نقش مسئولیت اجتماعی بر رفتار تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق تأثیر نقش میانجی هویت فردی
الموضوعات :حمید فروغی پور 1 , بهروز زینتی 2 , مجید سلیمانی 3
1 - استادیار ، گروه مدیریت علوم ورزشی ، واحد بروجرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد، ایران
2 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت علوم ورزشی ، واحد بروجرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد، ایران
3 - استادیار ، گروه مدیریت علوم ورزشی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی ، ملایر، ایران
الکلمات المفتاحية: هویت فردی, مسئولیت پذیری اجتماعی, رفتار تماشاگران,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش مسئولیت اجتماعی بر رفتار تماشاگران لیگ برتر فوتبال کشور از طریق نقش میانجی هویت فردی بود. نوع پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بـوده کـه به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی تماشاگران لیگ برتر فوتبال کشور در سال 98-97 تشکیل میداد که از بین آنها تعداد 460 نفر به صورت تصادفی در دسترس انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه های استاندارد هویت تیمی وان دیک و همکاران (2008)، رفتار تماشاگران ساخته یو (2010) و پرسشنامه هویت فردی بود که اعتبار آنها در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 به دست آمد. از دو روش توصیفی واستنباطی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت فردی بر مسئولیت پذیری اجتماعی و رفتار تماشاگران لیگ برتر فوتبال کشور تأثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین هویت فردی میتواند به عنوان متغیر میانجی شدت این تأثیر را بیشتر نماید.
_||_