مطالعه مقایسهای سبکهای سه گانه دلبستگی ( ایمن، دو سوگرا، اجتنابی ) در نوجوانان دارای نشانههای درونیسازی افسردگی و اضطراب
الموضوعات :فاطمه ساعدی 1 , زینب خانجانی 2
1 - کارشناسی ارشد، روانشناسی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز ، تبریز- ایران.
الکلمات المفتاحية: اضطراب, سبکهای دلبستگی, نوجوانان,
ملخص المقالة :
هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسهای سبکهای سه گانه دلبستگی در نوجوانان دارای نشانههای درونیسازی افسردگی و اضطراب میباشد. از میان دانشآموزان دختر پایه هفتم و هشتم شهر تبریز تعداد 150 نفر با دامنه سنی 13-12 سال بعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. والدین آزمودنی ها پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998) و دانشآموزان پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998) را تکمیل نمودند سپس دانشآموزان پرسشنامه افسردگی نوجوانان کوتچر (2003) را تکمیل نمودند و در مرحله بعد پس از غربالگری آزمودنیها 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای اضطرابی، 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای افسردگی، 50 نفر دانشآموز عادی انتخاب و در مرحله آخر پرسشنامه روابط میانی دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ (2006) را والدین 150 دانشآموز تکمیل کردند. نتایج نشان داد از بین سه سبک دلبستگی سبک دوسوگرا توان کافی برای پیشبینی افسردگی و اختلال اضطرابی را ندارد، اما سبک اجتنابی و ایمن سهم مهمی در پیشبینی این دو اختلال دارند. یافتههای به دست آمده از این مطالعه تا حدودی با این ایده که عاملهای محیطی مانند سبکهای دلبستگی نقش مهمی در بروز اختلالات اضطرابی و افسردگی نوجوانان دارند، هماهنگ است.
Reference
Achenbach. T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School Age froms Profiles. Burlington: University of Vermont, Research center for children.
Acrickal, H., Mood Disorder, I. N., Kaplan H. I., & Sadock, B. J. (2001). Comprehensive Text Book of Psychiart: From Wilkins. USA: Baltimore.
Bar Haim, Y., Dan, O., Eshel, Y., & Sagi Schwartz, A. (2007). Predicting Children’s Anxiety from Early Attachment Relationchips. Journal of Anxiety Disorders, 21, 1061-1068.
Besharat, M. A., & Shalchi, B. (2007). Attachment Styles and Coping with Stress. Developmental Psychology, 3(11), 225-235, (In Persian).
Blatt, S. J., & Homann, E. (1992). Parent-Child Interaction in the Etiology of Dependent and Self-Critical Depression. Clinical Psychology Review, 12(1), 47-91.
Dekovic, M., Buist, K., & Reitz, E. (2004). Stability and Changes in Problem Behavior During Adolescence: Latent Growth Analysis. Journal of Youth and Adolescence, 33, 1-12.
Ganji, M. (2015). DSM-5 Psychological Pathology. Tehran: Savalan, (In Persian).
Hossein Zadeh, M. (2015). Depression Prediction of Adolescents Due to Attachment to Parents and Peers, Social Skills and Self-Esteem. Master,s Thesis, Tabriz: Islamic Azad university, (In Persian).
Jangesma, A. Mark Peterson, E. l., & Makeniz, W. P. (2007). Psychotherapy for adolescents. By: H. R. Mohammadian & S. A. Kimiyayi, Tehran: Roshd, (In Persian).
Kappenberg, E. S., & Halpern, D. F. (2006). Kinship Center Attachment Questionnaire: Development of a Caregiver Completed Attachment Measure for Latency- Aged for Children. Educational and Psychological Measurement, 66(5), 852-873.
Khanjani, Z. (2005). Attachment,s Transformation and Pathology from Childhood to Adolescence. Tabriz: forouzesh, (In Persian).
Mehrabizadeh Honarmand, M., Najarian, B., & Bahrayni, SH. (2000). The Relationships Between Parenting Styles with Mental Health and Self Concept Components. Journal of Psychology, 1(13), 83-97, (In Persian).
Muris, P., Meesters, C., Van Melick, M., & Zwambag, L. (2001). Self-Reported Attachment Style, Attachment Quality, and Symptoms of Anxiety and Depression in Young Adolescents. Personality and Individual Differences, 30, 809-818.
Muris, P., Meesters, C., Merckelbach, H., & Hulsenbeck, P. (2000). Worry in Children Is Related to Perceived Parental Rearing and Attachment. Behavior Research and Therapy, 38, 487-497.
Murphy, B., Bates, G. (1997). Adult Attachment Style and Vulnerability to Depression. Personality and Individual Differences, 22(6), 805-844.
Ogawa, J. R., Sroufe, L. A., We Infield, N. S., Carlson, E. A., & Egeland, B. (1997). Development and the Fragmented Self: Longitudinal Study of Dissociative Symtomatology in a Nonclinical Sample. Development and Psychopathology, 9, 855-879.
Roberts, J. E. Gotlib, I. H., & Kassel, J. E. (2002). Adult Attachment Security and Symptoms of Depression: The Mediating Roles of Dysfunctional Attitudes and Low Selfesteem. Personality Processes and Individual Differences, 70(2), 310-320.
Sadock, B., & Sadock, V. (2003). Synopsis of Psychiatry. By: N. A. Pourafkari, Tehran: Shahrab, (In Persian).
Sadock, B., & Sadock, V. (2004). Synopsis of Psychiatry. By: N. A. Pourafkari, Tabriz: Azadeh, (In Persian).
Sarah, J., Brooks, S., Krulewicz, P., & Kutcher, S. (2003). Journal of Cild and Adolescent Psychopharmaciligy, 13(13), 337-349.
Sarasun, E. J., & Sarasun, B. R. (2008). Psychopathology. By: B. Najarian, Tehran: Roshd, (In Persian).
Spence, S. H. (1998). A Measure of Anziety Symptoms Among Children. Behavior Research and therapy, 36(5), 545-566.
Stevenson-Hinde, J., & Shouldice, A. (1995). Mathernal Interaction & Self- Reports Related a Ttachment Classification at 4.5 Years. Child Development, 66, 583- 596.
Troisi. A., Dargenio, A., Peracchio, F., & Pett, P. (2001). Insecure Attachment and Alexithymia in Young Men with Mood Symptoms. Journal Nervous Mental Disorders,189(5).311-9.
Waren, S. L., Huston, L., Egeland, B., & Sroufe, L. A. (1997). Child and Adolescend Anxiety Disorders and Early Attachment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 637-644.
Zou Alfaghari Motlagh, M., Jazayeri, A. R., Mazaheri, M. A., Khoushabi, K., & Karimlou, M. (2007). Comparison of Attachment Style, Personality and anxiety, in Mothers of Children with Separation Anxiety Disorder and Mothers of Normal Children. Journal of Family Research, 3(11), 709-726, (In Persian).