بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هویتپذیری (مطالعه موردی در بین دانشآموزان پیشدانشگاهی پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 90-89)
الموضوعات :سیروس فخرایی 1 , انور کریمیان 2
1 - دانشگاه پیام نور گروه علوم اجتماعی تهران 193954697ج. ا. ایران.
2 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
الکلمات المفتاحية: هویت اجتماعی, : سرمایه فرهنگی, دانشآموزان پیشدانشگاهی, بازتولید فرهنگی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق سنجش تجربی مفاهیم سرمایه فرهنگی وهویت اجتماعی، رابطه ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی بانحوه تعریف افراد ازخویشتن می باشد وهمبستگی سرمایه فرهنگی را با هویت های مختلف اجتماعی بررسی می کند.این مطالعه به صورت پیمایشی در بین 250 نفر از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان بوکان انجام شده است. بر اساس دیدگاه پیر بوردیو سرمایه فرهنگی دارای سه بعد است: بعد ذهنی، بعد عینی و بعد نهادی. وجه دیگر این تحقیق سنجش هویت اجتماعی دانش آموزان پیش دانشگاهی است که شامل هویت های قومی، ملی، دینی و جهانی می باشد. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که همبستگی معنادار ومثبت بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی، قومی و دینی وجود دارد. لیکن همبستگی معناداری بین سرمایه فرهنگی و هویت جهـانی وجـود ندارد. هم چنین نوع همبستگی ابعادعینی، ذهنی ونهادی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی متفاوت است بدین معنا که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی، ملی و دینی رابطه معنی داری وجود دارد، در حالی که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی وهویت جهانی رابطه معنی داری وجودندارد. هم چنین بعدذهنی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی و ملی رابطه معنی داری وجود دارد، در حالی که بین بعد ذهنی سرمایه فرهنگی و هویت های دینی و جهانی رابطه معنی داری وجود ندارد و نیز بین بعد نهادی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی، ملی، دینی و جهانی هیچ گونه رابطه معنی داری و جود ندارد.
احمدی، ب. (1385). معمای مدرنیته. تهران: نشر مرکز.
اباذری، ی و چاوشیان، ح. (1381). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناسی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی، شماره 20.
ابراهیمیلو، ع. (1382). بررسی تاثیر نابرابری اجتماعی بر توزیع سرمایه فرهنگی و نقش سرمایه فرهنگی در بازتولید طبقه اجتماعی. فرهنگ و پژوهش، شماره 125.
استونز، ر. (1381). متفکران جامعهشناسی. مترجم: م، میردامادی. تهران: نشر مرکز.
جنکینز، ر. (1383). دیالکتیک هویت. مترجم: م، رفعتجاه. کتاب ماه علوم اجتماعی، تهران، سال هفتم.
شارعپور، م و خوشفر، غ، ر. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت جوانان شهر تهران. نامه علوم اجتماعی، تهران، شماره 20، پاییز.
شویره،ک و فونتن، ا. (1385). واژگان بوردیو. تهران: نشرنی.
گلن، و. (1384). پست مدرنیسم. مترجم: ق، فخر رنجبری و دیگری. تهران: نشرماهی.
گلمحمدی، ا. (1381). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشرنی.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. مترجم: ن، موفقیان. تهران: نشرنی.
Bourdieu, P. (1984). Distinction, A Social Critique of the judgments of Taste, London: R.K.P.
Lin, N. (1999). Building a Network Theory of Social Capital, in, Nam Lin Katern Cook and Ronald S, Burt, Social Capital: Theory and Research, New York: Adine de
Gruyter.