مقایسه روش تدریس فعال و سنتی در پیشرفت درس علوم و میزان خلاقیت دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 87-1386
الموضوعات :اسداله خدیوی 1 , فریبا ملک محمدی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - . دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: تدریس فعال- تدریس سنتی- پیشرفت تحصیلی- خلاقیت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه روش های تدریس فعال و سنتی تدریس در پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 87-86 13انجام گرفته است.تحقیق حاضر از نظر روش از نوع پس رویدادی (علی مقایسه ای) است.ابزار جمع آوری اطلاعات مشاهده نمرات مستمر و نمرات پایان ترم درس علوم تجربی،چک لیست مشاهده روش تدریس معلم و پرسشنامه استاندارد خلاقیت بوده است.بدین منظور پس از تعیین نوع روش تدریس معلمان (فعال و سنتی )12 کلاس که از لحاظ جمعیت شناختی مشابهت داشتند به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه تحقیق ( 6 کلاس فعال،6 کلاس سنتی) انتخاب شدند در این تحقیق از آزمون t مستقل ، همبستگی پیرسون و همبستگی دو رشته ای نقطه ای برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان دادکه: 1-بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دو روش فعال و سنتی تفاوت معنی داری وجود دارد . 2-بین خلاقیت دانش آموزان در دو روش فعال و سنتی تفاوت معنی داری وجود دارد. 3- بین پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان رابطه وجود دارد . 4- بین روش تدریس با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان رابطه وجود دارد .
-آرمند ، محمد ،( 1374 )، روش های تدریس فعال و نقش و اهمیت آن ها در آموزش و پرورش .
مجله رشد فناوری آموزشی ، شماره 1 .
-آقازاده ، محرم، شعبانی ، حسن ، ( 1385 ) ، راهنمای روش های نوین تدریس ، تهران : انتشارات آییژ.
- اسماعیلی ، محمد، ( 1381 )، بررسی تاثیر تدریس فعال ( همیاری ) در وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد.
- احمد نیا ،هادی، (1380 ) ، بررسی میزان گرایش معلمان به شیوه های فعالتدریس درمنطقه انگوران؛ پایان نامه کارشناسی ارشد.
- اسبورن ، الکس اس،( 1371 ) ، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، ترجمه حسن قاسم زاده ،تهران : انتشارات نیلوفر .
- بروس جویس ، مارشاویل ، امیلی کالهون ، ( 1384 ) ، الگوهای تدریس 2004، ترجمه محمدرضا بهرنگی ، تهران : انتشارات کمال تربیت .
- بهروزی ، ناصر، ( 1375 ) ، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با خلاقیت و
خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجو معلمان مرد مرکز آموزش عالی ضمن خدمت اهواز ؛ پایان نامهکارشناسی ارشد .
- بیابان گرد ، قدرت الله ، ( 1385 ) ،ویژگی های آموزش اثربخش ، نشریه ماهانهآموزشی –تربیتی پیوند،شماره 319 ، ص 37 .
- بیات ، یحیی . ( 1380 ) ، بررسی عوامل درون مدرسه ای موثر بر خلاقیت دانش آموزان پنجم ابتدایی شهرستان زنجان ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد.
- پاکدل ، لطیف ،( 1382 ) ، مقایسه اثر بخشی روش تدریس فعال و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی آموزش و پرورش فریدن در سال تحصیلی 82- 1381پایان نامهکارشناسی ارشد .
- تابان ، طرفه ، ( 1375 ) ، بررسی رابطه بین روش تدریس فعال و پیشرفت درس دانش آموزان سال چهارم ابتدایی در درس ریاضی شهرستان اراک .
- چهرزادی ، کورش ، ( 1376 ) ، مقایسهالگوی تدریس کاوشگری ، بدیعه پردازی و سخنرانی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان .
- حامدی خواه ، فضلعلی، ( 1377 ) ، بررسی میزان استفاده معلمان از روش های تدریسفعال ومقایسه نتایج عملکرد آموزشی آنان در تدریس علوم تجربی دوره ابتداییشهرستان اراک، شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش اراک .
- حسینی نسب ، سید داوود و علی اقدم ، اصغر ،( 1375 )، فرهنگ تعلیم و تربیت . تبریز : نشر فروز .
- حقیقت ، شهربانو ، ( 1378 ) ، بررسی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان خلاقوتعیین رابطه میان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ، طبقه اجتماعی ، جنسیت درگروهی از دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد .
- خسروجردی ، زهرا، خلاقیت و روش های تدریس ، سایت اشتغال؛ [on- line]
- رجبی ، فهیمه ، ( 1385 )، مقایسه هوش عاطفی دانش آموزان با توجه به شیوه های تدریس فعال و غیرفعال معلمین در پایه تحصیلی پنجم ابتدایی شهر آباده ؛پا یان نامه کارشناسی ارشد.
- سایت تخصصی آموزش، ( 1387 ) ، رویکرد نوین آموزش علوم . [ on-line]
http://www.oloom.ir/index.php?id=50
- شعبانی ، حسن ، ( 1382 ) ، مهارتهای آموزش (روشها و فنون تدریس ) ، تهران : سازمان تدوین ومطالعه کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- شعبانی ،حسن ،(1378 )، تاثیر روش حل مساله به صورت کار گروهی بر روی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران؛ پایان نامه کارشناسی ارشد .
- صفوی ، امان اله ، ( 1382 )،کلیات روش ها و فنون تدریس . تهران : انتشارات معاصر .
- طارمسری ، مریم ، ( 1376 ) ، بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی ناحیه یک رشت ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد .
- عابدی ، جمال ، ( 1372 ) ، خلاقیت و شیوه های نو در اندازه گیری آن،پژوهش هایروانشناختی ، دوره 2 ، شماره یک .
- عباس نژاد ، فرزاد ،(1386 )،تاثیر راهبردهای فراشناختی بر روی پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان تنکابن؛ پایان نامه کارشناسی ارشد.
- غنی فر ، محمد ، ( 1372 ) ، بررسی نظرات معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند درباه ی سودمندی روش های فعال و غیر فعال آموزشی .
- کاتبی ، رقیه ،( 1383 ) ، بررسی رابطه میان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشپژوهان دوره پیش دانشگاهی شهرتهران ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد.
- کفایت ، محمد ، ( 1373 ) ، بررسی ارتباط شیوه ها و نگرش های فرزند پروری با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر با هوش ، پیشرفت تحصیلی و رفتار پیشرفت گرای دانش آموزان سال اول دبیرستان های اهواز ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد .
- کیوان فر ، محمد رضا و دکترنصر اصفهانی ، احمدرضا ، ( 1386 ) ، بررسی میزان تاثیر استفاده از روش های فعال تدریس در میزان موفقیت دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی؛ فصل نامه آموزه ، شماره 17 .
- معرفت نیا ، قربان ،( 1384 )، تاثیر روش های فعال و سنتی بر نوع یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم هنرستان در درس مبانی برق با تاکید بر بازده های یادگیری گانیه در شهرستان ارومیه درسال تحصیلی84- 1383 ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد.
- ملکی ، حسن ، ( 1382 ) ، مهارت های اساسی تدریس . زنجان : انتشارات نیکان کتاب .
_Dale, edgar . ( 1960 ) . Why use active learning . [on-line] available
Learning /why useal.htm. Http://www.acu.edu/ete/active
_Diaz ,c (2001) . Multicultural education in the 21 st century, boston :
Allyn & bacon.
_felder. R ., felder , g., and dietz , e.j. ( 1998 ) . A longitudinal study of
Engineering student performance and retention v s .
_Comparisons with traditionally taught student . Journal of
Engineering education , 469 – 480 .
_ Gauvain, m (2001). The social context of cogntive development ,
New york : gilford.
_lefrancois, r , guy . (1991 ) . Pschology for teaching . Calfornia ,
Wadas worth , inc .
_ Mednic , s . A. ( 1962 ) . The associative basis of the creative process .
Psychological reviw .
_ Russel l , p . ( 2003 ) . Student learning of criterion 3 (a)-(k) outcomes
With short instructional modules and the relationship to
Blooms taxonomy . Journal of enrineering education.
_ Silberman , mel.(1996) . Active learning : 101 strategies to teach any
Subject massachusetts : simon and schuster.
_ Torrance . E . P . ( 1965 ) . G: fted children in the creative portential .
Minneapolis : univercity of minuesota .