سنجش کیفیت ویژگیهای تکنولوژیکی، محتوایی و کاربردپذیری وب سایت سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات :مینا عبدالعلیزاده 1 , مهران صمدی 2
1 - کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, کیفیت خدمات, وب سایت, کاربردپذیری, سازمان غذا و دارو,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، دستیابی به دو گونه شناخت کلی است .نخست ارزیابی فنی وب سایت سازمان غذا و دارو به لحاظ استانداردهای فنی مرتبط با وب سایت دستگاههای دولتی و سپس تحلیل محتوای وب سایت به لحاظ خلاقیت و کاربردپذیری که در این پژوهش به آن پرداخت شده است. روش پژوهش، پیمایش توصیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران وب سایت سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران میباشد که طبق آمار به دست آمده، حجم جامعۀ آماری جمعاً 6 هزار نفر میباشد. و نیز 50 نفر از کارشناسان و متخصصین IT میباشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد، 361 نفر محاسبه شده است که برای رند شدن رقم نمونه 382 پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی بین کاربران وب سایت سازمان غذا و دارو توزیع گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته و شامل 55 سوال در زمینه کاربردپذیری و 40 سوال در قالب چک لیست ارزیابی کیفیت خدمات وب سایت میباشد که بر اساس اهداف و سوالات تحقیق تهیه شده و برخی از سوالات در قالب طیف لیکرت، برخی به صورت بسته طرح گردیده است. دادهها ازطریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریات نظریه استفاده و رضایتمندی، مدل احتمال و تفصیل، نظریههای طراحی تعامل، نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا، نظریه اشاعه نوآوریها، نظریه برجستهسازی، نظریه شکاف آگاهی استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، با توجه به یافتههای مربوط به متغیر سطح کاربردپذیری از دیدگاه کاربران؛ در دو بعد سطح خدمات وب سایت و سطح خلاقیت وب سایت، که وب سایت سازمان غذا و دارو علوم پزشکی کشور در بعد سطح خدمات از سطحی بالاتر برخوردار بوده و درسطح خلاقیت با این که در برخی مولفههای این وب سایت میانگینهای قابل توجهی را کسب کردهاند، اما در مجموع نشان از سطحی متوسط به بالا در مولفههای خلاقیت وب سایت حکایت داشت؛ با این همه حدود 13 مولفه از 23 مولفه سطح خلاقیت وب سایت نیاز به ارتقا و بهینه کردن سطح خدمات برای مراجعان و کاربران را دارد. در کل سطح کاربردپذیری این وب سایت در مقایسه با سطوح ویژگیهای تکنولوژیکی و ویژگیهای محتوایی از نمرات قابل قبول و بالایی نسبت به کلیت سایت و با در نظر گرفتن دو ویژگی فوق برخوردار است.
منابع
احدزاده، اشرف. (1392). ارتباطات سلامت و رسانههای اجتماعی. مرکز آموزش و پرورش موسسه همشهری، .aspx3709 http://www.hamshahritraining.ir/news-
اسدی، امیرحسین؛ و همکاران. (1390). رسانههایدیجیتالوسلامت. تهران: دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت.
پرویز راد، پیمان؛ و میرزایی، سارا. (1385). کیفیت پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی مرتبط با سلامت در ایران، فصلنامهمدیریت اطلاعاتسلامت. دوره سوم، شماره 1.
جوادی، فاطمه؛ سهرابی، فرامرز؛ فلسفینژاد، محمدرضا؛ و برجعلی، احمد. (1387). بررسی تاثیر سبک مداخله (نظارت) در تماشای خشونت تلویزیونی بر پرخاشگری پسران 11-9 ساله، فصلنامه پژوهشوسنجش. شماره 15.
حسینی انجدانی، مریم. (1386). بررسی تاثیر تماشای کارتونهای خشونتآمیز بر میزان پرخاشگری نوجوانان، فصلنامهپژوهشو سنجش. شماره 15.
حسنزاده محمد؛ و نویدی، فاطمه. (1389). مقایسه کاربرد انواع روشهای ارزیابی دسترسپذیری وب سایتها، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی. 16 (2)، صص 27-5.
درویش، آسیه. (1388). اینترنت و پیشگیری از سرطان. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی.
رفیعیفر، شهرام. (1383). ازآموزشسلامتتاسلامت. تهران: وزارت بهداشت، اداره کل ارتباطات و آموزش سلامت.
زاهدی، شمسالسادات. (1390). پژوهشی درباره وب سایتهای پنج دانشگاه بزرگ دولتی ایران و ارائه الگوی مناسب، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 3، شماره 6.
سورین، ورنر؛ و تانکارد، جیمز (1386). نظریههایارتباطات. ترجمه: علیرضا، دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
شاقاسمی، احسان. (1396). روری بر زمینههای تاثیر فضای مجازی بر نظریههای ارتباطات. مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، دانشگاه تهران. http://iribresearch.ir/fa/viewnews.aspx?id=397
شفیعی، شهرام؛ رضایی صوفی، مرتضی؛ و افروزه، حکیمه. (1395). بررسی محتوای وب سایت منتخبی از فدراسیون ورزشهای ایران با استفاده از معیار سیلبرگ اس ام آر تی و اکشن فور هلس، فصلنامه علمی- ترویجی مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. مقاله 4، دوره 3، شماره 11، صص 41-35.
صدیقه، محمداسماعیل (1384). کاربردپذیری صفحات وب دانشگاههای صنعتی کشور، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. بهار 1384، شماره 61.
ضیاییپرور، حمید. (1391). شاخصهای ارزیابی پرتالهای روابط عمومی در ایران. هفتمین همایش روابط عمومی ایران- تهران.
عاملی، سعیدرضا. (1387). ارزیابی وبگاههای دولتی. دانشگاه تهران، شورای عالی اطلاع رسانی و همکاری نشر جمیل، صفحه 26.
علیدوستی، سیروس؛ باقری، محمدعلی؛ و شهریاری، پرویز. (1388). طراحی پایگاه وب دستگاههای دولتی (اطلاعات و ارتباطات). انتشارات چاپار.
فتحیفر، زهرا؛ حسینیآغا، فاطمه؛ و علی بیگ، محمدرضا. (1386). بررسی مشخصات وب سایتهای پزشکی و بهداشتی فارسی با معیار سیلبرگ، فصلنامه مدیریت سلامت. ۱۰ (۲۸)، صص 30-25.
کیا، علیاصغر؛ فتوحی کندلجی، المیرا. (1395). نقش آموزش الکترونیک در ارتقای سطح آگاهی کاربران جوان اینترنتی از سلامت (مطالعه موردی: دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال دوم، شماره 5، بهار 1395.
Ambra, John D, and Ronlad E., Rice. (2001). Emerging factors in user evaluation of the World Wide Web information and management. 38, p: 373.
Armitage, John & Roberts, Joanne. (2002). Living with cyberspace. London and New York, Continuum.
Chang, Tae H. (2008). Internet. Encyclopedia of Human Development. 2007. SAGE Publica ons. 6 Apr. <htp://sageereference.com/humandevelopment/Ar cle_n355.html>.
Dourish, P. & Bly, S. (1992). Portholes: Supporting awareness in a distributed work group. In Proceedings of CHI '92. ACM.
Desmet, P., & Hekkert, P. (2002). The basis of product emotions. In W. Green, & P. Jordan (Eds.).
Glanz, K., Rimer, B. K., & Lewis, F., M. (2002). Health Behavior and Health Education: Theory, Research and ractice, Fourht edition. San Fransisco: Wiley & Sons.
Gomez, P. (2005). Respiratory Responses to Visual and Acoustic Stimuli From a Dimensional Perspective of Emotion (Doctoral Dissertation). Aachen: Shaker Verlag.
Gutwin, C. and Greenberg, S. (2002). A descriptive framework of workspace awareness for real-time groupware, Computer Supported Cooperative Work. 11, (3).
Harvey, Pierre-Léonard, and Karine Vigneault. ( 2007). Internet. Encyclopedia of Distributed Learning. SAGE Publica ons. 6 Apr. 2008. <http://sageereference. com/distributedlearning/Ar cle_n89.html>.
Heath, William. (2000). Europe's readiness for e- government. England: kable limited.
Hutchins, E. (1995). Cognition in the Wild. Cambridge, MA: MIT Press.
Hutchins, E., Holan, J., D. and Norman, D. (1986). Direct manipulation interfaces. in User Centered Standardization (ISO), Retrieved from.
Keeble Leight and Loader Bryan D. (2001). Community informatics shaping computer mediated social relations. London, Routledge publications.
Kirsh, D. (2010). Thinking with external representations. AI & Soc, Retrieved from www. springerlink.com/content/5913082573146k68/.
Norman, D. & Draper, S., W. (1986). User Centered System Design. New Perspectives on Human.
Norman, D. (2004). Emotional Design: Why we love (or hate) everyday things. New York: Basic Books.
Ortega, J. L, Aguillo, I., F. (2009). Mapping world-class universities on the web. Information Processing and Management, 45, P.p: 272-279.
Rogers, E. (1995). The Diffusion of Innovations. New York: The Free Press.
Robbins, S. S, Stylianou, A. C. (2003). Global corporate websites: An empirical investigation of content and design. Information & Management, 40, P.p: 205-212.
Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J. (2011). Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction (Third ed.). West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
Rubin, A. (1994). Media uses and effects: A uses and gratifications perspective. in J. Bryant & D. Zillmann. 2004, 57, P.p: 787- 794.
Ruggiero,T. (2000). Uses and gratification theory in the 21st century. Mass communication & society, 3, P.p: 3-37.
Sharp, N., W. (1988). Communications research: the challenge of the information age. Syracuse, N.Y: Syracuse University Press.
Webster, Frank. (2001). A new politics? In culture and politics in the information age. London: routledge.
Williams, Kevin. (2003). Understanding media theory. London: Routledge.
_||_