اثربخشی آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان نوجوانان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمریم کارخانهء 1 , کامران یزدان بخش 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی
الکلمات المفتاحية: نوجوانان, اضطراب امتحان, آموزش مداخله ی شناختی – رفتاری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مداخله ی شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب امتحان نوجوانان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری، شامل دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر کنگاور بود که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ی این پژوهش، تشکیل می شد از 30 دانش آموز که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هر گروه شامل 15 نفر). سپس از هر دو گروه پیش آزمون (پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر) به عمل آمد. گروه آزمایش 8 جلسه ی آموزشی 60 دقیقه ای به شیوه ی گروهی و به صورت هفته ای یکبار آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری را دریافت نمودند و گروه گواه همچنان در حالت انتظار باقی ماند. در پایان، پس آزمون مذکور بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل یافته ها با استفاده از روش کوواریانس چند متغیره، نشان داد که آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری می تواند تأثیر مطلوبی در کارایی و پیشرفت یادگیرندگان به واسطه ی کاهش اضطراب امتحان داشته باشد.