تأثیر میزان انگیزش پیشرفت بر درگیری شناختی در بین دانشآموزان مقطع راهنمایی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمحمد کاغذلو 1 , صغری ابراهیمی قوام 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: انگیزش پیشرفت, درگیری شناختی, راهبردهای شناختی, یادگیری خودتنظیمی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر میزان انگیزش پیشرفت بر درگیری شناختی (یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی) بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رامیان در سال تحصیلی 92-1391 که شامل 503 نفر می شدند، تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان و از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای 216 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 94 (43%) دانش آموز پسر و 122 (56%) دانش آموز دختر بودند. روش پژوهش از نوع علی پس رویدادی بود.برای جمع آوری داده ها درباره درگیری شناختی از پرسشنامه درگیری در مدرسه استفاده شد. این پرسشنامه توسط وانگ، ویلت و اکلس و براساس چارچوب نظری پیشنهاد شده توسط فردریکس، بلومنفلد و پاریس ساخته شده است. ابزار دیگر پژوهش، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس بود. با استفاده از آزمونT مستقل داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که بین میانگین گروه های دانش آموزان با انگیزش پیشرفت بالا و دانش آموزان با انگیزش پیشرفت پایین در مقیاس های درگیری شناختی، یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی، تفاوت معنادار وجود دارد.
_||_