رابطه کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیخلیل غفاری 1 , سید سعید حسینی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - دانشجوی دکتری، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، الیگودرز، ایران
الکلمات المفتاحية: عزت نفس, شیوه های تشویق و تنبیه, تشویق مادی و تشویق غیر مادی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر تحت عنوان "رابطۀ کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان الیگودرز" در پی بررسی و شناخت شیوه های تشویق و تنبیه مورد استفاده در مدارس و رابطۀ آن با عزت نفس دانش آموزان بوده و بدین منظور نمونۀ 240 نفری از دانش آموزان که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند را مورد مطالعه قرار داده است. طرح تحقیق در این پژوهش همبستگی و روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون مجذور خی بوده است. ابزار جمع آوری داده ها، دو پرسشنامه کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه محقق ساخته و پرسشنامه عزت نفس الیس پوپ می باشدکه دانش آموزان (کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی و کلاسهای اول و دوم راهنمایی) به آنها پاسخ داده اند. یافته های پژوهش حاضر، مبیّن آن است که: بین کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی پسرانه رابطه معنی داری وجود ندارد. به طور کلی، فرضیه های 3 و 4 پژوهش تأیید و فرضیه های 1، 2، 5، 6 و7 پژوهش رد شدند. همچنین فرضیه اصلی پژوهش نیز رد شد.
_||_