تاثیر آموزش مفاهیم فرهنگی لادو بر توانایی نگارش پاراگراف توصیفی زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیرامین رحیمی 1 , روزیتا اتابکی 2
1 - استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2 - دانش آموخته دوره کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, مفاهیم فرهنگی, نوشتار زبان دوم, آموزش نوشتار توصیفی, انسجام معنایی, انسجام دستوری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم فرهنگی لادو بر توانایی نگارش پاراگراف توصیفی زبان انگلیسی در زبان آموزان ایرانی پرداخته است. پرسش اصلی که پژوهش حاضر سعی در جستجوی پاسخ آن داشت این بود که آیا آموزش مفاهیم فرهنگی لادو قادر است توانایی نگارش پاراگراف توصیفی فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی را در سطح دانشگاهی ارتقاء بخشد یا خیر. به منظور یافتن پاسخ پرسش مذکور 60 ترجمه آموز سال دوم کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن از طریق آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT) از میان100 دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی به عنوان جامع آماری انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه جهت شرکت در آزمایش تقسیم گردیدند. سپس پیش آزمون پاراگراف نویسی توصیفی زبان انگلیسی از هر دو گروه به عمل آمد و به دنبال آن گروه آزمایشی در معرض 10 جلسه تمرین متغیر مستقل شامل آموزش پاراگراف نویسی توصیفی به همراه آموزش مفاهیم فرهنگی لادو که پنج مقوله: نظام حمل ونقل، نظام آموزشی، ورزش، آداب و رسوم و جشن ها و رفتار های مذهبی را در بر میگرفت، قرار گرفت؛ در حالیکه گروه گواه از روش های موجود آموزش پاراگراف نویسی توصیفی زبان انگلیسی در کلاس درس بدون آموزش مفاهیم فرهنگی مذکور بهره جست. پس از آن، از هر دو گروه پس آزمون نوشتار توصیفی به عمل آمد. داده های بدست آمده از طریق آزمون تی وتحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتیجه گرفته شد که توانایی پاراگراف نویسی توصیفی زبان آزمودنی های گروه آزمایشی در اثر آموزش مفاهیم فرهنگی لادو ارتقاء یافته است.