تاثیر روش تدریس «تکلیف-محور» بر درک مطلب زبان آموزان
الموضوعات :
1 - پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: درک مطلب, روش تدریس تکلیف- محور, دانش ارتباطی,
ملخص المقالة :
خواندن و درک مطلب یکی از موارد اساسی و مهم برای دریافت معنی از متن می باشد. تاکید بر مهارت خواندن فراگیران زبان های خارجی یکی از مهمترین موضوعات متدولوژی در زمینه آموزش زبان است. یکی از مشکلات فراگیران ایرانی عدم تمایل آنان در مواجه با تعامل با متن های خواندن و درک مطلب می باشد، در حالی که بیشتر متون انگلیسی در ایران بر اساس خواندن و درک مطلب طراحی شده اند. برای اینکه مهارت خواندن نقش اساسی در یادگیری زبان دوم داراست. اما کلاس های خواندن متون انگلیسی برای دانش آموزان خسته کننده به نظر می رسد در حالی که بیشتر دانش آموزان علاقمند اند موقعیتی پیدا کرده تا توانایی خودشان را نشان دهند و به سوالات معلّم جواب دهند. لذت بخش نبودن کلاس ها به علّت عدم آگاهی معلّمان از روش های صحیح تدریس خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی می باشد.. تدریس زبان دوم با استفاده از روش تکلیف-محور یک روش موثر در بهبود دانش زبانی و درک مطلب فراگیران شناخته شده است. هدف تحقیق حاضر تعیین تاثیر تدریس فعالیت های آموزشی در قالب تکلیف-محور بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی بوده است. جامعه آماری پژوهش 60 نفر فراگیر زبان انگلیسی از آموزشگاه خصوصی بوده است. با توجه به حجم کم جامعه صدرصد جامعه به عنوان نمونه انتخاب گردید. سپس نمونه آماری به دو گروه مساوی؛ گروه کنترل وآزمایش تقسیم شدند. یک گروه با روش های سنتی تعلیم داده شده و گروه دیگر با استفاده از تدریس فعالیت تکلیف محور تعلیم داده شد. تحلیل آماری مطالعه نشان داده است که بین دوعملکرد گروه ها تفاوت معنی داری وجود دارد.
- هالاهان، دانیلپی و کافمن، جیمزجی (1371)؛ کودکان استثنایی، ترجمه فرهاد ماهر، تهران، رشد، چاپ اول.
- Alderson, Charles J. & Urquhart, A.H. (1984), Reading in a foreign language. NewYork; Longman.
- Anderson, L. W. (1989), The effective teacher: Study guide and reading. Random NewYork House.
- Ellis. R. (2004), Task-based Language Learning and Teaching. OxfordUniversity Press.
- Nunan. D. (1988), Syllabus Design. OxfordUniversity Press
- Kirn, E., & Hartmann, P. (2002), Interactions reading. (4th Ed.), Los AngelesCollege: Mc Graw.Hill Contemporary.
- Nunan, D. (1989), Designing Tasks for the Communicative Classroom. New York: CambridgeUniversity Press.
- Papalia, A. (1987), Interaction of reader and text. In W. M. Rivers (Ed.), interactive Language Teaching (pp.70-82). Cambridge: CambridgeUniversity Press.
- Widdowson, H. G. (1990), Aspects of Language Teaching. OxfordUniversity Press.
- Willis, J. (1996), A Framework for Task-based Learning. London: Longman