بررسی چگونگی ارتقای معنویت سازمانی در بین اساتید و کارکنان منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی*
الموضوعات : sociologyامیدعلی حسین زاده 1 , سهراب یزدانی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی ، شبستر , ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، استادیار گروه علوم تربیتی؛ شبستر- ایران.
الکلمات المفتاحية: معنویت, معنویتسازمانی, مدل مفهومی- اجرایی,
ملخص المقالة :
این پژوهش باعنوان بررسی چگونگی ارتقای معنویت سازمانی دربین کارمندان واعضای هیئت علمی منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی درسال 1392 انجام گرفت. در این راستا یافتن مولفههای اساسی ارتقای معنویت سازمانی و در نتیجه تدوین و ارائه مدل پیشنهادی معنویت سازمانی و تعیین درجه تناسب آن از اهداف پژوهش محسوب میشدند. این مطالعه توصیفی- پیمایشی با حجم جامعه آماری به تعداد 4230 نفر و با حجم نمونه 351 نفر مورد بررسی قرار گرفت. از ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته معنویت سازمانی با ضریب پایایی 93/0 و هم چنین با روایی تائید شده از طریق نظر متخصصان و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و ازشیوههای تجزیه وتحلیل توصیفی و استنباطی ازجمله آزمون اسمیرنف- کولموگروف، آزمون کایزر مایر- الکین و آزمون کرویت بارتلت، تکنیک چرخش واریماکس، آزمون تحلیل عاملی، آزمون فریدمن، آزمون t تک متغیره و هم چنین از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. 7 مولفه اساسی تبیین کننده معنویت سازمانی (خودآگاهی برتر، احساس معنا درکار، همسویی با ارزش های سازمان، رهبری فراخود، احساس همبستگی، آگاهی متعالی، تفکر وجودی انتقادی) با 98 درصد واریانس کل سازه معنویت سازمانی شناسایی گردید و مدلی برای ارتقای معنویت سازمانی که متشکل از 5 بخش مهم شامل فلسفه و اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، ساختار و برنامه اجرایی، ارزشیابی و بازخورد می باشد، تدوین گردید. هم چنین درکل مدل معرفی شده دارای نمره ارزشیابی بالای 85 از 100 می باشد که نشان دهنده اعتبار بسیار زیاد مدل در مقیاس لیکرت میباشد.
