بررسی رابطه مدیریت استعداد با ارتقاء عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی
الموضوعات :
ژاله سربازوطن
1
(دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.)
محمدرحیم نجف زاده
2
(استادیار گروه تربیت بدنی، ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.(نویسنده مسئولnajafzadehrahim@yahoo.com)))
حمید جنانی
3
(استادیار گروه تربیت بدنی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران)
جعفر برقی مقدم
4
(استادیار گروه تربیت بدنی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.)
الکلمات المفتاحية: معلمان تربیت بدنی, عملکرد شغلی, واژه های کلیدی: مدیریت استعداد,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تاثیر مدیریت استعداد برارتقاء عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود.روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده که به شکل میدانی اجرا شد.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی به تعداد (1312نفر) بود.نمونه آماری این پژوهش براساس جدول مورگان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 298 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه های مدیریت استعداد (2012) و عملکرد شغلی بیرن و همکاران (2005)و کونوی (1999) که پس ازاعتبار یابی بین آزمودنی ها توزیع شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت استعداد با عملکرد شغلی معلمان و همچنین بین مولفههای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>p). 38 درصد از واریانس عملکرد شغلی معلمان توسط متغیرهای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها تبیین میشود.
پور اشرف،ی،طولایی.(1388).رویکرد کیفی به عوامل موثر بر میل به ماندگاری با انگیزه معلمان (مورد:استان ایلام).فصلنامه تعلیم و تربیت،25(2):176-153.
قاسمی،محمد. (1394).تاثیر مدیریت استعداد بر قابلیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی.پژوهش های مدیریت عمومی ،سال هشتم،شماره سی ام.چاپ زمستان1394،ص 164-145.
علیمحمد گودرزی و سید جمال حسینی. چاپ اول، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
Uncertainty. Boston, Mass: Harvard Business Press.
Oehley, A. M. (2007). The Development and Evaluation of a Partial Talent Management Competency Model, PHD Dissertation. University of Stellenbosch
_||_