ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت
الموضوعات :عطااله جابرانصاری 1 , عباس خورشیدی 2 , علیرضا عراقیه 3 , علی اکبر خسروی بابادی 4 , سعید مرادی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریتدانش, ممیزیمدیریت دانش, مدلمفهومیممیزیمدیریت دانش, الگویممیزی مدیریت دانش, وزارت نفت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خودظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعهکیفی پژوهش شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها و مدیران عالی وزارت نفت بوده و حجم نمونه متشکل از جامعه کارکنان ستادی براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان تعداد 324 نفر (زن 163و مرد 161) بدست آمده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. رواییصوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرارگرفت. ضریب آلفایکرونباخ برای پرسشنامه 90/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی، و بارش فکری انجام شد که 5 بعد (اهدافشغلی، مربی، محیط، دانشجو، محتوا، مدیریت)، 13مؤلفه و80 شاخص در بعد کیفی برای الگوی ممیزی مدیریت دانش نهایی شد و بعد کمی در دو بخش: 1-توصیفدادهها 2-تحلیلدادهها، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش مؤید این مطلب است که اجرای فرآیندهای مدیریت دانش در وزارت نفت همچون سازمانهای دیگر بدون داشتن یک الگوی ممیزی مدیریت دانش اختصاصی و پویا، محکوم به شکست خواهد بود. که با عنایت به بررسی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ممیزیمدیریت دانش، الگوی مذکور احصا و ارائه شد.
خورشیدی، عباس(1393). ارزشیابی آموزش، تهران: یسطرون.
رحمنی، اعظم (1394). بررسی نقش مدیریت دانش در توانمندسازی روانشناختی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد، رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
مهدوی، محمدمهدی (1392). ارائه مدل کاربردی ممیزیدانش با رویکرد فازی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده مهندسی فنی و مهندسی. دانشگاه قم.
محمدی، لیلا (1391). ممیزیدانش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. پایاننامه کارشناسیارشد، رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نویدی، فاطمه (1397). ممیزیدانش در سازمان های پروژه محور به سوی یک مدل مفهومی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
Alwan, M. H., Bin, H. j., Zainuddin, S., & Noor, H. (2015). Generic Model for Knowledge Audit to Enhance Process-based Knowledge. International Journal of Engineering and Technical Research (IJETR), 15(1): 279-282.
Aris, E. P., & Ayuso, B. L. (2010). A Methodology for the Auditing of Technological Knowledge Management. In: Cruz-Cunha MM, editor. Social, Management, and Organizational Dimensions of Enterprise Information Systems. Portugal: Business science reference, 3(4): 134-156.
Clark, D. (2019). Knowledge. Retrieved November 15, 2011, from http://www.nwlink.com/~Donclark/knowledge/knowledge.html.
Clarke, R. (2019). "Knowledge." Retrieved 2 April 2011, 2008, from http://www.anu.edu.au/people/Roger.Clarke/SOS/Know.html.
Cordy, E. (2018). Introduction to Knowledge Management. Retrieved November 20, 2011, from http://www.communityknowledge.co.uk/ kmaIntro/index.htm.
Chi, W. C, Percy L., & Wee. B. (2011). Knowledge Audit with Intellectual Capital in the Quality Management Process: An Empirical Study in an Electronics Company on ResearchGate, Electronic Journal of Knowledge Management, 9(2): 98-116.
Chowdhury, N. (2015). Supporting product Innovation Through Knowledge Audit, Studies in Business and Economics, 18(1): 69-84.
Emerald, G. (2006). "Knowledge management: much more than a technology exercise." Strategic Direction, 22(1): 16-18.
Tobias, N. (March 2018). European Guide to good Practice in Knowledge Management -Part 4: Guidelines for Measuring kma. from
Fralinger, B., & Karesen, C. (2007). Organizational Culture at the University Level: A study Using The OCAI Instrument. Journal of College Teaching & Learning 4(11):128-136.
Gottschalk, P. (2012). Strategic Knowledge Management Technology. J. T. Mehdi Khosrow-pour, Amanda Appicello, Michele Rossi, Ingrid Widitz, Idea Group Publishing.
Henczel, S. (2018). The Information Audit as a First Step Towards Effective Knowledge Management.
Hylton, A. (2005). Build Your Knowledge Audit Awareness. Retrieved 23 March 2011, 2008, from http://www.thestep.gr/trainmor/dat/%7B727027bb-af4a-4b9bbd87-86dd1b528132%7D/article.pdf.
Henczel, S. (2000). The Information Audit as a First Step Towards Effective Knowledge Management. INSPEL, 34(2000): 210-226
Khorshidi, A. (2015). Training Evaloution. Tehran: Yasteroun. [In Persian].
Kim, S., H. Hwang. (2003). A Process-Based Approach to Knowledge Flow Analysis: A Case Study of a Manufacturing Firm. Knowledge and Process Management, 4(10): 260-276
Lingham, L. (2006). Knowledge audit. Retrieved December 2, 2011, from http://en.allexperts.com/q/Management-Consulting2802/ knowledge-audit. htm.
Mahdavi, M, M. (2014). Provide a practical model of knowledge auditing with a Phasiss approach. Master's thesis. Qom- University, Faculty of engeenireng [In Persian].
Makambe, Ushe. (2015). A Knowledge Audit of a Higher Education Institution: A Core Process Approach. International Journal of Economics, Commerce and Management United Kingdom, 3(6): 814-831.
Mmakwena, M., & Jacqueline, N. (2018). An analysis of the knowledge audit methodology: a case study on the national school of government. Standing Conference of Eastern, Central and Southern African Library,18(9): 423-434
Mohammadi, L. (2013). Knowledge audit of Iran Institute of Information Science and Technology. Master's thesis. Allameh-Tabatabei University, Faculty of Psychology and Educational Sciences [In Persian].
Malcik, M., & Kantor, C. (2014). Know Map as a New System in the Assessment and Management of Knowledge. International Journal of Computer and Information Technology, 3(4): 799-804.
Malhotra, Y. (2004). Why Knowledge Management Systems Fail Ennablers and Constraints of Knowledge Managemet in Human Enterprises. Retrieved 20 November, 2011, from http://www.brint.org/Why kma SFail.htm.
Navidi, F. (2019). Knowledge audit in project-oriented organizations towards a conceptual model. Master's thesis. Ferdowsi Mashhad University, Faculty of Psychology and Educational Sciences [In Persian].
Orion, D. (2008). Identifying Core Processes. Retrieved 28 March 2008, from http://www.bettermanagement.com/library/library.aspx?libraryi d=1154.
Patil, G., & Bamnote, G. R. (2015). A Survey on Knowledge Management in Small-Sized Software Organizations. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET). 2(2): 327-323.
Perez, S. B., & Valenzuela, G. (2006). Knowledge Audit Methodology with Emphasis on Core Processes. European and Mediterranean Conference on Information Systems (EMCIS), Costa Blanca, Alicante, Spain.
Russ, M., Fineman, R., & Jones, J. K. (2010). KARMA-Knowledge Assessment Review and Management Audit in Russ, M. (Ed.) Knowledge Management Strategies for Business Development: 64-83. Hershey, PA:
Shahmoradi, L; Ahmadi, M; Sadoughi, F; Piri, Z., & Gohari, M. R. (2015). A Comprehensive Model for Executing Knowledge Management Audits in Organizations a Systematic Review. The Health Care Manager, 34(1): 28–40.
Sharma, C. K., & Singh, A. K. (2011). An Evaluative Study of Information Audit and Knowledge Management Audit. Brazilian Journal of Informayion Science, Marília (SP), 5(1): 53-59.
Vitelli, J. B., & Skovira, R. J. (2012). Knowledge Management Audit: A Pilot Project at a Large Multi-National Corporation. Issues in Information Systems, 13(2): 311-319.
YE. Nogueira. (2017). Methodolgy for knowledge management audit. Global Journal of Engineering Science and Research Management,4(11): 214-234.
_||_Alwan, M. H., Bin, H. j., Zainuddin, S., & Noor, H. (2015). Generic Model for Knowledge Audit to Enhance Process-based Knowledge. International Journal of Engineering and Technical Research (IJETR), 15(1): 279-282.
Aris, E. P., & Ayuso, B. L. (2010). A Methodology for the Auditing of Technological Knowledge Management. In: Cruz-Cunha MM, editor. Social, Management, and Organizational Dimensions of Enterprise Information Systems. Portugal: Business science reference, 3(4): 134-156.
Clark, D. (2019). Knowledge. Retrieved November 15, 2011, from http://www.nwlink.com/~Donclark/knowledge/knowledge.html.
Clarke, R. (2019). "Knowledge." Retrieved 2 April 2011, 2008, from http://www.anu.edu.au/people/Roger.Clarke/SOS/Know.html.
Cordy, E. (2018). Introduction to Knowledge Management. Retrieved November 20, 2011, from http://www.communityknowledge.co.uk/ kmaIntro/index.htm.
Chi, W. C, Percy L., & Wee. B. (2011). Knowledge Audit with Intellectual Capital in the Quality Management Process: An Empirical Study in an Electronics Company on ResearchGate, Electronic Journal of Knowledge Management, 9(2): 98-116.
Chowdhury, N. (2015). Supporting product Innovation Through Knowledge Audit, Studies in Business and Economics, 18(1): 69-84.
Emerald, G. (2006). "Knowledge management: much more than a technology exercise." Strategic Direction, 22(1): 16-18.
Tobias, N. (March 2018). European Guide to good Practice in Knowledge Management -Part 4: Guidelines for Measuring kma. from
Fralinger, B., & Karesen, C. (2007). Organizational Culture at the University Level: A study Using The OCAI Instrument. Journal of College Teaching & Learning 4(11):128-136.
Gottschalk, P. (2012). Strategic Knowledge Management Technology. J. T. Mehdi Khosrow-pour, Amanda Appicello, Michele Rossi, Ingrid Widitz, Idea Group Publishing.
Henczel, S. (2018). The Information Audit as a First Step Towards Effective Knowledge Management.
Hylton, A. (2005). Build Your Knowledge Audit Awareness. Retrieved 23 March 2011, 2008, from http://www.thestep.gr/trainmor/dat/%7B727027bb-af4a-4b9bbd87-86dd1b528132%7D/article.pdf.
Henczel, S. (2000). The Information Audit as a First Step Towards Effective Knowledge Management. INSPEL, 34(2000): 210-226
Khorshidi, A. (2015). Training Evaloution. Tehran: Yasteroun. [In Persian].
Kim, S., H. Hwang. (2003). A Process-Based Approach to Knowledge Flow Analysis: A Case Study of a Manufacturing Firm. Knowledge and Process Management, 4(10): 260-276
Lingham, L. (2006). Knowledge audit. Retrieved December 2, 2011, from http://en.allexperts.com/q/Management-Consulting2802/ knowledge-audit. htm.
Mahdavi, M, M. (2014). Provide a practical model of knowledge auditing with a Phasiss approach. Master's thesis. Qom- University, Faculty of engeenireng [In Persian].
Makambe, Ushe. (2015). A Knowledge Audit of a Higher Education Institution: A Core Process Approach. International Journal of Economics, Commerce and Management United Kingdom, 3(6): 814-831.
Mmakwena, M., & Jacqueline, N. (2018). An analysis of the knowledge audit methodology: a case study on the national school of government. Standing Conference of Eastern, Central and Southern African Library,18(9): 423-434
Mohammadi, L. (2013). Knowledge audit of Iran Institute of Information Science and Technology. Master's thesis. Allameh-Tabatabei University, Faculty of Psychology and Educational Sciences [In Persian].
Malcik, M., & Kantor, C. (2014). Know Map as a New System in the Assessment and Management of Knowledge. International Journal of Computer and Information Technology, 3(4): 799-804.
Malhotra, Y. (2004). Why Knowledge Management Systems Fail Ennablers and Constraints of Knowledge Managemet in Human Enterprises. Retrieved 20 November, 2011, from http://www.brint.org/Why kma SFail.htm.
Navidi, F. (2019). Knowledge audit in project-oriented organizations towards a conceptual model. Master's thesis. Ferdowsi Mashhad University, Faculty of Psychology and Educational Sciences [In Persian].
Orion, D. (2008). Identifying Core Processes. Retrieved 28 March 2008, from http://www.bettermanagement.com/library/library.aspx?libraryi d=1154.
Patil, G., & Bamnote, G. R. (2015). A Survey on Knowledge Management in Small-Sized Software Organizations. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET). 2(2): 327-323.
Perez, S. B., & Valenzuela, G. (2006). Knowledge Audit Methodology with Emphasis on Core Processes. European and Mediterranean Conference on Information Systems (EMCIS), Costa Blanca, Alicante, Spain.
Russ, M., Fineman, R., & Jones, J. K. (2010). KARMA-Knowledge Assessment Review and Management Audit in Russ, M. (Ed.) Knowledge Management Strategies for Business Development: 64-83. Hershey, PA:
Shahmoradi, L; Ahmadi, M; Sadoughi, F; Piri, Z., & Gohari, M. R. (2015). A Comprehensive Model for Executing Knowledge Management Audits in Organizations a Systematic Review. The Health Care Manager, 34(1): 28–40.
Sharma, C. K., & Singh, A. K. (2011). An Evaluative Study of Information Audit and Knowledge Management Audit. Brazilian Journal of Informayion Science, Marília (SP), 5(1): 53-59.
Vitelli, J. B., & Skovira, R. J. (2012). Knowledge Management Audit: A Pilot Project at a Large Multi-National Corporation. Issues in Information Systems, 13(2): 311-319.