اخلاق حرفهای و رابطه آن با فرهنگ سازمانی در بین کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانغربی
الموضوعات :روشن سلیمانزاده 1 , فیروز راد 2
1 - گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور- صندوق پستی 193953697، تهران- ایران.
الکلمات المفتاحية: اخلاق حرفهای, فرهنگ سازمانی و کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانغربی,
ملخص المقالة :
اخلاق حرفهای و فرهنگ سازمانی یکی ازمسائل اساسی همه جوامع بشری و از مهم ترین عوامل درموفقیت یک سازمان است. مفهوم اخلاق حرفه ای و رابطه آن با فرهنگ سازمانی، درسازمان ها از جمله محورهای کلیدی است که امروزه مورد بحث و بررسی اندیشمندان در رشته های مختلف از جمله در جامعه شناسی سازمان ها قرار گرفته است، این پژوهش با هدف تعیین رابطه میزان پای بندی به اخلاق حرفه ای با سطح فرهنگ سازمانی در بین کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غـربی در سال (1393-94) با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و توصیفی– همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی (135 نفر) می باشد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای مدل کادوزیر(2002) و فرهنگ سازمانی مدل استیفن رابینز(1997) با طیف لیکرت استفاده شد ، هر دو پرسشنامه از اعتبار و پایایی لازم برخوردار بودند و پایایی آن ها به ترتیب 84 /0 و 89/0 بود. پس از جمع آوری اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS و آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از سه تکنیک آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t-test و تحلیل واریانس انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه مثبتی بین دو متغیر اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی وجود دارد، به این معنا که با افزایش میزان پای بندی به اخلاق حرفه ای کارکنان در سازمان، سطح فرهنگ سازمانی آن ها نیز افزایش مییابد، به طور کلی می توان نتیجه گرفت اخلاق حرفهای کارکنان با میانگین نمره کل 05/65 از میانگین مورد انتظار 48، در حد بالایی بوده است، هم چنین فرهنگ سازمانی کارکنان با میانگین نمره کل 18/118 از میانگین مورد انتظار 111، در حد متوسط بوده است.
اسدی، ح. (1390). تبیین جامعهشناختی اخلاق کار با تاکید بر عوامل سازمانی موثر برآن، (مطالعه موردی کارکنان دانشگاههای دولتی کلانشهر تبریز). پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد تبریز.
اللهدادی، ا. (1390). گنجینهی طلایی روابط انسانی در سازمانهای آموزشی.اصفهان: پیام دانشگاهی.
الوانی، م؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه عدالت و تعهد سازمانی، (مطالعه موردی شرکت مهندسی توسعه گاز ایران ). فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت موسسه مطالعات بینالمللی انرژی. شماره 4، ص 25.
بنیانیان، ح. (1387). فرهنگ سازمانی.تهران: پایگاه رسمی انتشارات سوره.
جویانی، م. (1386). رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل.پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
رابینز، ا. (1386). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رحمانسرشت، ح؛ و همکاران. (1388). مسئولیت اجتماعی، اخلاقیات فراسازمانی. ماهنامه تدبیر. سال 19، شماره 204، ص 53.
رحیمی، ح؛ و دیگری. (1392). رابطه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای در بین اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی.صص 67-62 .
رضائیان، ع. (1379). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سمت.
زارعی متین، ح. (1379). مبانی سازمان و مدیریت رویکرد اقتضائی. تهران: دانشگاه تهران.
زمردیان، ا. (1373). مدیریت تحول، استراتژیها و کاربرد الگوهای نوین. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
شجاعی، مریم. (1387). بررسی رابطه جو سازمانی با ویژگیهای شخصیتی در بین کارمندان دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه اصفهان.
شورورزی، م، ر؛ و دیگری. (1391). بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای در واحد مالی سازمانهای غیردولتی. مدیریت فرهنگی. نیشابور: دانشگاه آزاد. دوره 6، شماره 15، صص 83-75.
عامریفر، ف. (1387). رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز.
فرامرز قراملکی، ا.(1393). اخلاق حرفهای. تهران: انتشارات مجنون.
قاسمزاده، ا. (1392). بررسی رابطه اخلاق حرفهای با مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی: نقش میانجیگری فرهنگ خدمتگزاری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مدنی آذربایجان تبریز.
کاویان، ب. (1384). بررسی اخلاق کار در بخش دولتی و خصوصی ذوبآهن اصفهان. ماهنامه تپرستار. شماره 165، صص 21-20.
کریمی، م؛ همکاران. (1389).بررسی رابطه بین ابعاد جو سازمانی و رفتار اخلاقی در بین کارکنان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد گرمسار. سال 4، شماره 1، صص 102-83.
مشبکی، ا؛ و دیگری. (1389). رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمانهای وزارت نیرو. جامعهشناسی کاربردی. سال 21، شماره پیاپی40(4)، صص 73-56.
معیدفر، س. (1386).بررسی میزان اخلاق کار و عوامل اجتماعی موثر بر آن در میان کارکنان ادارات دولتی استانتهران. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال 6، شماره 23، صص 341-321.
Cadozier, V. (2002). The moral profession:A study of moral development andprofessional ethics of Faculty. Texas: university of Texas. 2(9), P.p: 55-72.
Chris, J. & etal. (2007). Cracking the ethics c0de:What are the ethical implication of designing a research study that relates to therapeutic intervention With children individual play therapy? The Arts Psychotherapy. No. 34, P.p:238-24.
Sinclair, A. (1993). Appraches to Organisational cultur and ethics. J Bus Ethics. 12(1), P.p: 63-73.
Vitez, O. (2010). What is the relationship between corporateculture and ethics? J Bus Ethics. 100(2), P.p: 515- 30.32.
Yousef, D. A. (2000). Organizational commitment and job satisfaction as predictors attitudes. Toward organizational change in a non – western setting." Personnel Review, 5(29), P.p: 56-70.
Yousef, D. A. (2000). work ethic and attiude toward organizationa l change Human Relations.