ارائه مدل تاثیرگذاری بازارگرایی بر بهرهوری صنعت فرش دستبافت کشور
الموضوعات :مهرداد آزادی 1 , سید عباس حیدری 2 , وحیدرضا میرابی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بهرهوری, بازارگرایی, صنعت فرش دستبافت,
ملخص المقالة :
فرش دستبافت کشور یکی از توانمندترین صنایع داخلی به شمار میرود که علی رغم پتانسیل بالا نتوانسته است در سالهای اخیر در عرصه جهانی موفقیت سالهای گذشته را تکرار کند. یکی از عوامل بروز این مشکل، عدم توجه به بهرهوری این صنعت و عوامل تأثیرگذار بر آن است. بنابراین در تحقیق حاضر، مدلی برای سنجش بازارگرایی بر بهرهوری صنعت فرش کشور ارائه شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دو بخش خبرگان صنعت فرش (10 نفر) و کارشناسان و مدیران مرکز ملی فرش و بخش فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت که به تعداد 425 نفر بودند با بهرهگیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 203 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در ابتدا با تکیه بر تئوریها و چارچوبهای حوزه بازارگرایی و بهرهوری و بهرهگیری از نظرات خبرگان صنعت فرش دستبافت، مدل اولیه تحقیق استخراج شد. در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل مدل مستخرج مورد آزمون قرار گرفت و درنهایت تأثیر بازارگرایی شامل سه بعد مشتریمحوری، موقعیت در بازار و هماهنگی بین وظیفهای بر بهرهوری صنعت فرش شامل ابعاد اثربخشی بازار و شدت بازار تأیید شد. ضمن اینکه میزان تأثیر مشتریمحوری بر بهرهوری بیش از سایر متغیرها بود.
Alhakimi, W. and Mahmoud, M. (2020). The impact of market orientation on innovativeness: evidence from Yemeni SMEs, Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 14(1): 47-59.
Amini Khiabani, G. R., Hamdi, K. (2018). Relationship between market orientation culture with human resource productivity, Productivity Management Journal, 44 (1): 157-179. (In Persian)
AsadZadeh, Ahmad, Asiaban Rezaei, M., Tahouni, M. (2014). The role of market orientation on brand performance improvement in international markets, Productivity Management Journal, 7 (24): 119-140. (In Persian)
Beneke, J., Blampied, S., Dewar, N., Soriano, L., (2016). The impact of market orientation and learning orientation on organisational performance: A study of small to medium-sized enterprises in Cape Town, South Africa, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(1): 90-108.
Esmaeili, F. (2019). Measuring cost leadership strategy in handmade carpet supply chain, M. A Thesis, Yazd University. (In Persian)
Fernandes, C.I.M.A.S., Ferreira, J.J.M., Lobo, C.A. and Raposo, M. (2020), The impact of market orientation on the internationalization of SMEs, Review of International Business and Strategy, 30(1): 123-143.
Gruber-Muecke, T., Hofer, K. M. (2015). Market orientation, entrepreneurial orientation and performance in emerging markets, International Journal of Emerging Markets, 10(3): 560-571.
HaghShenas Kashani, F., Saeedi, N., HassanPour Pazvari, M. (2010). Strategic Planning for Iran carpet industry to join WTO by SWOT matrix, Business Surveys journal, 8 (43): 58-68. (In Persian)
Heidari, S. A., Saeedi, N. (2011).Surveying the influence of competitive intelligence on Iran carpet industry compatibility, Goljaam quarterly, 19: 83-97. (In Persian)
Kajalo, S., Lindblom, A., (2015). Market orientation, entrepreneurial orientation and business performance among small retailers, International Journal of Retail & Distribution Management, 43(7): 580-596
Madsen, T. K., Sørensen, H. F., Torres-Ortega, R., (2015). The Market Orientation of Domestic and International New Ventures, in Shaoming Zou , Hui Xu , Linda Hui Shi (ed.) Entrepreneurship in International Marketing Advances in International Marketing, 25 (2): 21 - 44
Mahmoud,, M. A., Blankson, C., Owusu-Frimpong, N., Nwankwo, S., Trang, T. P., (2016). Market orientation, learning orientation and business performance: The mediating role of innovation, International Journal of Bank Marketing, 34(5): 623-648
Saeedi, N., NorouzNejad Darzi Naghibi, A., ZendehBad, S. (2011). Measuring and ranking internet marketing dimensions of Iran carpet industry, New Business and Economy Quarterly, 25-26: 169-185. (In Persian)
Saeedi, N., ZedehBad, S. (2013). Analyzing on Iran carpet industry situation in international markets, Commercial Surveys, 59: 23-33. (In Persian)
Taghavi Fard, M. T., Ghafourian, A., Behboudi, O. (2015). surveying the influence of market orientation on business performance, Business Administration Researches Journal, 7 (13): 205-227. (In Persian)
Yang, D., Wei, Z., Shi, H. and Zhao, J. (2020), Market orientation, strategic flexibility and business model innovation, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 35 No. 4, pp. 771-784.
_||_Alhakimi, W. and Mahmoud, M. (2020). The impact of market orientation on innovativeness: evidence from Yemeni SMEs, Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 14(1): 47-59.
Amini Khiabani, G. R., Hamdi, K. (2018). Relationship between market orientation culture with human resource productivity, Productivity Management Journal, 44 (1): 157-179. (In Persian)
AsadZadeh, Ahmad, Asiaban Rezaei, M., Tahouni, M. (2014). The role of market orientation on brand performance improvement in international markets, Productivity Management Journal, 7 (24): 119-140. (In Persian)
Beneke, J., Blampied, S., Dewar, N., Soriano, L., (2016). The impact of market orientation and learning orientation on organisational performance: A study of small to medium-sized enterprises in Cape Town, South Africa, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(1): 90-108.
Esmaeili, F. (2019). Measuring cost leadership strategy in handmade carpet supply chain, M. A Thesis, Yazd University. (In Persian)
Fernandes, C.I.M.A.S., Ferreira, J.J.M., Lobo, C.A. and Raposo, M. (2020), The impact of market orientation on the internationalization of SMEs, Review of International Business and Strategy, 30(1): 123-143.
Gruber-Muecke, T., Hofer, K. M. (2015). Market orientation, entrepreneurial orientation and performance in emerging markets, International Journal of Emerging Markets, 10(3): 560-571.
HaghShenas Kashani, F., Saeedi, N., HassanPour Pazvari, M. (2010). Strategic Planning for Iran carpet industry to join WTO by SWOT matrix, Business Surveys journal, 8 (43): 58-68. (In Persian)
Heidari, S. A., Saeedi, N. (2011).Surveying the influence of competitive intelligence on Iran carpet industry compatibility, Goljaam quarterly, 19: 83-97. (In Persian)
Kajalo, S., Lindblom, A., (2015). Market orientation, entrepreneurial orientation and business performance among small retailers, International Journal of Retail & Distribution Management, 43(7): 580-596
Madsen, T. K., Sørensen, H. F., Torres-Ortega, R., (2015). The Market Orientation of Domestic and International New Ventures, in Shaoming Zou , Hui Xu , Linda Hui Shi (ed.) Entrepreneurship in International Marketing Advances in International Marketing, 25 (2): 21 - 44
Mahmoud,, M. A., Blankson, C., Owusu-Frimpong, N., Nwankwo, S., Trang, T. P., (2016). Market orientation, learning orientation and business performance: The mediating role of innovation, International Journal of Bank Marketing, 34(5): 623-648
Saeedi, N., NorouzNejad Darzi Naghibi, A., ZendehBad, S. (2011). Measuring and ranking internet marketing dimensions of Iran carpet industry, New Business and Economy Quarterly, 25-26: 169-185. (In Persian)
Saeedi, N., ZedehBad, S. (2013). Analyzing on Iran carpet industry situation in international markets, Commercial Surveys, 59: 23-33. (In Persian)
Taghavi Fard, M. T., Ghafourian, A., Behboudi, O. (2015). surveying the influence of market orientation on business performance, Business Administration Researches Journal, 7 (13): 205-227. (In Persian)
Yang, D., Wei, Z., Shi, H. and Zhao, J. (2020), Market orientation, strategic flexibility and business model innovation, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 35 No. 4, pp. 771-784.