مرگِ سوژه مدرن درعصر پست مدرن و تاثیرآن در فهم الگوی مونتاژ در جامعه شناسی هنر
الموضوعات :سوده عشقی 1 , سید مصطفی مختاباد امرئی 2 , محمد رضا شریف زاده 3
1 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، عضو مدعو گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول )mokhtabm@modares.ac.ir
3 - دانشیار گروه فلسفه هنر ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پست مدرنیسم, :اومانیسم روشنگری, تکثر هویت, هنر مونتاژ, مرگ سوژه,
ملخص المقالة :
چکیده بحران پسا نیچه ای در غرب،موجب افول سوژه از مفهوم آن در دوره مدرن شد.همچنین به دلیل ظهور گفتمان های پساساختارگرایانه در پست مدرنیسم، نسبی گرایی و عدم قطعیت جایگزین مفاهیمی شد که زمانی با عینیت و قطعیت سنجیده می شدند. اما گونه های هنری، تصاویر مونتاژگون که از تلفیق و دوباره سازی واقعیت های گوناگون خلق می شوند،حاصل همان نگرش ساختارزدایی شدند که برسوژه سایه افکنده بود.هدف از پژوهش حاضربررسی بحران پست مدرنیستی در سوژه و تبیین نسبت آن با فهم تصویری از الگوی مونتاژ در جامعه شناسی هنراست.بنابراین داده های سندکاوی شده با رویکرد کیفی وروش توصیفی-تحلیلی و بر اساس متغیرهای موجود، تحلیل به مضمون می شوند.تا ازجمله؛ به این یافته های مهم دست یابد که مفاهیمی چون طنز،کنایه و تکثرگرایی معانی در خلق فضای پست مدرنیستی موجب پدید آمدن تصاویری چند وجهی می گردند که افول سوژه از موقعیت استعلایی خود را به تصویر می کشانند.
بال، استیفن .(1392).زیباشناسی عکاسی.ترجمه: محمدرضا، شریف زاده. تهران: چاپ اول. انتشارات علمی.
تابعی، احمد.(1384). رابطه میان ایده پسامدرن و عدم تعین: مطالعه ی تطبیقی فلسفه و هنر غرب. تهران: چاپ سوم. نشر نی.
جیمسون، فردریک .(1391). پسامدرنیسم و جامعه مصرفی. .ترجمه: وحید، ولی زاده. تهران: چاپ اول. نشر پژواک.
سانتاک، سوزان .(1390). درباره عکاسی. ترجمه:مجید، اخگر. تهران: انتشارات حرفه و هنرمند.
شایگان، داریوش.(1393).افسون زدگی جدید: هویت چهل تکه و تفکر سیار. ترجمه: فاطمه، ولیانی. تهران : چاپ هشتم. نشر فرزان روز.
ضیمران، محمد.(1393). مبانی نقد و نظر در هنر. تهران: چاپ اول. نشر نقش جهان.
فوکو، میشل.(1387)، نیچه تبار شناسی تاریخ: در متن های برگزیده ازمدرنیسم و پست مدرنیسم، ترجمه: عبدالکریم، رشیدیان/سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
قنادان، رضا.(1394).جای خالی معنا: مدرنیسم و پست مدرنیسم. تهران: چاپ اول. انتشارات مهر ویستا.
کهون،لارنس.(1394). از مدرنیسم تا پست مدرنیسم.ترجمه: عبدالکریم، رشیدیان، تهران: چاپ دوازدهم،
نشرنی.
مالپاس، سایمون.(1386). پست مدرن. ترجمه: حسین، صبوری. تهران: چاپ اول. انتشارات دانشگاه تبریز.
مقیم نژاد، سیدمهدی .(1384). «فتومونتاژ و استراتژی های چندگانگی هم نشینی تکنولوژی و هنر». کتاب ماه. شماره 87 و 88 .ص 52-42.
مقیم نژاد، سیدمهدی.(1389). « فتومونتاژ واقع نما مشروعیت فلسفی تصویر دیجیتال». نشریه حرفه و هنرمند. شماره35.ص 91-88 .
نوذری، حسینعلی.(1385). صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته بسترهای تکوین تاریخی و زمینه های تکامل اجتماعی. تهران : چاپ دوم. نشر نقش جهان.
نوذری، حسینعلی.(1392). پست مدرنیته و پست مدرنیسم. تعاریف،نظریه ها ومکاتب. تهران: چاپ چهارم. نقش جهان.
هاروی، دیوید.(1393). وضعیت پسامدرنیته: تحقیق در خاستگاه های تحول فرهنگی. تهران: چاپ سوم،
پژواک.
یزدانجو، پیام.(1381). ادبیات پست مدرن؛گزارش،نگرش،نقادی. تهران: چاپ اول. نشر مرکز.
- Ades, Dawn. (1986).« Photomontage». USA, Thames ond Hudson. Rev Enl su edition.
-Dilon,George.(2013).«Dada Photomontage and net.art Sitemaps». https://faculty.washington.edu/dillon/rhethtml/dadamaps/dadamaps2b.html.2020 .
-Gude,Olivia.(2004). «Postmodern Principles:In Search of 21th Century ArtEducation». https://www.academia.edu/848181/Postmodern_Principles_In_Search_of_a_21st_Century_Art_Education.Pp:5-15.
-Kriebel,sabine T& Andres Mario Zervigon.(2019). «Is Photomontage over? A Special Issue of History of Photography».https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03087298.2019.169604 .Pp:119-121.
-Md Nor,Siti Fariza & Serana Abdullah.(2017). « Through the western eyes:Analysing the strategy of subversion YEE I-LANN’S Picturing PowerPhotomontages».Journal of Southeast Asian Studies. Volume 22.Pp:204-219.
-Parker,WendyAnn.(2011).«Politicalphotomontage:transformation,revelation,and “Trust” » MA(Master of Arts) thesis. University of Lowa. http://ir.uiowa.edu/etd/2755.
-Willette, Jeann.( 2012 ).«ContemporaryAesthetics, Contemporary Art, ContemporaryCulture, Postmodern».‹http://arthistoryunstuffed.com/postmodernism-in-photography›./2017.
_||_
-Ball, Stephen. (2013). Photographic aesthetics. Translation: Mohammad Reza, Sharifzadeh. Tehran:First Edition. Scientific publications.
-Tabeii, Ahmad (2005). The Relationship between Postmodern Idea and Indeterminacy: A Comparative Study of Western Philosophy and Art. Tehran: Third Edition. Ney Publications.
-Jameson, Frederick (2012). Postmodernism and the consumer society
Translation: Vahid, Valizadeh. Tehran: First Edition. Pajhwok Publications.
-Santak, Susan. (2011). About photography. Translation: Majid, Akhgar.
Tehran: Profession and Artist Publications.
-Shaygan, Dariush. (2014). New Enchantment: Forty-Piece Identity and Mobile Thinking.Translation: Fatemeh, Valiani. Tehran: Eighth edition. Farzan Rooz Publishions.
-Zamiran, Mohammad,(2014). Fundamentals of Criticism and Opinion in Art. Tehran: First Edition. naghshe-gahan Publishions.
-Foucault, Michel. (2008), Nietzsche's Genealogy of History: In Selected Texts of Modernism and Postmodernism, translation: Abdolkarim, Rashidian / Sarkhosh and Afshin Jahandideh. Tehran: Ney Publishions.
-Ghannadan, Reza. (2015). Vacancy Meaning: Modernism and Postmodernism. Tehran: First Edition. Mehr Vista Publications.
-Kahun, Lawrence (2015). From Modernism to Postmodernism. Translation: Abdolkarim, Rashidian, Tehran: Twelfth Edition, : Ney Publishions.
-Malpas, Simon. (2007). Modern post. Translation: Hossein Sabouri. Tehran: First Edition. Tabriz University Publications.
-Moghimnejad, Seyed Mehdi (2005). "Photomontage and Multiple Strategies of Technology and Art." Book of the Month. No. 87 and 88. pp. 52-42.
-Moghimnejad, Seyed Mehdi (2010). "Photomontage realistic philosophical legitimacy of digital image". Professional and Artist Magazine. No. 35. pp. 88-91.
-Nozari, Hossein Ali. (2006). Formulation of modernity and postmodernity, contexts of historical development and fields of social development. Tehran: Second Edition. naghshe-jahan Publishions.
-Nozari, Hossein Ali. (2013). Postmodernism and postmodernism. Definitions, theories and schools. Tehran: Fourth Edition. naghshe-jahan.
-Harvey, David (2014). The situation of postmodernity: research on the origins of cultural change. Tehran: Third Edition,Pajhwok.
-Yazdanjoo, Payam. (2002). Postmodern literature; report, attitude, criticism. Tehran: First Edition. center (markaz) Publications.
- Ades, Dawn. (1986),« Photomontage», USA, Thames ond Hudson, Rev Enl su edition.
-Dilon,George.(2013),«Dada Photomontage and net.art Sitemaps», https://faculty.washington.edu/dillon/rhethtml/dadamaps/dadamaps2b.html.2020 .
-Gude,Olivia.(2004), «Postmodern Principles:In Search of 21th Century ArtEducation», https://www.academia.edu/848181/Postmodern_Principles_In_Search_of_a_21st_Century_Art_Education ,2020.
-Kriebel,sabine T& Andres Mario Zervigon.(2019), «Is Photomontage over? A Special Issue of History of Photography», https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03087298.2019.169604 ,2020.
-Md Nor,Siti Fariza & Serana Abdullah.(2017), « Through the western eyes:Analysing the strategy of subversion YEE I-LANN’S Picturing Power(2013)Photomontages»,Journal of Southeast Asian Studies, Volume 22.
-Parker.WendyAnn.(2011),«Politicalphotomontage:transformation,revelation,and “Trust” » MA(Master of Arts) thesis. University of Lowa. http://ir.uiowa.edu/etd/2755,2017.
-Willette, Jeann.( 2012 ),«ContemporaryAesthetics, Contemporary Art, ContemporaryCulture, Postmodern».‹http://arthistoryunstuffed.com/postmodernism-in-photography›./,2017.