ارزیابی کیفیت برنامههای درسی رشتههای آموزش معلمان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیامیرحسین مهدیزاده 1 , ناهید شفیعی 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
الکلمات المفتاحية: ارزیابی کیفیت, برنامهدرسی, آموزشهای معلمان,
ملخص المقالة :
هدف اصلی از انجام این تحقیق، ارزیابی کیفیت برنامههای درسی رشتههای آموزش معلمان بوده است. کیفیت برنامهدرسی براساس نه عنصر هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، فعالیتهای یادگیری، مواد و وسایل، ارزشیابی، گروهبندی، زمان و فضا مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی است. جهت جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل موارد زیر میباشد: دانشجویان رشتههای آموزش معلمان که در سال تحصیلی 88-87 به تحصیل مشغول هستند. و استادانی که دروس گوناگون را در رشتههای مذکور تدریس کردهاند. برای انتخاب حجم نمونه آماری از جدول مورگان استفاده شد. انتخاب نمونه به روش نمونهگیری طبقهای بوده است که در درون هر لایه یا طبقه، آزمودنیها به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامهای از روشهای آمار توصیفی و آزمون T برای گروههای مستقل، آزمون همبستگی، آزمون یومان ویتنی و آزمون فریدمن در آمار استنباطی بهرهگیری شد. یافتهها نشان داد، برنامههای درسی رشتههای آموزش معلمان در هیچ یک از عناصر مورد بررسی از مطلوبیت و پویایی لازم برخوردار نبوده است. همه عناصر در سطح متوسط قرار گرفتهاند. از بین رشتههای مورد بررسی تنها رشته آموزش ابتدایی در برخی از عناصر در کیفیت مطلوبی قرار داشت و بقیه رشتهها از مطلوبیت کافی برخودار نبوده است. بنابراین برنامههای درسی ارایه شده در راستای اهداف کلی رشتههای آموزش معلمان حرکت میکند، ولی تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کیفیت خاصه خود، راه طولانی دارد. با توجه به نتایج بهدست آمده به سؤال اصلی پژوهش اینگونه پاسخ داده میشود که: "کیفیت برنامههای درسی رشتههای آموزش معلمان با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی در سطح متوسط قرار گرفته است".