زیرساختهای مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی
الموضوعات :فائزه ناطقی 1 , عباس علی نوروزی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, فناوری اطلاعات, دانشگاه آزاد اسلامی, زیر ساختهای مدیریت دانش, زیرساخت مدیریتی, دانشگاه دولتی قم,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، تعیین و مقایسه وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی قم از دیدگاه اعضاء هیئت علمی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 324 نفر از اعضای هیئت علمی دو دانشگاه بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 226 نفر از آنان به شیوه تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارجمعآوری داده ها پرسشنامه مدیریت دانش با 28 گویه در سه محور: فنی، فرهنگی و مدیریتی با پایایی 91/0 بود. نتایج نشان داد که از نظر زیرساخت های فناوری، فرهنگ سازمانی و مدیریتی وضعیت مناسبی برای استقرار مدیریت دانش در هیچ کدام از دانشگاههای مذکور وجود ندارد و نیازمند توجه جدی مدیران دانشگاه است. البته وضعیت فناوری اطلاعات نسبت به عوامل دیگر نسبتاً بهتر و در زیرساخت مدیریتی نیز وضعیت نسبی دانشگاه آزاد از دانشگاه دولتی قم بهتر بود. همچنین بین میزان آمادگی دو دانشگاه در ابعاد فنآوری، فرهنگی و مدیریتی برای استقرار مدیریت دانش تفاوت معناداری وجود نداشت. در پایان با توجه به نتایج حاصله پیشنهاداتی برای بهبود بخشیدن به وضعیت ارائه شده است.
آتشک، محمد و ماهزاده، پریسا (1388). روششناسی فرایند مدلهای استقرار مدیریت دانش به منظور ارائه روشی تلفیقی. در: محمد حسنزاده و همکاران؛ مجموعه مقالات همایش ملی، مدیریت دانش و علوم اطلاعات؛ پیوندها و برهم کنشها. تهران: کتابدار، ص417-447.
الوانی، سیدمهدی، زارعی متین، حسن و پاشازاده، یوسف (1388). طراحی و تبیین مدل تولید و تسهیم دانش در دانشگاه. فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال سیزدهم، شمارۀ 4،24-3.
آیتی، محسن و قرآنی سیرجانی، سیما (1389). بهبود کیفیت برنامههای درسی با بهرهگیری از مدیریت دانش در آموزش عالی. دو فصلنامۀ مطالعات برنامۀ در آموزش عالی، سال اول، شمارۀ 2، 172-153.
حسن زاده،محمد (1386). مدیریت دانش:مفاهیم و زیرساختها.تهران: کتابدار.
خاکپور، عباس. پرداختچی، محمد حسن. قهرمانی، محمد و ابولقاسمی، محمود (1388). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی. فصلنامه راهبرد فرهنگ: سال دوم، ش5، ص91-105.
زمانی، بیبی عشرت. حسینی، قاسم و یارمحمدزاده، پیمان (1388). زیرساختهای استقرار مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان بر اساس دیدگاه اعضای هیئت علمی. مجله مطالعات علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، سال اول، ش2، ص49-66.
شفیع زاده، حمید.(1386). مدیریت دانش: نظریهها، فناوریها، رویکردها. فصلنامۀ تخصصی پارکها و مراکز رشد، شمارۀ 13، 44-38.
طبرسا، غلامعلی، ابدالی، رقیه و حاتمی، سکینه.(1388). نقش دانشگاه در مدیریت دانش و ارتباط آن با نوآوری. فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال سیزدهم، شمارۀ 4،172-157.
فتح اللهی، بنفشه. افشار زنجانی، ابراهیم و نوذری، دامون (1388). امکانسنجی پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان. در: محمدحسن زاده و همکاران؛ مجموعه مقالات همایش ملی، مدیریت دانش و علوم اطلاعات؛ پیوندها و برهم کنشها. تهران: کتابدار، ص537-553.
قورچیان، نادرقلی. آراسته، حمیدرضا و جعفری، پریوش (1383). دایرهالمعارف آموزش عالی (جلد اول) .تهران، وزارت علوم،تحقیقات و فن آوری.
Bolisani, E. & Scarso, E.(1999).InformationTechnology Management: a Knowledge Based Perspective, Technovation,19(4),p.209-217.
Catherine, L.W., & pervize, A.(2003).Structureandstructural Dimensionofknowledge-Basedorganizations. Journal of knowledge management, 7: 51-62.
Chung, S.H. (2004). A Resource –Based Perspective on Knowledge Management Capability and Competitive Advantage: an Empirical Investigation, Expert System with Application, 27(3),p. 459-465.
Cumming,j.l. & Teng, B.S. (2003). Transferring R&D Knowledge: The Key FACTORS Affecting TRANSFER Succes, Journal of Engineering Technology Management, 20(1-2), p.39-68.
Druker, p.f.(2000).Knowledge work.Executive Excellence. 17(4), pp. 11-12.
Fan, Z.-P.,Bo, F., Y.-H. Sun, & Ou, W.(2009). Evaluating knowledge management Capability of organizations:A fuzzy linguistic method. Expert Systems with Applications: An International Journal,36(2),3346–3354.doi:10.1016/j. eswa. 2008. 01.052.
Geng, Q. & Townley, C. & Huang, K. & Zhang, J.(2005). Comparative Knowledge Management; A Pilot Study OF Chinese and America Universities, Journal of the America Society for Information Science and Technology, 56(10), p. 10331-1044.
Goh,S.C. (2002). Managing Effective Knowledge, Transfer: an Integrative Framework and some Practice Implication, Journal of Knowledge Management 6(1).p.23-30
Gold,A.H. & A.Malhotra & A.H. Segars.(2001). Knowledge Management: an Organizational Knowledge Capabilities Perspective, Journal of Management Information System, 18(1), p.185-214.
Golden, C.(2009). Knowledge Management and HistoricallyBlackCollege and Universities, Retrieved from Proquest Digital Dissertation, (AAT 3355016).
Hoffman,j., & Hoelscher, M.L., & sheriff, K. (2005).Social capital, knowledge management and sustained superior performance.journal of management, 9(3), pp.170-182.
Ko,D.G. & Kirsch, l.j. & King, E.R.(2005). Antecedents of Knowledge Transfer from Consultants to Client in enterprise System Implementations. MIS Quarterly, 29(1). P. 59-86.
Kobery,C.S., & Chusmir, L.H.(1987).Organizational culture relationships with creativityand other job-Related variables. Journal of business research, 15: 397-404.
Lee, C.K. & Suliman, A.(2002).Factors Impacting Knowledge Sharing. Journal of Information & Knowledge Management, 1(1), p. 49-56.
Martin, J.S., & martin, J.S.(2005).Higher education leadership roles in knowledge processing. The lerating organization,12(2), pp. 101-140.
Marwick, A. D.(2001).Knowledge management and technology, IBM Systems Journal, Vol. 40, No. 4.
Mcdermott, R. & ODell, C.(2001).Overcoming Management at HP Consulting, Organizational dynamics, Agusut.pp. 717.
Metaxiotis, K. & Psarras, J.(2003). Applying Knowledge Management in Higher Education:The Creation of a Learning Organisation, Journal of Information and Knowledge Management, Vol. 2, No. 4, IKMS and World Scientific Publishing Co.
Mecorthy, A.f.(2006).Knowledge management: Evaluating strategies and profess uses in higher education.Nova southern university, john psarras.
Nonaka &Takeuchi.(1995).The knowledge-creating company.Oxford university press. ODell,C., & Grayson, J.C.(1988). If only we knew what we know. NewYork, free press.
Pual,J.(2004). Strategic Management Meets Knowledge Management: A Litrature Review and Theoretical Framework, 5th Actkm Conference Research Forum.
Radding,A.(1998), "Succecding inThe Information-Based Global Economy,Computer Technology Corp.
Rowley, J.(2000). Is higher education ready for knowledge management? The international journal of educational management Bradford, 14(1): 325.
S.O.S,Seyd-Ikhsan & Rowland.(2004). Knowledge Management in Public Organization: a Study on the Relationship Between Organizational Elements and the performance of Knowledge Transfer, Journal of Knowledge Management, 89(2), p. 95-111.
Tikhomirova,N. & Gritsenko, A. & Pechenkin, A. (2008). University Approach to Knowledge Management.Journal of Information and Knowledge Management System, 38(1), p.16-21.
Tsai, W.(2002).Social Structure of Competition Within a Multiunit Organization: Coordination, Competition and Infraorganizational Knowledge Sharing, Organization Science, 1392), P. 179-190.
Tyndal,D.(2002). A taxonomy of knowledge management software tools, origins and application. Evaluation and program planning, 25(2):183-190.
Wiig,k.(2002). New generation knowledge management: what may we Expect. Knowledge research institute Inc, p.1-9.
Yang,J.T. & Wan, C.S. (2004). Advancing Organizational Effectiveness and knowledge Management Implementation, Tourism management, 25950,p.593-601.