تدوین مدلی برای بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روشهای تدریس با استفاده از نظریه داده بنیاد
الموضوعات :عبدالرسول رحمانیان کوشککی 1 , بهرام برزگر 2 , اسماعیل کمالیراد 3
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت اجرایی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: روش تدریس, نظریه داده بنیاد, کیفیت آموزش حسابداری,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین دغدغههای دانشگاهها، تربیت حسابداران لایق است که نیازهای سازمانها را برطرف سازند. در سالهای اخیر مسئله کیفیت آموزش و تدریس از مباحث مهم در نظامهای آموزشی دیده شده است، از مهمترین مؤلفههایی که در بحث کیفیت دانشگاهها مدنظر قرار گرفته است، روشهای تدریس است. هدف این پژوهش بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روشهایتدریساست که به شیوه کیفی و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههایی نیمه ساختار یافته با 21 نفر از اساتید و خبرگان حسابداری انجام شده است، برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با کمک نرم افزار مکس کیو دی ای 2018 به مفاهیم مجزا تفکیک شدند و 18 مقوله کلی به دست آمد. این مقاله یافتههای مطالعه را در چارچوب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (5 مقوله)، پدیده محوری (بهبود کیفیت آموزش حسابداری به عنوان یک رویکرد کلی در تدریس)، راهبردها (2 مقوله)، زمینه (3 مقوله)، شرایط مداخله گر (3 مقوله) و پیامدها (4 مقوله) تحلیل کرده است. یافتهها به طور کلی نشان دادند که به کارگیری مناسب مؤلفههای روشهای تدریس تضمین کننده یادگیری است و کیفیت تدریس و در نهایت کیفیت آموزش حسابداری را بهبود می بخشد.
باغومیان، رافیک و رحیمی باغی، علی (1391). موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 9(35)، 69-91.
بوید، دیوید؛ بوید،.سانیتیا و بوید، ویلیام (2000). تغییر شیوه های آموزش حسابداری در ایران ( ترجمه م. خلیلی عراقی، 1381). حسابدار، 17(150)، 65-68.
جلیلی، لیلی (1385). پیشرفت های آموزش حسابداری. حسابرس، 8 (34)، 74-77.
حسینینسب، سیدداوود؛ دانشور، زرین و مجیدیانی، مریم (1388). مقایسه کارایی روشهای تدریس در پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی منطقه زیویه استان کردستان. پویش، 7(7)، 45-62.
خواجوی، شکرالله و منصوری، شعله (1390). ترکیب بهینه تدریس و پژوهش: تحول لازم در آموزش حسابداری. دانش حسابرسی، 11(5)، 69-81.
رهنمایرودپشتی، فریدون؛ وکیلیفرد، حمیدرضا و رئیسزاده، سیدمحمدرضا ( 1388 ). تعیین اولویتها و نیازهای آموزشی محتوای دروس حسابداری از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه، شاغلین در حرفه و ارائه الگویی مؤثر. تحقیقات حسابداری، 1(4)، 78- 97.
شعبانی، حسن (1382). مهارتهایآموزشی، تهران: انتشارات سمت.
شکاری، عباس (1391). تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان. فصلنامه راهبردهای آموزش، 5 (1)، 31-37.
صفوی، امانالله (1395). روشها، فنون و الگوهای تدریس . تهران: انتشارات سمت.
عظیمی، مجید (1385). یادگیری مشارکتی و کاربست آن در آموزش حسابداری. حسابرس، 8(34)، 47-51.
فتحیآذر، اسکندر (1382). روشهاوفنونتدریس. انتشارات دانشگاه تبریز.
قورچیان، نادرقلی (1379). جزئیاتروش هایتدریس، تهران: مؤسسه فراشناختی اندیشه.
کارمونا، اس و ترامبتا، ام (2010). همگرایی استانداردهای حسابداری مالی و نیاز به آموزش حسابداری مفهوم محور (ترجمه مسعود غلامزاده لداری؛ محدثه دزواره و نیلوفر ظهیرالدینی، 1390). حسابدار، 28(236)، 64-69.
لیاقت دار، محمدجواد؛ عابدی، محمدرضا؛ جعفری، سیدابراهیم و بهرامی، فاطمه. (1383). مقایسه میزان تاثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت های ارتباطی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 10(3)، 29-55.
میرزا محمدی، محمدحسن. ( 1390 ). روش ها و فنون تدریس، تهران: انتشارات پوران پژوهش.
نصیری، احسان. (1391). "آموزشحسابداریدرهزارتویروش هایتدریس"، دهمین همایش ملی حسابداری ایران (ص 223-261). تهران، خرداد 1391، دانشگاه الزهرا.
نوروش، ایرج و مشایخی، بیتا. ( 1384 ). نیازها و اولویت های آموزشی حسابداری مدیریت؛ فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 12(3)، 133- 161.
وارسونو، اس؛ دارماوان، ای. و ریصنا، ای. (2009). تدریس اصول حسابداری از منظر ریاضی (ترجمه علی رحمانی و حمیده اثنی عشری، 1390). حسابدار، 28 (232)، 62-67.
Accounting Education Change Commission (AECC) (1990). Objectives of education for accountants: Position Statement Number One. Issues in Accounting Education, 2(5):307–312.
Albrecht, W., & Sack, R. (2000), Accounting Education, charting the course through a perilous future, American Accounting Association Sarasota, FL. 16(1):4-11.
Alhebri, A. A. Q. (2017). "Impact of the Adequacy of Teaching Methods on Accounting Education Quality According to International Education Standards and National Requirements." International Journal of Management Studies, 4(4): 56-77.
Azimi, M. (2006). Participatory learning and its application in accounting education. Auditor, 8(34): 47-51[In Persian].
Baghoomian, R., & Rahimi Baghi, A. (2012). The Barriers of Accounting Education Development in Iran. Empirical Studies in Financial Accounting, 9(35): 69-91[In Persian].
Bedford N. M., & Shankir W. G. (1987). Reorienting accounting education. Journal of Accountancy, (August):84–91.
Blackmore, J. (2009). “Academic pedagogies, quality logics and performative universities: Evaluating teaching and what students want”. Studies in Higher Education, 34(8): 857-872.
Boyd, D; Boyd, C., & Boyd, W. (2000). Changing Accounting Teaching Practices in Iran (Translated by M. Khalili Iraqi, 2002). Accountant, 17(150): 65-68 [In Persian].
Carmona, S., & Trabeta, M. (2010). The Convergence of Financial Accounting Standards and the Need for Concept-Based Accounting Training (Massoud Gholamzadeh Ladari, Mohaddeseh Dezwarah and Niloufar Zahiruddin, 2011). Accountant, 28(236): 64-69 [In Persian].
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, Sage publications.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative research techniques and procedures for developing Grounded Theory, 3th edition.
Douglas, p., & Robert F. (2010)Dombrowski & R. Michael Garner & Kenneth J. Smith ، " The Accounting Education Gap " The CPA journal, 80(6): 6,8-10.
Fathi Azar, E. (2003). Teaching methods and techniques. University of Tabriz Publications [In Persian].
Ghourchian, N. Gh. (2000). Details of Teaching Methods, Tehran: Metacognitive Institute of Thought [In Persian].
Hosseini Nasab, S. D; Daneshvar, Z., & Majidiani, M. (2009). Comparison of the efficiency of teaching methods in academic achievement of experimental sciences course for fifth grade elementary students in Zivieh region of Kurdistan province. Pooyesh, 7 (7): 45-62. [In Persian].
Hruska, I. (2018). "Methods to Efficiently Achieve High-Quality Teaching of Accounting at the University-A Teaching Innovation Evaluation." Journal of Educational Technology, 17(1): 113-124.
Jalili, L. (2006). Accounting Education Advances. Auditor, 8(34): 74-77 [In Persian].
Khajavi, Sh., & Mansouri, Sh. (2011). Optimal Combination of Teaching and Research: A Necessary Transformation in Accounting Education. Audit Knowledge, 11(5): 69-81 [In Persian].
Liaghatdar M. J., Abedi M. R., Jafari E., & Bahrami F. (2004). Effectiveness of Lecturing Teaching Method and Group- Discussion Teaching Method on Educational Achievements and Communicative Skills: A Comparative Study. IRPHE.; 10 (3): 29-55 [In Persian].
Mirza Mohammadi, M. H. (2011). Teaching Methods and Techniques, Tehran: Pouran Research Publication [In Persian].
Nasiri, E. (2012). "Accounting Education in the Labyrinth of Teaching Methods", Tenth Iranian National Accounting Conference (Pp. 223-261). Tehran, June 2012, Al-Zahra University. [In Persian].
Noravesh, I., & Mashayekhi, B. (2005). Educational Accounting Needs and Priorities of Management; Perceptual gap between academics and practitioners in accounting profession. Accounting and Auditing Reviews, 12(3): 133–161. [In Persian].
Rahnama Roodposhti, F; Vakili Fard, H. R., & Raeszadeh, S. M. R. (2009). Determining the Priorities and Educational Needs of Accounting Courses Content from the Perspective of Students, University Professors, and Professionals Providing an Effective Model. Accounting Researches, 1(4): 97-78 [In Persian].
Raluca, S. (2016). "Using Interactive Methods in Teaching Accounting." Studies in Business and Economics, 11(2): 130-139.
Richards, J. C. (2002), “Theories of teaching in language teaching”, In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology ofcurrent practices. Cambridge: Cambridge University Press.
Slaughter, R. A. (2011) . The Integral futures controversy. Journal of Integral Theory and Practice, 6(2): 105-111.
Safavi, A. (2016). Teaching methods, techniques and patterns. Tehran: Samt Publications. [In Persian].
Shabani, H. (2003). Educational Skills, Tehran: Post Publications [In Persian].
Shakari, A. (2012). The Impact of Participatory Learning on Students' Social Skills Development. Journal of Education Strategies, 5(1): 31-37[In Persian].
Strauss, A., & J. Corbin (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Sullivan, E. J. (1996). Teaching financial statement analysis: A cooperative learning approach. Journal of Accounting Education, 14(1): 107-111.
Urbancic, F. R. (2009). Individual and Institutional Contributors to Research in Accounting Education. The Accounting Educators’ Journal, 19(1): 21–44.
Varsono, S., Darmavan, A., & Risna, O. (2009). Teaching Principles of Accounting from a Mathematical Perspective (Translated by Ali Rahmani and Hamideh asna Ashari, 2011). Accountant, 28(232): 62-67 [In Persian].
Xiang, M. (2016). Improving the Quality of Learning in Accounting through Advice and Learning Experiences from Former Students. Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, Emerald Group Publishing Limited: 18(1): 1-22.
Zahorik, J. A., (1986), “Acquiring teaching skills”, Journal of Teacher Education, (March-April), 37(2): 21-25
_||_
Accounting Education Change Commission (AECC) (1990). Objectives of education for accountants: Position Statement Number One. Issues in Accounting Education, 2(5):307–312.
Albrecht, W., & Sack, R. (2000), Accounting Education, charting the course through a perilous future, American Accounting Association Sarasota, FL. 16(1):4-11.
Alhebri, A. A. Q. (2017). "Impact of the Adequacy of Teaching Methods on Accounting Education Quality According to International Education Standards and National Requirements." International Journal of Management Studies, 4(4): 56-77.
Azimi, M. (2006). Participatory learning and its application in accounting education. Auditor, 8(34): 47-51[In Persian].
Baghoomian, R., & Rahimi Baghi, A. (2012). The Barriers of Accounting Education Development in Iran. Empirical Studies in Financial Accounting, 9(35): 69-91[In Persian].
Bedford N. M., & Shankir W. G. (1987). Reorienting accounting education. Journal of Accountancy, (August):84–91.
Blackmore, J. (2009). “Academic pedagogies, quality logics and performative universities: Evaluating teaching and what students want”. Studies in Higher Education, 34(8): 857-872.
Boyd, D; Boyd, C., & Boyd, W. (2000). Changing Accounting Teaching Practices in Iran (Translated by M. Khalili Iraqi, 2002). Accountant, 17(150): 65-68 [In Persian].
Carmona, S., & Trabeta, M. (2010). The Convergence of Financial Accounting Standards and the Need for Concept-Based Accounting Training (Massoud Gholamzadeh Ladari, Mohaddeseh Dezwarah and Niloufar Zahiruddin, 2011). Accountant, 28(236): 64-69 [In Persian].
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, Sage publications.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative research techniques and procedures for developing Grounded Theory, 3th edition.
Douglas, p., & Robert F. (2010)Dombrowski & R. Michael Garner & Kenneth J. Smith ، " The Accounting Education Gap " The CPA journal, 80(6): 6,8-10.
Fathi Azar, E. (2003). Teaching methods and techniques. University of Tabriz Publications [In Persian].
Ghourchian, N. Gh. (2000). Details of Teaching Methods, Tehran: Metacognitive Institute of Thought [In Persian].
Hosseini Nasab, S. D; Daneshvar, Z., & Majidiani, M. (2009). Comparison of the efficiency of teaching methods in academic achievement of experimental sciences course for fifth grade elementary students in Zivieh region of Kurdistan province. Pooyesh, 7 (7): 45-62. [In Persian].
Hruska, I. (2018). "Methods to Efficiently Achieve High-Quality Teaching of Accounting at the University-A Teaching Innovation Evaluation." Journal of Educational Technology, 17(1): 113-124.
Jalili, L. (2006). Accounting Education Advances. Auditor, 8(34): 74-77 [In Persian].
Khajavi, Sh., & Mansouri, Sh. (2011). Optimal Combination of Teaching and Research: A Necessary Transformation in Accounting Education. Audit Knowledge, 11(5): 69-81 [In Persian].
Liaghatdar M. J., Abedi M. R., Jafari E., & Bahrami F. (2004). Effectiveness of Lecturing Teaching Method and Group- Discussion Teaching Method on Educational Achievements and Communicative Skills: A Comparative Study. IRPHE.; 10 (3): 29-55 [In Persian].
Mirza Mohammadi, M. H. (2011). Teaching Methods and Techniques, Tehran: Pouran Research Publication [In Persian].
Nasiri, E. (2012). "Accounting Education in the Labyrinth of Teaching Methods", Tenth Iranian National Accounting Conference (Pp. 223-261). Tehran, June 2012, Al-Zahra University. [In Persian].
Noravesh, I., & Mashayekhi, B. (2005). Educational Accounting Needs and Priorities of Management; Perceptual gap between academics and practitioners in accounting profession. Accounting and Auditing Reviews, 12(3): 133–161. [In Persian].
Rahnama Roodposhti, F; Vakili Fard, H. R., & Raeszadeh, S. M. R. (2009). Determining the Priorities and Educational Needs of Accounting Courses Content from the Perspective of Students, University Professors, and Professionals Providing an Effective Model. Accounting Researches, 1(4): 97-78 [In Persian].
Raluca, S. (2016). "Using Interactive Methods in Teaching Accounting." Studies in Business and Economics, 11(2): 130-139.
Richards, J. C. (2002), “Theories of teaching in language teaching”, In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology ofcurrent practices. Cambridge: Cambridge University Press.
Slaughter, R. A. (2011) . The Integral futures controversy. Journal of Integral Theory and Practice, 6(2): 105-111.
Safavi, A. (2016). Teaching methods, techniques and patterns. Tehran: Samt Publications. [In Persian].
Shabani, H. (2003). Educational Skills, Tehran: Post Publications [In Persian].
Shakari, A. (2012). The Impact of Participatory Learning on Students' Social Skills Development. Journal of Education Strategies, 5(1): 31-37[In Persian].
Strauss, A., & J. Corbin (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Sullivan, E. J. (1996). Teaching financial statement analysis: A cooperative learning approach. Journal of Accounting Education, 14(1): 107-111.
Urbancic, F. R. (2009). Individual and Institutional Contributors to Research in Accounting Education. The Accounting Educators’ Journal, 19(1): 21–44.
Varsono, S., Darmavan, A., & Risna, O. (2009). Teaching Principles of Accounting from a Mathematical Perspective (Translated by Ali Rahmani and Hamideh asna Ashari, 2011). Accountant, 28(232): 62-67 [In Persian].
Xiang, M. (2016). Improving the Quality of Learning in Accounting through Advice and Learning Experiences from Former Students. Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, Emerald Group Publishing Limited: 18(1): 1-22.
Zahorik, J. A., (1986), “Acquiring teaching skills”, Journal of Teacher Education, (March-April), 37(2): 21-25