ویژگیهای روانسنجی مقیاس توجه مشروط والدین در دانشآموزان شهرستان یزد
الموضوعات :خدیجه عابدینی 1 , سیاوش طالع پسند 2 , اسحاق رحیمیان بوگر 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 - دانشیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: هنجاریابی, توجه مشروط مثبت, توجه مشروط منفی, توجه مشروط والدین,
ملخص المقالة :
توجه مشروط والدین یک راهبرد مهم و تأثیرگذار در تربیت فرزندان است در این راهبرد والدین عشق و توجه خود را به شیوة رفتاری فرزندان وابسته می کنند بدین صورت که در توجه مشروط مثبت والدین بیش از حد از رفتار فرزند قدردانی کرده و در توجه مشروط منفی توجه و عشق خود را از فرزندان دریغ می کنند. هدف این مطالعه رواسازی مقیاس توجه مشروط مادر در دانش آموزان شهرستان یزد بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دوره اول دبیرستانهای شهرستان یزد در سال تحصیلی 99-98 بودند. شرکتکنندگان ۳21 نفر از دانشآموزان دختر و پسر بودند (152 دختر و 169 پسر) که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند همه آنها مقیاس توجه مشروط مادر و مقیاس طرد و پذیرش والدین را تکمیل کردند. تحلیل اعتبار، تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی سؤال نمره کل برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس توجه مشروط مادر اجرا شد. یافته ها نشان داد مقیاس توجه مشروط از چهار عامل توجه مشروط و مثبت تحصیلی، توجه مشروط و منفی تحصیلی، توجه مشروط و مثبت هیجانی و توجه مشروط و منفی هیجانی اشباع شده است. ضرایب آلفای کرونباخ برای تمام خرده مقیاسها و کل مقیاس در هر دو جنس و کل شرکت کنندگان از نظر روانسنجی، مطلوب بوده و دامنة اکثر همبستگی های مجموعه ماده ها مطلوب بود. نتایج تحلیل عاملی حاکی از برازش مطلوب داده های مدل بود. بهعلاوه، الگوی ضرایب همبستگی بین خرده مقیاس ها و روایی ملاکی همزمان پرسشنامه، با مقیاس طرد و پذیرش والدین بیانگر روایی خوب این مقیاس بود. در نتیجه نسخه فارسی پرسشنامه توجه مشروط مادر در جامعه دانش آموزان از ویژگی های روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان آن را بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روانشناختی استفاده کرد
بادان فیروز، علی، طباطبایی، سید موسی و ناجی، احمدعلی (2017). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روانشناختی وابستهمدار و پیشرفتمدار در دانشآموزان دبیرستان، روانشناسی مدرسه، 6(3)، 7-22.
یزدخواستی، فریبا و قاسمی، سوسن (1389). رابطه بین شخصیت والدین و طرد و پذیرش کودکان توسط آنها. مطالعات روانشناسی تربیتی، 7(12), 131-144.
Aronfreed, Justin. (1968). Aversive control of socialization. In Nebraska symposium on motivation. University of Nebraska Press.
Assor, A., Yaniv, K.-M., & Roth, G. (2014). Parental conditional regard: Psychological costs and antecedents. Human motivation and interpersonal relationships: Springer, 215-37.
Assor, A., Guy, R., &. Deci, E. L. (2004). The emotional costs of parents' conditional regard: A Self‐Determination Theory analysis. Journal of personality, 72(1): 47-88..
Badanfyruz, A., Tabatabai, S, m., & Naji, A. A. (2017). Investigating the psychometric properties of the Persian version of the Dependent and Progressive Oriented Psychological Control Scale in high school students. School Psychology, 6(3): 7-22 [In Persian].
Barber, B. K., & Harmon, E. (2002). Violating the self: Parental psychological control of children and adolescents.
Barber, B. K., & Xia, M. (2013) The centrality of control to parenting and its effects.
Barber, B. K. (1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct. Child development, 67(6): 3296-3319.
Baumrind, D. (1987). A developmental perspective on adolescent risk taking in contemporary America. New directions for child and adolescent development, (37): 93-125
Breckler, S. J. (2000). Applications of covariance structure modeling in psychology: Cause for concern? Psychological Bulletin. 107(2): 260-73.
Deci, Edward L., &. Ryan, Richard M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4): 227-268.
Deci, Edward L., &. Ryan, Richard M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4),: 227-268.
Gray, M. R., & Steinberg, L. (1999). Unpacking authoritative parenting: Reassessing a multidimensional construct. Journal of Marriage and the Family, 574-587.
Hoffman, M. L. (1970). Moral development. In P. H. Mussen (Ed.), Carmichael’s manual of child psychology. 2, 261–360. New York, NY: Wiley.
Jackson, D. L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural equation modeling, 10(1): 128-141.
Jöreskog, K. G., (2003). Sorbom. LISREL 8 : user's reference guide. In: Sörbom D, editor. 2nd ed. ed. Chicago, IL :: Scientific Software International.
Kamins, M. L., &. Dweck, C. S. (1999). Person versus process praise and criticism: Implications for contingent self-worth and coping. Developmental psychology. 35(3): 835.
Otterpohl, N., Keil, A. G., Assor, A., & Stiensmeier-Pelster, J. (2017). Erfassung von elterlicher bedingter Wertschätzung im Lern-und Leistungsbereich und im Bereich der Emotionsregulation. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.
Pace, U., & Zappulla, C. (2011). Problem behaviors in adolescence: The opposite role played by insecure attachment and commitment strength. Journal of Child and Family Studies, 20(6): 854-862.
Roth, G., A., Avia., Niemiec, Christopher. P., Ryan, Richard . M., & Deci, Edvard. L. (2009). The emotional and academic consequences of parental conditional regard: Comparing conditional positive regard, conditional negative regard, and autonomy support as parenting practices. Developmental psychology, 45(4): 1119.
Shah, R., & Goldstein, S. M. (2006). Use of structural equation modeling in operations management research: Looking back and forward. Journal of Operations management. 24(2):148-69.
Sigelman, C. K., & Rider. E. A. (2014). Life-span human development. Cengage Learning.
Yazdkhasti, F., & Ghasemi, S. (2010). The relationship between parents' personality and their rejection and acceptance of children. Educational Psychology Studies, 7(12): 131-144 [In Persian].
_||_Aronfreed, Justin. (1968). Aversive control of socialization. In Nebraska symposium on motivation. University of Nebraska Press.
Assor, A., Yaniv, K.-M., & Roth, G. (2014). Parental conditional regard: Psychological costs and antecedents. Human motivation and interpersonal relationships: Springer, 215-37.
Assor, A., Guy, R., &. Deci, E. L. (2004). The emotional costs of parents' conditional regard: A Self‐Determination Theory analysis. Journal of personality, 72(1): 47-88..
Badanfyruz, A., Tabatabai, S, m., & Naji, A. A. (2017). Investigating the psychometric properties of the Persian version of the Dependent and Progressive Oriented Psychological Control Scale in high school students. School Psychology, 6(3): 7-22 [In Persian].
Barber, B. K., & Harmon, E. (2002). Violating the self: Parental psychological control of children and adolescents.
Barber, B. K., & Xia, M. (2013) The centrality of control to parenting and its effects.
Barber, B. K. (1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct. Child development, 67(6): 3296-3319.
Baumrind, D. (1987). A developmental perspective on adolescent risk taking in contemporary America. New directions for child and adolescent development, (37): 93-125
Breckler, S. J. (2000). Applications of covariance structure modeling in psychology: Cause for concern? Psychological Bulletin. 107(2): 260-73.
Deci, Edward L., &. Ryan, Richard M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4): 227-268.
Deci, Edward L., &. Ryan, Richard M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4),: 227-268.
Gray, M. R., & Steinberg, L. (1999). Unpacking authoritative parenting: Reassessing a multidimensional construct. Journal of Marriage and the Family, 574-587.
Hoffman, M. L. (1970). Moral development. In P. H. Mussen (Ed.), Carmichael’s manual of child psychology. 2, 261–360. New York, NY: Wiley.
Jackson, D. L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural equation modeling, 10(1): 128-141.
Jöreskog, K. G., (2003). Sorbom. LISREL 8 : user's reference guide. In: Sörbom D, editor. 2nd ed. ed. Chicago, IL :: Scientific Software International.
Kamins, M. L., &. Dweck, C. S. (1999). Person versus process praise and criticism: Implications for contingent self-worth and coping. Developmental psychology. 35(3): 835.
Otterpohl, N., Keil, A. G., Assor, A., & Stiensmeier-Pelster, J. (2017). Erfassung von elterlicher bedingter Wertschätzung im Lern-und Leistungsbereich und im Bereich der Emotionsregulation. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.
Pace, U., & Zappulla, C. (2011). Problem behaviors in adolescence: The opposite role played by insecure attachment and commitment strength. Journal of Child and Family Studies, 20(6): 854-862.
Roth, G., A., Avia., Niemiec, Christopher. P., Ryan, Richard . M., & Deci, Edvard. L. (2009). The emotional and academic consequences of parental conditional regard: Comparing conditional positive regard, conditional negative regard, and autonomy support as parenting practices. Developmental psychology, 45(4): 1119.
Shah, R., & Goldstein, S. M. (2006). Use of structural equation modeling in operations management research: Looking back and forward. Journal of Operations management. 24(2):148-69.
Sigelman, C. K., & Rider. E. A. (2014). Life-span human development. Cengage Learning.
Yazdkhasti, F., & Ghasemi, S. (2010). The relationship between parents' personality and their rejection and acceptance of children. Educational Psychology Studies, 7(12): 131-144 [In Persian].