بررسی مقایسهای باورهای وسواسی و ویژگیهای شخصیتی در معلمان زن با فرسودگی شغلی بالا و پایین
الموضوعات :امیر پناهعلی 1 , فاطمه کریمیآذر 2
1 - استادیارگروه مشاوره وروانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
الکلمات المفتاحية: فرسودگی شغلی, ویژگیهای شخصیتی, باورهای وسواسی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی مقایسه ای باورهای وسواسی و ویژگی های شخصیتی در معلمان زن با فرسودگی شغلی بالا و پایین بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر فرهنگیان زن ناحیه 2 شهر تبریز بود که از این جامعه تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه های فرسودگی شغلی مازلاک، ویژگی های شخصیتی مک کری وکوستا و باورهای وسواسی انجمن وسواسی فکری و عملی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین باورهای وسواسی و مؤلفه ها ی آن با فرسودگی شغلی بالا و پایین معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین ویژگی های روان نژندی، برون گرایی، دلپذیر بودن، باوجدان بودن و انعطافپذیری معلمان با فرسودگی شغلی بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد (001/0<P).
- احمدی، محمد. (1386). بررسی روابط بین فرسودگی شغلی و سلامت روان شناختی در دبیران دبیرستانهای تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تربیت معلم.
- آهنگر، احمد. (1385). بررسی میزان فرسودگی شغلی و رابطه آن با تیپهای شخصیتی مشاوران تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- باباپورخیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی، تورج؛ احمدی، عزت اله. (1391). رابطه ی مؤلفههای فراشناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانش آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 1(4): 23-38.
- جلالی فراهانی، مجید؛ سجادی، سیدنصراله؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم؛ اسلامی، یوسف. (1390). ارتباط بین ابعاد شخصیت و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1(1): 37-48.
- حسنی، فریبا. (1392). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیت و سبکهای مقابلهای با فرسودگی شغلی معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- علاقه بند، علی. (1393). مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: نشر دوران.
- گروسی فرشی، محمدتقی. (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت، تبریز، انتشارات جامعه پژوه.
- لطفینیا، حسین؛ محسنینیا، حسین. (1389). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی تبریز. مجله علوم تربیتی، 3(11): 93-106.
- وحدانی، محسن؛ محرمزاده، مهرداد؛ سیدعامری، میرحسین. (1391). ارتباط بین ابعاد شخصیت (مدل 5 عاملی) و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس استثنایی استان خراسان شمالی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 112: 5-14.
- Bakker, A.B., Vanderzee, K., Lewig, K. A., Dollard, M.F. (2006). The relationship between the big five personality factors and burnout: A study among volunteer counselors. The Journal of psychology, 146(1):31-50.
- Brich, P. L. (2003). The need for an operational definition of burnout. Family and community Health, 6: 12-24
-Foa, E. B., & kozak. M. J. (1986). Emotional processing of fear: Exposure to corrective information, Psychological Bulletion, 99, 20-35.
- Ghorpade, J., Lackritz, J., Singh, G. (2007), Burnout and personality: Evidence from Academia, Journal of Career Assessment, 15(2): 240-256.
- Louw, G.J. (2014). Burnout, vigour, big five personality traits and social support in a sample of police officers. SA Journal of Industrial Psychology, 40(1): 11-16.
-Maslach, C., & Jackson, S. E. (1994). The measurement of experienced, J, occupational Behavior, No (2), vol (2), 99-113.
-Russel Altmaier , Velzen. (1987).Job-related stress, social support and among class room teachers burnout, APP. Psychobgy. 2(72), 269-274.
-Schaufeli, W. B. Maslack, C., & Marek, T. (1994). Professional burnout: recent developments in theory and research (1 s+ e d), Washington: taylorand Francis, (P.P. 201-211).
- Schell, B.H. and V.M. DeLuca. (1991). Task-Achievement, Obsessive-Compulsive, Type A Traits, and Job Satisfaction of Professionals in Public Practice Accounting,” Psychological Reports 69: 611-630.
- Subburaj, A., Shunmuga, M., Sekar, M., Sumathi, P. (2012). Big five personality traits-a tool for managing stress. Tactful Management Research Journal; 1 (2): 1-6.
- Tunde, A. O., & Onabanjo, O. C. (2013). Influence of Personality and Self-Esteem on Teachers’ Proness to Burnout Syndrome in Lagos Metropolis. American Journal of Applied Psychology, 1(1): 7-13.