مطالعه ی مقایسه ای «رابطه سرمایه اجتماعی معلمان با رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان» در بین معلمان رسمی و حق التدریس در شهر مراغه سالتحصیلی 89-1388
الموضوعات :
1 - استادیار دانشگاه پیام نور مراغه
2 - کارشناس ارشد جامعه شناسی
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, رضایت شغلی, تعهدسازمانی, معلمان رسمی و حق التدریس, مطالعه مقایسه ای,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف شناخت رابطه ی سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی بین دو گروه از معلمان رسمی و حق التدریس به صورت مقایسه ای انجام گرفت. سرمایه اجتماعی و رضایت مندی شغلی و تعهد سازمانی معلمان می توانند از عوامل بسیار مهم در امر توسعه و رفاه اجتماعی باشند. این مطالعه با روش پیمایشی انجام گرفته ،و در آن از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه شامل 250 نفر از معلمان رسمی و حق التدریس مراغه در سال تحصیلی 89-88 به روش نمونه گیری تصادفی ساده و نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد ه اند. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی و ابعاد آن، و متغیر های وابسته رضایت شغلی و تعهد سازمانی است که نتایج به دست آمده رابطه ی معناداری بین آن ها نشان می دهد.
1- ازکیا، م و دیگری. 1385، فرا تحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمانهای آموزشی نامه علوم اجتماعی، شماره 27.
2- بلیکی، ن. 1386، طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه: حسن چاوشیان، انتشارات نی.
3- ایلخانی، م.1387، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و مشارکت در
تصمیم گیری کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، رساله کارشناسی ارشد مدیریت تحول، دانشگاه پیام نور تهران.
4- برقی، ا. 1376، بررسی عوامل مؤثر در میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی مشهد76-75، رساله کارشناسی ارشدرشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
5- پروین، ع. 1387، رابطهی سازههای پنج عاملی شخصیت با تعهد سازمانی در معلمان مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر اسلام آباد غرب، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
6- توسلی، غ. 1385، جامعهشناسی کار و شغل، تهران، انتشارات سمت.
7- جاهدی خسروشاهی، ا. 1388، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی وتمایل معلمان برای تصدی پست های مدیریت مدارس خسرو شهر، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
8- چلبی، م. 1372، جامعهشناسی نظم، تهران، نشر نی.
9- دانکن، ک. 1386، درآمدی بر آمار و تحقیقات اجتماعی، ترجمه: ملکی و بابایی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
10- ریف کین، ج. 1379، جامعهشناسی شغل (پایان کار)، ترجمه: حسن مرتضوی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
11- رستم نژاد، م و دیگری. 1385، ارزیابی عوامل موثر بر ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی اداره آموزش و پرورش بخش شهاب.
12- رادمهر، ش. 1386، بررسی میزان سرمایه اجتماعی بین زنان و مردان معلم منطقه10تهران، رساله کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور تهران.
13- زاهدی، م. 1376، توسعه و نابرابری، تهران، نشر مازیار.
14- فیضی، ط. 1386، مبانی سازمان و مدیریت، تهران، انتشارات پیام نور.
15- لوزیک، د. 1383، نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی، مترجم: سعید معیدفر، تهران، انتشارات امیرکبیر.
16- ساروخانی، ب. 1385، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، جلدهای 1 و 2، تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی، مطالعات فرهنگی.
17- سالارزاده، ن و دیگری. 1385، تاثیر میزان سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 33.
18- معیدفر و دیگری. 1384، بررسی رضایت شغلی معلمان نیشابور، انجمن جامعهشناسی، دوره 6.
19- همتی قهوه بروز، ف. 1374، راههای افزایش کارآیی و رضایت شغلی معلمان به منظور ارتقای کیفیت آموزشی.
20- Bogler, Ronit. 1999. Reassessing the behavior of principles as mutipli factor in teachers job satisfaction. Paper presented at the annual meeting of the American educational research association. Motreal. Canada.
21- Mcfadden, williamp. m.a power. 1979, discrepancy and conflict on job satisfacation for professionally oriednted high school Teacher.
22- NCES (national center for Education statistics), job satisfaction among Ameircas teachers, Effects of workplace condition, Background charateistics, and Teacher compensation. 1997.
23- W.Douthit. mindy D. 2002, job satisfaction Returns to Human and social capital.
24- P.Hasle. Jan H.Rejtrsen. kristian Gylling oleseno. 2002, organizational social capital and Health quality of work the employers two empirical studies from denmark.