اثربخشی آموزش معلمان در مدیریت مؤثر کلاس درس بر درگیری تحصیلی رفتاری و شناختی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان
الموضوعات :طاهره حیدری لقب 1 , علی اکبر امین بیدختی 2 , سیاوش طالع پسند 3
1 - دانشجوی دکتری مدیرت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش معلمان, درگیری تحصیلی, درگیری شناختی, مدیریت کلاس درس, درگیری رفتاری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه مداخله آموزش معلمان در مدیریت مؤثر کلاس درس بر درگیری تحصیلی شناختی و رفتاری دانشآموزان بود. پژوهش به شیوه آزمایشی. طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن دارای سابقه زیر 10 سال و دانشآموزان کلاس های درس آن ها در دوره دوم (پایه های چهارم تا ششم) مدارس ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی(98-97) بود. شرکت کنندگان در برنامه مداخله32 نفر از معلمان و دانشآموزان کلاس درسشان بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل(16 نفر برای هر گروه) تقسیم شدند. برنامه مداخله آموزشی مدیریت مؤثر کلاس برای معلمان گروه آزمایش طی 15 جلسه دوساعته اجرا شد. کلیه دانشآموزان در کلاس های درس هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (2011 ) را به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل و تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازههای تکراری چند متغیری با کمک نرم افزارspss21 انجام و دادهها به صورت د و ماهه پیگیری شدند. یافته ها نشان داد آموزش معلمان در مهارتهای مدیریت کلاس درس منجر به افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان در ابعاد درگیری تحصیلی رفتاری و شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میشود(p < .001).. همچنین آموزش در طی یک دوره زمانی د و ماهه پایدار بود. با توجه به نتایج میتوان مطرح کرد که آموزش مدیریت مؤثر کلاس درس بر افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان در کلاس درس اثر مثبت دارد. در مجموع نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت آموزش مدیریت کلاس درس در بهبود درگیری تحصیلی دانشآموزان میباشد
_||_