بررسی روایی، پایائی و هنجاریابی آزمون خلاقیت هیجانی آوریل
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمهرداد ثابت 1 , مجید شفیعی امیری 2 , فاطمه خانی عبدلی 3
1 - عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد اکوتوریسم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, هنجاریابی, آوریل,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی، پایائی و هنجاریابی آزمون خلاقیت هیجانی آوریل در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد واحد رودهن می پردازد. برای انتخاب گروه نمونه با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی طبقه ای از دانشجویان دانشگاه رودهن انتخاب شدند. مجموع این دانشجویان 1400نفر بودند که از این تعداد 300 نفر انتخاب گردیدند ابزار پژوهش 1-سیاهه 30 گویه ای خلاقیت هیجانی آوریل(1999) به منظور اندازه گیری خلاقیت هیجانی در چهار بعد بداعت، اثر بخشی، صداقت و آمادگی تهیه شده و آوریل با روش آلفای کرونباخ پایایی نمره کل خلاقیت هیجانی را 91/0 و پایایی ابعاد آمادگی، اثربخشی، صداقت و بداعت را به ترتیب80/0، 89/0، 80/0، 85/0 بدست آورد. 2-آزمون های کلامی و غیر کلامی تفکر خلاق تورنس (TTCT) دارای دو فرم موازی A و B که در آزمون کلامی تورنس، سه مولفه سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار و در آزمون غیر کلامی تورنس، چهار مولفه سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط اندازه گیری می شوند. نتایج بیانگر بلامانع بودن انجام تحلیل عاملی بر روی دادههای این متغیر میباشند. آماره KMO با مقداری بیش از 5/0 نشاندهنده کفایت نمونهگیری و سطح اطمینان صفر برای آزمون بارتلت مناسب بودن مدل عاملی مورد استناد را نشان می دهد.