مطالعه رابطه بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان منطقه هشت عملیات انتقال گاز شرکت ملی گاز ایران
الموضوعات :محمدرضا بخشعلیزاده 1 , ندا سلیمانی 2
1 - کارشناسیارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, رضایت شغلی و کارکنان اداره گاز,
ملخص المقالة :
طی دهه های اخیر، رضایت شغلی کارکنان به طور فزاینده ای مورد توجه مدیران و نظریه پردازان سازمانی قرار گرفته است، به طوری که تحقیقات بسیاری در زمینه شناخت عوامل موثر بر آن انجام شده است. ازاین رو، پژوهش حاضر باهدف شناسایی تاثیر هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان اداره گاز انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت پیمایشی است. بدین منظور پرسشنامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از اعتبار و پایایی ابزار اندازه گیری در میان نمونه ای متشکل از 235 نفر از کارکنان اداره گاز توزیع شد. داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss با آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین هوش هیجانی و ابعاد آن با رضایت شغلی کارکنان اداره گاز رابطه معنی داری وجود دارد.
آقایار، س؛ و دیگری. (1385). هوش هیجانی، کاربد هوش در قلمرو هیجان. اصفهان: انتشارات سپاهان.
امینیها، آ. بررسی رابطه هوش هیجانی با سازگاری زناشویی دبیران دبیرستانهای تهران. پایاننامه کارشناسیارشد مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س).
شریفزاده، ف؛ و دیگری. (1387). مطالعات مدیریت. شماره 57، صص 85-53 .
کرامتی، م، ر؛ و همکاران. (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی با رضایت شغلی کارکنان ادارات دولتی شهرستان قوچان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. سال ششم، شماره 4، صص 126-117.
Andrews, C. (2003). Job Satisfaction and Policy Perception. doctorial dissertation, university of north Texas.
Crany, C. J. & etal. (1992). Job Satisfaction. How People Feel abouttheir Jobs and How it Affects their Performance. New York, leaington press.
Furnham, A. (2005). The Psychology of behaviour at work. The Individual in the Organization. Routeldge Press, New York.
Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York, NY: Bantam Books.
Mayer, J. D. & etal. (2000). Emotional Intelligence as Zeitgeist as Personality, and as a Mental Ablility. In Bar-on, R. Parker, J. D. (eds). Hand book of Emotional Intelligence. Sanfra- ncisco: Jossey Bass.
Mayer, J. D. & etal. (1997). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
Wong, C. S. & etal. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly. 13 (2003), P.p: 243-274.