موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه (با تاکید بر مهارتهای تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و قضاوت)
الموضوعات :وحیده علیپور 1 , مریم سیف نراقی 2 , عزت الله نادری 3 , علی شریعتمداری 4
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: تفکر انتقادی, برنامه درسی, پژوهش کمی, پژوهش کیفی, پژوهش ترکیبی,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر بررسی کیفی و کمی(روش ترکیبی)[1] موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی با تاکید بر مهارتهای تجزیه وتحلیل،ترکیب، ارزشیابی و قضاوت می باشد.گرایش مورد نظر در پژوهش کیفی نظریه زمینه ای (Ground theory) و روش پژوهش کمی روش تحقیق پیمایشی است.جامعه مورد بررسی در بخش کیفی متخصصان برنامه درسی شاغل در آموزش و پرورش که بر دوره متوسطه اشراف دارند می باشند که از این جامعه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع 18 متخصص برنامه درسی به عنوان موردهای مطالعه انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق بودند. در بخش پژوهش کمی جامعه مورد بررسی کلیه متخصصان برنامه درسی (شامل متخصصان برنامه درسی و دبیران مقطع متوسطه شهر تهران) هستند، حجم نمونه با عنایت به جدول مورگان به ترتیب برای کارشناسان 97 نفر و برای دبیران 375 نفر بر آورد گردید. روش نمونه گیری شیوه تصادفی ساده برای انتخاب کارشناسان و خوشه ای چند مرحله ای برای انتخاب دبیران استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی بر مبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت می باشد.جهت تحلیل داده ها از تکنیک های جداول توزیع فراوانی، شاخص های میانگین، انحراف استاندارد و از ازمون های تی، تک نمونه و فریدمن در آزمون فرضیات استفاده شد. نتایج پژوهش کمی بیانگر آنند که پرورش تفکر انتقادی در دوره متوسطه با موانعی روبروست که عبارتند از: کم توجهی به مهارت تجزیه و تحلیل، مهارت ترکیب، ارزشیابی، قضاوت و جمع بندی که این کم توجهی در عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی) دوره متوسطه قابل مشاهده است. نتایج پژوهش کیفی: در مرحله کدگذاری باز که در دو سطح صورت گرفت (تولید مفاهیم اولیه) 26 مفهوم اولیه کشف و استخراج شدند، در مرحله کدگذاری محوری 7 مقوله (تولید مقوله های اصلی) و در مرحله کدگذاری گزینشی مقوله هسته ای استخراج گردید. با توجه به این که نظریه زمینه ای حول محور مقولات شرایطی،فرآیندی و پیامدی شکل می گیرد مقولات شرایطی شامل سیاست ها و رسالت های نظام آموزشی و شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه و،مقولات فرآیندی شامل معلم،محتوا،اهداف و روش تدریس و مقولات پیامدی شامل تربیت شهروند خوب و تربیت متخصص خوب تعیین و درنهایت تئوری زمینه ای ارائه شد. [1] -Mix metod
جهانی، جعفر(1387). نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی
لیپمن. رساله دکتری. دانشگاه تهران.
سیف، علی اکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: انتشارات دوران.
شریعتمداری، علی، (1380)" اصول تعلیم و تربیت" چاپ چهارم، انتشارات مشعل، اصفهان.
عباسی، عفت (1380)" بررسی مهارتهای موثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه
درسی جامعه شناسی در دوره متوسطه در سال تحصیلی 80-1379" رساله
دکتری دانشگاه تربیت معلم، تهران.
علیپور، وحیده (1383)" بررسی محتوای درسی کتب دوره راهنمایی از نظر تفکر
انتقادی"، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
مارزینو، رابرت جی و دیگران (رنکین، سوحیور، برنت، سوهور و جونز) (1380)"ابعاد تفکر در
برنامه ریزی درسی و تدریس" ترجمه قدسی احقر، تهران، انتشارات یسطرون.
مایرز، چت (1386)" آموزش تفکر انتقادی" ترجمه خدایار ابیلی، تهران، انتشارات سازمان
مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
کدیور،پروین (1381) روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات مطالعه و تدوین کتب علوم
انسانی دانشگاهها (سمت).
لطف آبادی، حسن (1384). سخن سردبیر : ضرورت برنامه ریزی برای آموزش مهارت های
زندگی، تحکیم هویت و رشد شخصیت دانش آموزان. فصلنامه نوآوری های
آموزشی. 4(12)؛ 11-7.
منصوریان، یزدان(1386)کارگاه آموزشی تحت عنوان پژوهش کیفی. دانشگاه تربیت معلم
هاشمیان نژاد، فریده (1380). ارائه چهارچوب نظری در خصوص برنامه درسی مبتنی
بر تفکر انتقادی در دوره ابتدایی با تأکید بر برنامه درسی مطالعات
اجتماعی.رساله دکتری. دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
یزدان پناه نوذری، علی (1385). طراحی الگوی برنامه درسی برای پرورش منشهای
تفکر دانش آموزان؛ رساله دکتری تهران. دانشگاه تربیت معلم تهران.
یزدان پناه نوذری، علی؛ جلاهی، حسین (1385). ارزشیابی اصیل: شیو های مؤثر برای پرورش
منشهای تفکر یادگیردگان. مجله علوم پزشکی مازندران.16(55)؛160-152.
Adsit, K.I. (2002). Critical Thinking. [Online]. Available
http://www.utc.edu/Teaching-Resource-Center/critical.html
Bell, W. A. (1998). An assessment of the relationship between
critical thinking and success
presolo flight training. Dissertation Abstract International, 59
(5-A), 1803-1815.
Davidson, B. (1994). Critical thinking: a perspective and
prescriptions for language teachers. The Language Teacher:
18(4), 20-26.
Agnes. M, Mary. M. Chabeli (2005). Strategies to overcome
obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing
education. Nurse Education Today. 25, 291–298
Andolina, M. (2001) Critical thinking for working students,
Columgia, Delmar press.
Atkinson, P., Coffey, A., Delamont, S., Lofland, J. & Lofland, L.
(2002). Handbook of ethnography.... Handbook of
Qualitative Research, 2nd edition. London: Sage.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research
(3rd ed) Sage Publications: London
Dey, I. (1993) Qualitative Data Analysis: A User- Friendly Guide
for Social Scientists. London: Routledge press.
Ennis,R.(1985). "A Taxonomy of Critical Thinking Dispositions
and Abilities." In Joan Baron and Robert
Ennis, R. (2002). An outline of goals for a critical thinking
curriculum and its assessment available at:
http://faculty.ed.uiuc.edu/rhennis
Facion.n.c.(2000).Critical thinking and clinical judgment: Goals
2000 for nursing science “a paper presented at the annual
meeting of the western institute of nursing, Sandiego
California, 1995.
Forst., P. J. (1997). Building bridges between critical theory and
management education. Journalof management education.
Vol, 21, 361-376.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded
theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine
DeGruyter.
Innabi, H., El Sheikh, O. (2007). The Change in Mathematics
Teachers' Perceptions of Critical Thinking after 15 Years of
Educational Reform in Jordan. Educational Studies in
Mathematics, 64, 1, 45-68
Punch, K. (2005). Introduction to social research: Quantitative and
qualitative approaches (2nd ed.). London: Sage Publications.
Sternberg (Eds.). Teaching Thinking Skills: Theory and Practice.
W. H. Freeman, New York.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research:
Techniques and procedures for developing grounded theory
(2nd ed.).Thousand Oaks, CA: Sage
Tsui, L.; Gao, E. (2007). The Efficacy of Seminar Courses. Journal
of College Student Retention: Research, Theory & Practice,v8
n2 p149-170
Winningham, M. & Preusser, B. (2001). Critical Thinking in
Medical-Surgical Settings: A Case Study Approach
(2nd Edition). Mosby Publications, Philadelphia