57. doi.org/10.1108/ 03090590810871360
Erickson, K., Bruner, M. W., MacDonald, D. J., & Côté, J. (2008). Gaining insight into actual and preferred sources of coaching knowledge. International Journal of Sports Science & Coaching, 3(4), 527-538. doi.org/10.1260/174795408787186468
Garvey, R., Strokes, P., & Megginson, D. (2010). Coaching and mentoring: Theory and practice, 1-272. doi:10.1177/0974173920100214
Ghods, N., & Boyce, C. (2013). Virtual coaching and mentoring. doi:10.1002/9781118326459
Gray, D. E., Garvey, B., & Lane, D. A. (2016). A critical introduction to coaching and mentoring: Debates, dialogues and discourses. Sage, 1-368.
Gray, J. A. (2018). Leadership Coaching and Mentoring: A Research-Based Model for Stronger Partnerships. International Journal of Education Policy and Leadership, 13(12), 1-17.
Hakro, A. N., & Mathew, P. (2020). Coaching and mentoring in higher education institutions: a case study in Oman. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 9 No. 3, pp. 307-322. doi:10.1108/IJMCE-05-2019-0060
Hobson, A. J., & van Nieuwerburgh, C. J. (2022). Extending the research agenda on (ethical) coaching and mentoring in education: embracing mutuality and prioritising well-being. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 1-20. doi:10.1108/IJMCE-11-2021-0099
Hom, E. M. (2003). Coaching and mentoring new graduates entering perinatal nursing practice. The Journal of perinatal & neonatal nursing, 17(1), 35-49.
Koopman, R., Englis, P. D., Ehgrenhard, M. L., & Groen, A. (2021). The Chronological Development of Coaching and Mentoring: Side by Side Disciplines. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 19(1), 137–151. doi:10.24384/3w69-k922
Lancer, N., Clutterbuck, D., & Megginson, D. (2016). Techniques for coaching and mentoring. Routledge, 1-340.
Lovely, S. (2004). Staffing the principalship: Finding, coaching, and mentoring school leaders. ASCD, 1-172.
Megginson, D., & Clutterbuck, D. (2010). Further techniques for coaching and mentoring. Routledge, 1-266.
Parsloe, E., & Leedham, M. (2009). Coaching and mentoring: Practical conversations to improve learning. Kogan Page Publishers, 1-224.
Passmore, J. (2007). Coaching and mentoring—The role of experience and sector knowledge. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. Summer, 10-16.
Podsen, I. J., & Denmark, V. M. (2013). Coaching & mentoring first-year and student teachers. Routledge, 1-208.
Renton, J. (2009). Coaching and mentoring: What they are and how to make the most of them (Vol. 21). John Wiley & Sons, 1-242.
Rhodes, C., & Fletcher, S. (2013). Coaching and mentoring for self‐efficacious leadership in schools. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 2 No. 1, pp. 47-63. doi:10.1108/20466851311323087
Rosha, A., & Lace, N. (2015). Sustainable development and behavioural patterns: to innovations through coaching. Journal of security and sustainability issues, 5, 171-180. doi:10.9770/jssi.2015.5.2(4)
Sebhatu, Samuel Petros., (2009). Sustainability Performance Measurement for sustainable organization: beyond compliance and reporting. Karlstad University, Karlstad, Sweden, 35(5), 75-87.
Serrat, O. (2017). Coaching and mentoring. In Knowledge Solutions (pp. 897-902). Springer, Singapore.
Shin, J. Y., Yamada, T., Yoshikawa, H., Awaga, K., & Shinokubo, H. (2014). An Antiaromatic Electrode‐Active Material Enabling High Capacity and Stable Performance of Rechargeable Batteries. Angewandte Chemie, 126(12), 3160-3165. doi:10.1002/ange.201310374
Staniškis, J. K. , Arbačiauskas, V. (2009). Sustainability Performance Indicators for Industrial Enterprise Management Environmental Research, Engineering and Management, No. 2 (48), P. 42-50. Management Environmental Research, Engineering and Management, No. 2 (48), P. 42-50.
Stokes, P., Fatien Diochon, P., & Otter, K. (2021). “Two sides of the same coin?” Coaching and mentoring and the agentic role of context. Annals of the New York Academy of Sciences, 1483(1), 142-152.
Subramanian, V., Gnanakumar, E. S., Jeong, D. W., Han, W. B., Gopinath, C. S., & Roh, H. S. (2013). A rationally designed CuFe 2 O 4–mesoporous Al 2 O 3 composite towards stable performance of high temperature water–gas shift reaction. Chemical Communications, 49(96), 11257-11259. doi:10.1039/C3CC43699C
Turnbull, J. (2009). Coaching for learning: a practical guide for encouraging learning. A&C Black, 1-224.
Wang, H. G., Yuan, S., Si, Z., & Zhang, X. B. (2015). Multi-ring aromatic carbonyl compounds enabling high capacity and stable performance of sodium-organic batteries. Energy & Environmental Science, 8(11), 3160-3165. doi:10.1039/C5EE02589C
Western, S. (2012). Coaching and mentoring: A critical text. Sage, 1-336.
Woo H. Exploratory study examining the joint impacts of mentoring and managerial coaching on organizational commitment. Sustainability. 2017;9(2):181. doi: 10.3390/su9020181
Yang, Q., Li, W., Dong, C., Ma, Y., Yin, Y., Wu, Q., ... & Sun, K. (2020). PIM-1 as an artificial solid electrolyte interphase for stable lithium metal anode in high-performance batteries. Journal of Energy Chemistry, 42, 83-90. doi: 10.1016/j.jechem.2019.06.012
Zhu, Z., Liang, F., Zhou, Z., Zeng, X., Wang, D., Dong, P., ... & Li, X. (2018). Expanded biomass-derived hard carbon with ultra-stable performance in sodium-ion batteries. Journal of materials chemistry a, 6(4), 1513-1522. doi:10.1039/C7TA07951F