بررسی تطبیقی حکم آیه «اسْتَمْتَاعْ» از دیدگاه فاضل مقداد و ابوبکر جصاص
الموضوعات : فقه و مبانی حقوق اسلامیسیدطه حسن نژاد 1 , احمد رضا رفیعی 2 , جواد پنجه پور 3
1 - دانشجوی دکتری فقه و حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوذراسگان، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوذراسگان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: نسخ, فاضل مقداد, ابوبکر جصاص, نکاح متعه, اباحه,
ملخص المقالة :
چکیدهفقها و دانشمندان امامیه از جمله فاضل مقداد با استناد به کتاب، سنت و اجماع نکاح متعه را یکی از اقسام نکاح صحیح دانسته و برمشروعیت آن فتوا داده اند و احکام متعه را به مانند نکاح دائم دانسته اند، هرچند این نوع ازدواج ازنظر آثار حقوقی با ازدواج دائم تفاوتهای دارد. ولی ازنظر احکام با ازدواج دائم مگر ازنظر معلوم بودن مدت هیچ تفاوتی ندارد. در این نوع ازدواج یک زن آزاد و کامل، با رضایت خود، به عقد مردی در می آید که هیچگونه مانعی (سببی، نسبی، رضاعی و غیره.) برای ازدواج وجود نداشته باشد که درآن مهریه و مدت ذکر شده؛ و فرزند حاصل فرزندی، مشروع و قانونی است و هرگاه مدت به سرآید زوجین بدون نیاز به طلاق ازهم جدا می شوند و زوجه عده را نگه می دارد. ولی در مقابل فقها و دانشمندان مذاهب اهل سنت از جمله ابوبکر جصاص با استناد به کتاب و سنت و عقل معتقدند که حکم حلیت و مشروعیت نکاح متعه توسط شخص پیامبر (ص) نسخ شده و صراحت فتوای عمربن خطاب خلیفه دوم در بیان حرام بودن آن و مجازات مرتکبین تاکید بر دستور پیامبر (ص) بوده؛ بنابراین نکاح متعه را باطل، جایز و صحیح نمیدانند و بر بطلان و حرام بودن آن فتوا داده است وسیره صحابه و اجماع فقهای مذاهب اربعه اهل سنت را دلیلی واضح برنسخ حکم متعه برهمگان می دانند.
_||_