تدوین و اولویتبندی استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دورهی ابتدایی شهر تبریز
الموضوعات :سیده مهتاب حلیمی 1 , اسکندر فتحی آذر 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و عضو باشگاه پژوهشگران جوان
2 - استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: اولویت بندی, دوره ابتدایی, شهر تبریز, : استانداردسازی, مدیران آموزشی, روشهای آماری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، تدوین و اولویتبندی استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دورهی ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز است. برای تحقق این هدف ابتدا پیشینه و مبانی نظری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و پس از استخراج 6 مؤلفهی اصلی و 40 زیر مؤلفه از چند تن از اساتید و کارشناسان خواسته شد تا در مورد آنها نظر بدهند. سپس پرسشنامهای تدوین شد و بعد از تصویب نهایی، به نمونه آماری پژوهش که شامل 80 نفر از مدیران مدارس ابتدایی دولتی شهر تبریز بود ارایه شد و از آنها خواسته شد ابتدا مؤلفهها را اولویتبندی کرده، و سپس برای بررسی وضعیت استانداردهای تدوین شده در حال حاضر به پرسشنامهای حاوی 40 سؤال پاسخ دهند. روایی پرسشنامه توسط سه نفر از اساتید تأیید گردید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کورنباخ محاسبه شده که برابر 91/0 است. دادههای حاصل با استفاده از روشهای آماری نظیر: تحلیل فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آزمون آماریt و از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان میدهد که اولویتبندی مؤلفههای اصلی استانداردها از دیدگاه جامعه آماری به ترتیب بدین شرح است: 1) اخلاق و ارزشها، 2) وظایف، 3) ویژگیها، 4)مهارتها، 5) نقشها، 6) حصول نتیجه. البته در اولویتبندی زیر مؤلفهها بین اولویتهای برتر از دید مدیران با آنچه که در عمل ملاحظه میشود تفاوتهایی وجود دارد که به تفصیل در متن تحقیق بررسی شده است.
الوانی، مهدی و ریاحی، بهروز (1382). سنجش کیفیت خدمات. تهران: مرکز آموزش و
تحقیقات صنعتی ایران.
الوانی، سید مهدی(1383). نقش استاندارد در چرخه حیات مدیریت انسانی، مجموعه مقالات
اولین همایش علمی استانداردسازی در آموزش وپرورش، وزارت آموزش و
پرورش، دفتر بهبود کیفیت و راهبری استانداردها، تهران.
حسینی نسب، داوود. علی اقدم، اصغر (1375). فرهنگ واژهها و تعاریف تعلیم و تربیت،
تبریز، نشر احرار.
حلیمی، سیده مهتاب (1389). تدوین و اولویتبندی استانداردهای عملکرد مدیران
آموزشی دورهی ابتدایی شهر تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه
آزاد اسلامی تبریز.
خنیفر، حسین(1383). درآمدی بر مدیریت آموزشی و بحث استانداردسازی، مجموعه مقالات
اولین همایش علمی استانداردسازی در آموزش وپرورش، وزارت آموزش
و پرورش، دفتر بهبود کیفیت و راهبری استانداردها، تهران.
رابینز، استیفن پی.(1943). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها.ج اول، فرد. ترجمه علی
پارساییان، سید محمد اعرابی.تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوازدهم (1386).
غفوریان، هما (1381). بررسی شاخصهای عملکرد مدیران دورهی ابتدایی استان
تهران و ارایه الگوی مناسب. رساله تحصیلی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد
اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
قورچیان، نادرقلی و محمودی، امیرحسین(1383) فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 8،
سال سوم، تابستان1383.
کلید آموزش کجاست، نشریه اقتصاد ایران(مهر ۱۳۸۱)،ص۱۸
کهنسال، سعید (1379). استانداردسازی (شناخت، روشهای اجرا و تأثیرات آن). ماهنامه
استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، شماره 110، آبان.
مهدینژاد، سیما (1385). « بررسی شاخصهای عملکرد مدیران آموزشی دوره
راهنمایی منطقه شبستر و ارایه الگوی مناسب» پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه
آزاد اسلامی تبریز
Council of Chief State School Officers, (1996) Interstate School
Leaders Licensure Consortium, Standards for School
Leaders, Washington, DC.
Erden, A., Erden H. (2009) Predicting organizational trust level of
school managers and teachers at elementary schools, Procedia-
Social and Behavioral Sciences, Volume 1, Issue 1,
p 2180-2190.
Gandal, Vranek,(2001) Standards: Here Today, Here Tomorrow,
EducationalLerdership, ASCD, Volume 59 Number 1,
September 2001, p.6-13.
Glasman. N.S, Glasman. L.D (2010) Principal Evaluation: Concepts,
Needs and Realities, International Encyclopedia of Education
(Third Edition) Pages 698-705
Ingvarson. L (2010) School Leadership Standards, International
Encyclopedia of Education (Third Edition), p 768-776.