تحلیلی بر منطق تایلر در برنامه ریزی درسی: مضامین موجه و مغفول
الموضوعات :رحمتاله خسروی 1 , منصوره کافیزاده 2
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس
2 - کارشناس ارشد برنامهریزی درسی
الکلمات المفتاحية: برنامهریزی درسی, منطق تایلر, مضامین موجه, مضامین مغفول,
ملخص المقالة :
دیرپاترین صورتبندی نظری در قلمرو برنامه درسی "منطق تایلر" است که در کتاب معروف "اصول اساسی برنامه درسی و آموزش" منعکس شده است. این مقاله که با روش تحلیلی انجام شده، در صدد پاسخگویی به دو سؤال محوری است: 1) چه مضامینی از منطق تایلر هنوز هم موجه و قابل اعتناست؟ 2) مضامین مغفول این منطق کدامند؟ در این راستا ویژگیها و عناصر اساسی منطق تایلر از قبیل اهداف آموزشی؛ منابع تعیین اهداف (فراگیران، جامعه و متخصصان موضوعات درسی)؛ انتخاب، سازماندهی و ارزشیابی تجارب یادگیری؛ و نوع الگوی برنامه درسی مورد مطالعه و تفسیر قرار میگیرد. آنچه مقاله حاضر را متمایز میسازد، بهرهگیری از مصاحبههای تایلر برای فهم بهتر منطق او میباشد.
Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Carr, W. & Kemmis, S. (1986) Becoming Critical: education, knowledge and action research. Lewes, Falmer.
Cordero, G. & García Garduño, J. M. (2004). The Tylerian curriculum model and the reconceptualists. Interview with Ralph W. Tyler (1902-1994). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2).
Cronbach, L. (1986). Tyler’s contributions of the Eight Year Study. Journal of Thought, 21, 47-52.
Doll, Jr., W. (1993). A post-modern perspective on curriculum. New York: Teachers College Press.
Eisner, E. (1994). Educational imagination: on the design and evaluation of school programs. New York: MacMillan.
Garcia Garduno, J. M.(1995). La Consolidacion de la teoria curricular en los Estados Unidos(1912-1949). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 25(2) 57-81.
Glanz, J., & Behar-Horenstein, L. S. (Eds.). (2000). Paradigm debates in curriculum and supervision: Modern and postmodern perspectives. Westport, CT: Bergin & Garvey.
Goodlad, J. (1966). “The Development of a Conceptual System for Dealing with Problems of Curriculum and Instruction,” U.S. Department of Health, Education, and Welfare, Office of Education Cooperative Research Project No. 454 (Los Angeles: Institute for the Development of Educational Activities, UCLA).
Henderson, J. G. (1995). Transformative curriculum leadership. Englewood Cliffs, New Jersey: Merrill.
Hlebowitsh, P.S(1992). Amid behavioural and behavioristic objectives: Reappraising appraisals of the Tyler Rationale. Journal of Curriculum Studies. 24(6), pp(533-547).
Hlebowitsh, P.S(1995). Interpretations of the Tyler Rationale: A reply to Kliebard. Journal of Curriculum Studies.27(1), pp(89-94).
Jackson, P. W. (1992). Concepts of curriculum and curriculum specialists. In In Jackson, P. W. (1992) (Ed.), Handbook of research on curriculum (pp. 3-40). New York: Macmillan.
Kliebard, H M. (1970). Reappraisal: The Tyler Rationale, School Review, 78(2), 259–272.
Kridel, C., & Bullough, Jr., R. V. (2007). Stories of the Eight- Year Study. New York: State University of New York Press.
Marsh, C. J., & Willis, G. (2007). Curriculum alternative approaches, ongoing issues (4th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson.
Marshall, J. D., Sears, J. T., & Schubert, W. H. (2000). Turning points in curriculum. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hill, Inc.
McNeil, J. D. (1990). Curriculum: A comprehensive introduction (4th Ed.). Glenview, ILL: Scott, Foresman and Company.
Pinar, W. F. (1975). Curriculum theorizing: The reconceptualist. Berkeley, CA: McCutchen.
Pinar, W. F. (1978). Notes on the curriculum field 1978. Educational Researcher, 7(8), 5-12.
Pinar, W. F., & Grumet (1981). Theory and practice and the reconceptualization of curriculum studies. In M. Lawn & L. Barton (Eds.), Rethinking curriculum studies: a radical approach (pp. 20-44). London: Croom Helm.
Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1995). Understanding curriculum. New York: Peter Lang.
Popham, W. J., & Baker, E. L. (1970). Establishing instructional goals. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Ridings, J. (1981, November). An interview with Ralph Tyler [Occasional papers, No. 13]. Retrieved May 15, 2004 from the web site of Western Michigan University, Evaluation Center.
Schubert, W. H. (1986). Curriculum perspective, paradigm, and possibility. New York: MacMillan.
Schubert, W., & Schubert, A. L. L. (1986). A dialog with Ralph Tyler. Journal of Thought, 21(1), 91–118.
Shane, Harold G. (1981). Significant writings that have influenced the curriculum: 1906-81. Phi Delta Kappan, 62(5), 311-314.
Tanner, D. (1982). Curriculum history. In H.E. Mitzel (Ed.), Encylopedia of educational research (pp. 412-420). New York: Macmillian and Free Press.
Tanner, D., & Tanner, L. (1995). Curriculum development theory into practice (3rd ed.). Columbus, Ohio: Merrill.
Tyler, R. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: The University of Chicago Press.
Wraga, W. G. (1998).‘Interesting, if true’: Historical perspectives on the ‘reconceptualization’ of curriculum studies. Journal of Curriculum and Supervision, 14(1), 5–28.